شرایط تلاوت بانوان در گردهمایی‌های سالانه فراهم شود
کد خبر: 4163334
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

شرایط تلاوت بانوان در گردهمایی‌های سالانه فراهم شود

بانوی قرآنی، تلاوت کلام وحی و گوش سپردن به آیات نورانی را عامل اصلی ترویج قرآن عنوان کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که بانوان هم بتوانند سالانه گردهم آمده و در جمع‌های خود تلاوت کنند زیرا این تلاوت‌ها برکات بسیاری برای جامعه خواهد داشت.

ام‌البین طالبیانگیزه و استعداد ذاتی باعث شد تا قرائت قرآن را آغاز کرده و طی ۱۵ سال جزو بانوان یکه‌تاز این عرصه شناخته شود و برای ادای زکات دانشش، گستره‌ آموزش‌هایش را به طور مجازی به آن سوی دنیا نیز بکشاند. پای صحبت‌های بانویی نشسته‌ایم که در حوزه قرائت تحقیق جزو بانوان سرآمد استان آذربایجان‌شرقی و امسال به عنوان بانوی فعال و چهره اثرگذار قرآنی در استان معرفی شده است، بانویی که علاوه بر شاگردانی از سراسر ایران، به عنوان مدرس بین‌المللی از کشورهای لندن، آمریکا و اسپانیا نیز شاگردانی دارد. 

ام‌البین طالبی، بانوی دهه شصتی فعال در حوزه قرآن است که به عنوان بانوی اثرگذار در آذربایجان‌شرقی معرفی شده است، همین امر باعث شد تا ایشان را به دفتر خبرگزاری ایکنا دعوت کنیم و با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

وی به دلایلی که باعث ورود به فعالیت‌های قرآنی شد گفت: از دوران کودکی و حتی قبل از مدرسه، با همان تلویزیون‌های سیاه و سفید دهه شصتی‌ها به تلاوت‌های قرآنی آقای جواد فروغی گوش می‌دادم و بسیار لذت می‌بردم و آن زمان کلاس‌های قرآنی در شهرمان(آذرشهر) وجود نداشت، نمی‌توانستم استعدادیم را به منصه ظهور برسانم.

طالبی با بیان اینکه پدرش نیز مداح بوده و استعداد صوت را به صورت ارثی در خانواده دارند، ادامه داد: پدرم که متوجه علاقه شدید من به تلاوت‌های قرآنی شده بود، در یکی از سفرهایش برایم یک کاست از تلاوت‌های جواد فروغی هدیه آورد و همین کاست شد همراه لحظه‌هایم و همانند موسیقی حتی حین کار نیز به آن گوش می‌دادم و همه جا با خود می‌بردم و با این‌که نمی‌توانستم قرآن را از روی صفحاتش بخوانم، اما این گوش دادن‌ها باعث شده بود که آیات قرآنی ملکه‌ ذهنم شوند.

این قاری قرآن افزود: گوش دادن‌های مکرر به تلاوت‌ قرآن تداوم یافت تا اینکه در مدرسه نیز به تلاوت قرآن پرداختم اما بعد از دبیرستان به دلیل نبود کلاس‌های آموزشی قرآن، تلاوت را به اجبار کنار گذاشتم و سرگرم زندگی و بچه‌داری شدم تا این‌که دخترم هفت ساله شد. 

طالبی با بیان اینکه در سال ۸۷ که خواهر همسرم در مهد قرآن آذرشهر فعالیت داشت، تشویقم کرد تا در حوزه صوت و لحن آموزش‌هایی را دریافت و به دیگران نیز آموزش دهم، خاطرنشان کرد: هسرم نیز در این رابطه حمایتم کرد و من برای اولین بار به جلسات آموزش قرآن رفتم و تازه آنجا بود که فهمیدم ترتیل یا تجوید چیست و عبدالباسط یا شحات چه کسانی هستند، چراکه شناختی از این بزرگان نداشتم.

وی با اشاره به اینکه بعد از دریافت برخی آموزش‌ها در آذرشهر این بار با استاد دیگری آشنا شده و همین آشنایی باعث شد تا روند ورود به مسابقات و کسب مقام را نیز یاد بگیرم، افزود: این آموزش‌ها باعث شد تا در سال ۹۲ رتبه اول رشته قرائت تحقیق در مسابقات قرآنی اوقاف استان را کسب کرده و به مسابقات کشوری راه پیدا کنم.

طالبی گفت: سال‌های بعد نیز در مسابقات مختلف شرکت کردم و مقام آوردم و بعد از آن در محضر اساتید تهرانی آموزش دیده و به کلاس‌های خصوصی خانم جمالی می‌رفتم، چراکه علاقه‌ بسیاری داشتم و همچنین یکی از اساتید تشویقم کرد که آموزش‌هایم را فراتر ببرم، از این‌رو وقت و هزینه بسیاری کردم تا آموزش‌های لازم را دریافت کنم.

این مربی قرآن که جزو اولین بانوان قرآنی استان در حوزه صوت و لحن و همچنین قرائت تحقیقی است، خاطرنشان کرد: همزمان که سطح قرآنی خود را ارتقا می‌دادم، انگیزه ادامه تحصیل نیز پیدا کرده و بعد از اخذ دیپلم، در رشته‌ علوم قرآنی دانشگاه پیام‌نور مشغول به تحصیل شدم و همان سال در مسابقات قرآنی دانشگاه نیز شرکت و رتبه اول کشوری را در رشته‌ قرائت تحقیق دریافت کرده و سال‌ بعد نیز در رشته‌ ترتیل شرکت کرده و مقام برتر آوردم.

فعالیت‌های ورزشی در کنار فعالیت‌های قرآنی

طالبی که در رشته والیبال نیز به مدت ۱۵ سال فعالیت دارد، در این رابطه گفت: علاقه بسیاری به ورزش دارم و سعی می‌کنم زندگی را در تمام ابعاد مورد توجه قرار دهم؛ همچنین زمانی که مجموعه ورزش و جوانان مسابقات کشوری قرآن را برگزار کردند در دو مرحله از مسابقات رتبه دوم کشوری را با صدم اختلاف، کسب کردم. 

وی افزود: در مسابقات قرآنی نور امید رتبه اول ترتیل، در مسابقات امام علی(ع) رتبه اول رشته تحقیق در سال ۹۹ و در مسابقات اوقاف رتبه دوم ترتیل را تاکنون کسب کرده‌ام و تلاش می‌کنم در مسابقات قرآنی اوقاف به رتبه اول برسم. 

طالبی که دارای چندین مدرک قرآنی است، در این رابطه گفت: مدرک درجه ۳ قاری را از طرف شورای عالی قرآن دریافت کرده‌ام که اعتبار بسیاری دارد؛ همچنین اخیراً موفق به دریافت مدرک درجه ۳ داوری صوت شده‌ام که تلاش خواهم کرد مدرک درجه یک داوری را هم دریافت کنم، چراکه تاکنون هیچ بانوی قرآنی این مدرک را دریافت نکرده و باید تلاش کنیم تا سطح بانوان ارتقا یافته و مدرک سطح یک برای بانوان نیز ارائه شود. 

این مربی و قاری قرآن که علاوه بر قرائت و همچنین داوری، به عنوان مدرس بین‌المللی قرآن نیز فعالیت دارد، یادآور شد: به تازگی به صورت مجازی کلاس‌هایی با قرآن‌آموزان اروپایی برگزار می‌کنم که استقبال بسیار خوبی کرده‌اند که در این رابطه قرآن‌آموزانی از کشورهای لندن، آمریکا و اسپانیا با حضور مترجم در کلاس‌های مجازی حضور دارند و از این فرصت برای بازنمایی چهره‌ زن ایرانی در سطح جهان استفاده خواهم کرد. 

طالبی با بیان اینکه برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در جای خود اثرگذار است، اما باید از چهره‌ها و نخبگان قرآنی حمایت شود تا بتوانند نور قرآن را در جامعه منعکس کنند، تأکید کرد: امسال نتوانستم در آزمون جذب معلم قرآنی شرکت کنم، چراکه محدوده‌ سنی‌ اجازه نداد، در حالی که معتقدم برای نخبگان قرآنی نباید چنین آزمون‌هایی لحاظ شود، چراکه می‌توانند با حضور در مدارس تحولی عظیم ایجاد کرده و جامعه‌ای قرآنی بسازند.

اهمیت برگزاری دوره‌های عمومی در آموزش قرآن

وی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های عمومی در تبریز برای شناسایی استعدادها و راهنمایی علاقه‌مندان، تأکید کرد: برای برگزاری جلسات عمومی قرآنی از مسئولان امر خواهش کردم تا مکانی مناسب و قابل دسترسی اختصاص دهند که به صورت رایگان کلاس برگزار کنم اما متأسفانه حمایتی نشد و تبریزی‌ها هم در کلاس‌های مجازی حضور یافتند، در حالی که برگزاری کلاس عمومی تحولی شگرف در حوزه فعالیت‌های قرآنی در تبریز و حتی در سطح کشور ایجاد می‌کند. 

این بانوی فعال قرآنی، تلاوت قرآن و گوش سپردن به این آیات نورانی را عامل اصلی ترویج قرآن عنوان کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که بانوان هم بتوانند سالانه گردهم آمده و در جمع‌های خود تلاوت کنند و قطعاً این تلاوت‌ها برکات بسیاری برای جامعه خواهد داشت. بهار امسال نیز به همراه ۱۵ نفر از قاریان کشوری به عراق رفته بودیم که در حرم امام حسین(ع) و حرم امیرالمؤمنین(ع) تلاوت کردیم و بانوان حاضر بسیار سر ذوق آمده بودند.

این قاری قرآن، وجود اختلاف و عدم اتحاد بین نهادها و مؤسسات قرآنی را عاملی برای مهجور ماندن قرآن عنوان کردو افزود: باید از فعالیت‌های قرآنی بانوان حمایت شود، چراکه بانوان تربیت‌کنندگان فرزندان خود هستند و اگر بتوانند فرزندانی قرآنی تربیت کنند قطعاً جامعه‌ ما در آینده جامعه‌ قرآنی خواهد شد.

طالبی با اشاره به آثار و برکات قرآن در زندگی فردی و همچنین اجتماع، یادآور شد: قرآن حلال مشکلات زندگی است و انس با این کتاب مقدس باعث می‌شود تا معنویت و حریم‌های درونی فرد مستحکم‌تر شده و تن به گناه و خواری ندهد و همچنین در ایام دلتنگی و حزن نیز تکیه‌گاهی آرامش‌بخش برای انسان است. 

این قاری قرآن در ادامه با بیان اینکه حجاب را مایه فخر و مباهات زن ایرانی می‌داند، به تبلیغ معارف دینی و به ویژه حجاب با مهربانی در جامعه تأکید کرد و گفت: حجاب حریم است و فرد با رعایت آن نشان می‌دهد که دیگران چگونه با یک بانو رفتار کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهانت‌های مکرر به ساحت مقدس قرآن گفت: هر چه در توان داشتند برای اسلام‌هراسی به کار گرفتند و نتیجه‌ای عایدشان نشد، امروز می‌خواهند از طریق اهانت به قرآن کریم جلوی رشد قرآن و دین اسلام را بگیرند، چراکه اسلام در جهان غرب رو به گسترش رفته و بنده نیز هم اکنون شاگردانی از آن سوی دنیا دارم که با علاقه و رغبت موارد را دنبال می‌کنند.

طالبی در پایان گفت: می‌توانیم با ترویج آموزش‌های قرآنی به ویژه در جامعه‌ زنان مقابل اهانت‌ها ایستادگی کنیم، چراکه بانوان نقش موثری دارند و می‌توانند به عنوان الگویی برای فرزندان خود، مروج معارف قرآنی شده و جامعه را متحول کنند، از این رو رونق یافتن جلسات قرآنی بانوان بسیار حائز اهمیت است. 

انتهای پیام
captcha