کاشانی‌ها؛ اولین سازندگان کاشی‌های زرفام در جهان
کد خبر: 4155859
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
به‌مناسبت مرمت محراب زرین‌فام حرم علوی 

کاشانی‌ها؛ اولین سازندگان کاشی‌های زرفام در جهان

نویسنده کتاب «هنرمندان کاشان» گفت: فضلا، اهل تحقیق و پژوهشگران عقیده دارند که نخستین آفرینشگران محراب‌های مینایی و اولین سازندگان کاشی‌های زرفام در جهان، اهل کاشان بوده‌اند.

علی‌اصغر شاطری نویسنده و کاشان‌پژوه«زرین‌فام» نام محراب حرم امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف است که 800 سال پیش در کاشان ساخته شد و حاوی زیباترین عناصر معماری ایرانی اسلامی موجود در این مکان مقدس است. قطعاتی از این اثر فاخر در گذر زمان، تخریب و مفقود شده بود که به تازگی از سوی هنرمندان ایرانی مرمت و به موزه حرم علوی در شبستان حضرت زهرا(س) منتقل شده است. به همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از اصفهان گفت‌وگویی با علی‌اصغر شاطری، نویسنده، پژوهشگر و کاشان‌پژوه در خصوص این اثر هنری انجام داده است.

شاطری با بیان اینکه خالق محراب‌های مینایی و کاشی‌های زرفام از خاندانی بودند که تا حدود دو قرن، منحصراً ابداع این هنر و صنعت ظریفه را در کارگاه‌های خود در شهر کاشان به عهده داشتند، گفت: این محراب به دست خاندان ابی‌طاهر ساخته شده است. از تاریخ تولد، وفات و محل دفن ابی‌طاهر هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نیست، ولی آنچه مسلم است و از آثار وی مستفاد می‌شود، این است که ابی‌طاهر در نیمه دوم قرن ششم و تا حوالی ۶۰۰ هجری قمری در کاشان زندگی و فعالیت داشته است.

وی درباره پیشینه این خاندان بیان کرد: ابی‌طاهر بن ابی‌الحسن، جد اعلای خاندان هنرمند کاشی‌نگار و کاشی‌ساز کاشانی بود که چند نسل از آنها آثار گرانبها و ارزشمندی از خود به جا گذاشته‌اند. کسانی که با تاریخچه صنایع کاشی‌سازی و هنر و صنعت سفالگری آشنایی دارند، می‌دانند که هنرمندترین و ماهرترین کاشی‌سازان در اواسط قرن ششم هجری قمری، نفیس‌ترین و عالی‌ترین نوع کاشی یعنی کاشی‌های زرفام مینایی را ابداع کردند و تحول شگرفی در صنایع کاشی‌سازی به وجود آوردند. این اساتید عالی‌قدر، فرزندان فرزانه دارالمؤمنین کاشان و متعلق به خاندان ابن ابی‌طاهر کاشانی بودند.

این نویسنده و کاشان‌پژوه افزود: شجره‌نامه این خانواده در کتاب «عرایس‌الجواهر و نفایس‌الاطایب» که به کوشش ایرج افشار تدوین شده، نسخه‌ای خطی از رساله «ابوالقاسم عبدالله بن علی بن محمد بن ابی‌طاهر کاشانی» است که به این نام در سال ۷۰۰ هجری قمری منتشر شده و راجع به دستورات فنی صنعت کاشی‌سازی و چگونگی ساخت کاشی‌های مینایی است که اکنون در کتابخانه اوقاف ترکیه نگهداری می‌شود.

وی درباره شمایل محراب زرین‌فام توضیح داد: قطعات محراب شامل بخش مرکزی و پیشانی در «مسجد سار» یا «مسجد جامع زیر دالان»، متصل به حرم حضرت علی(ع)، معروف به «محراب نجف» است. بخش مرکزی محراب از دو خشت زرین‌فام تشکیل شده و طرح اصلی آن با تفاوت‌های جزئی مشابه محراب شاهزاده احمد قم است. دایره بالا که از گره خوردن کلمه «بسم» و عبارت «و هو السمیع العلیم» به خط کوفی تزئینی برجسته آراسته شده و آیاتی از سوره «بقره» به قلم ثلث، حاشیه نیمی از سطح متن را پر کرده و قندیلی برجسته در میان اسلیمی‌های نیم‌برجسته در پایین قرار گرفته است.

شاطری درباره اینکه با چه قرینه دیگری می‌توان ساخت محراب زرین‌فام را به خاندان ابی‌طاهر نسبت داد، گفت: پیشانی محراب با نقش برجسته اسلیمی در هم گره خورده است. این قطعات اگرچه تاریخ ساخت و رقم ندارند، ولی با محراب‌های شاهزاده احمد قم و امامزاده یحیی ورامین قابل مقایسه‌اند و با مشابهت‌های آشکاری که با آثار یاد شده دارند، احتمالاً تولید کارگاه علی بن محمد بوده‌اند.

وی تصریح کرد: علی بن محمد ابی‌طاهر نیز از هنرمندان بنام خاندان ابی‌طاهر است که در نقوش و کاشی‌سازی زرفام استاد بود. یکی از آثار شناخته‌شده او همین محراب امامزاده یحیی(ع) در ورامین با تاریخ ساخت 10 صفر سال ۷۰۵ هجری قمری است.

زهراسادات محمدی

محراب زرین‌فام حرم علوی

انتهای پیام
captcha