ترویج فرهنگ حجاب با تبیین و روشنگری محقق می‌‎شود
کد خبر: 4154616
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج:

ترویج فرهنگ حجاب با تبیین و روشنگری محقق می‌‎شود

حجت‌الاسلام هادی محمدخواه گفت: فرهنگ حجاب با تبیین و روشنگری محقق می‌شود و لازمه آن مشارکت دادن خود مردم در این فرهنگ‌سازی است.

نشست هم‌اندیشی «سرنوشت حجاب در غرب»

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام هادی محمدخواه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج در نشست هم‌اندیشی «سرنوشت حجاب در غرب» که 21 تیرماه با حضور کارشناسان بانوان ادارات و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: جهان غرب هزینه‌های فراوانی را در پی حذف آموزه‌های وحیانی پس از رنسانس متحمل شده است.

وی با اشاره به پیامدهای دین‎گریزی در غرب افزود: وقتی که هویت و ماهیت انسان تغییر پیدا کند و از اصالت و حقیقت خود فاصله بگیرد دچار بحران‌های روحی و روانی شده و به بیماری پوچی مبتلا می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج با اشاره به گفته‌های فیلسوفان و اندیشمندان غربی بیان کرد: اندیشمندان جهان غرب اعتراف کرده‌اند که انسان معاصر از زمانی دچار پوچی شد که از که از دین و معنویت فاصله گرفته است و از نگاه صاحب‌نظران غربی راه بازگشت به معنای زندگی و هویت انسانی بازگشت به دین و معنویت است.

وی افزود: کار فرهنگی نیازمند استمرار و تخصص و پشتوانه علمی است و باید در این راستا با پرهیز از موازی‌کاری با تعامل و همفکری فعالیت مطلوب صورت گیرد.

محمدخواه با اشاره به وظایف دستگاه‌های متولی در حوزه حجاب و عفاف یادآور شد: باید در این راستا نگاه و رویکرد تبیینی تعمیم داده شود که هر کس در حوزه کاری خود در این راستا اقدام کند.

ئالا شهسواری، کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی سنندج در ادامه این نشست اظهار کرد: اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است، که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به‌عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند. از آنجا که زندگی انسان جمعی و اجتماعی است؛ جامعه به‌مثابه خانه و خانواده است که حفظ حریم عفاف واخلاق در آن حیاتی است.

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی سنندج با بیان احکام الهی گفت: حکم وجوب حجاب، یکی از پیشرفته‌ترین احکام آیین رهایی بخش اسلام، و نشان‌دهنده این واقعیت تردیدناپذیر است که اسلام به‌عنوان آیینی الهی، در تعالیم خود توجه همه‌جانبه‌ای به تمام جهات زندگی بشر داشته و در هر حکمش، به همه جنبه‌ها توجه کرده است.

وی اظهار کرد: پوشش بانوان در گذر تاریخ، نمادی از جایگاه زن در هر فرهنگ و تمدن است و زنان در مشرق زمین، پوششی محکم‌تر و کامل‌تر از زنان غربی داشته و این پوشش زنان در ایران باستان نشان می‌دهد که حجاب زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در جهان باستان منحصر به‌فرد بود.

زهرا حلوائیان، استاد حوزه و دانشگاه  در ادامه این نشست با اشاره به سیر تاریخی حجاب در غرب، در این نشست گفت: حضور بانوان در حوزه حجاب و عفاف بسیار تأثیرگذار است و اتفاق امروز باید حرکت نو باشد که با تعامل و موازی‌کاری و مطالعه بتوانیم از دین تبین اسلام دفاع و به عنوان نیروی جهادی حرکتی را شروع و باعث انتقال ایده‌ها و فعالیت باشیم.

وی با اشاره به بیان خوب، داشتن در فعالیت‌های فرهنگی اظهار کرد: یکی از حرکت‌های مؤثر در پیشبرد اهداف این است که یک زن بتواند هویت خود را بیان کند و در این راستا مطالعه کتاب‌های غرب‌شناسی می‌تواند شناخت مطلوبی از غرب در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و هویت اسلامی ما مورد هجمه قرار نگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور فرهنگ‌های مختلف در جامعه یادآور شد: فرهنگ‌ها همدیگر را پوشش می‌دهند و تکمیل می‌کنند و ما نمی‌توانیم جلوی فرهنگ را بگیریم که فرهنگ غرب وارد نشود؛ ما باید توجه داشته باشیم وجه تمایز آن را برداشت کنیم و آسیب‌های فرهنگ‌های وارداتی را تبیین کنیم.

انتهای پیام
captcha