ایکنا همواره به جریان‌سازی بین‌المللی می‌اندیشد
کد خبر: 4180894
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
منصوری:

ایکنا همواره به جریان‌سازی بین‌المللی می‌اندیشد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی معتقد است: اینکه خبر یا مطالبی در خبرگزاری یا رسانه‌ای فقط خوراک داخلی داشته باشد، محدودیت محسوب می‌شود و ایکنا این محدودیت را شکسته و جریان‌سازی بین‌المللی را به ویژه در حوزه مرتبط با تخصص خود داشته باشد.

احسان منصوری، مدیرکل کانون پرورش فکری استان مرکزی

احسان منصوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تأسیس ایکنا، گفت: سال‌هاست در حوزه فرهنگی فعالیت دارم و مطالعه و پیگیری اخبار این رسانه یکی از علاقه‌های بنده بوده و هر روز رویدادهای قرآنی را از این طریق مطلع می‌شوم.

وی خبرگزاری ایکنا را، رسانه‌ای چند بعدی دانست و ادامه داد: معمولاً برخی خبرگزاری‌ها همچون رسانه‌های ورزشی تخصصی بوده و مخاطب خاص خود را دارند، برخی دیگر همچون پانا، قشری بوده و در حوزه دانش‌آموزی فعالیت دارند. برخی دیگر همچون ایرنا و... مخاطب عام دارند و با توجه به اینکه تخصصی نیستند اغلب مردم به آنان مراجعه می‌کنند. خبرگزاری ایکنا جزو معدود رسانه‌هایی است که هم مخاطب تخصصی و هم مخاطب عمومی دارد و این امر یکی از مزیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید.

پرونده‌های خبری ایکنا فقط جنبه خبری ندارد

منصوری به وجود پرونده‌های خبری در این رسانه اشاره کرد و افزود: این پرونده‌های خبری فقط جنبه خبری نداشته و می‌تواند به عنوان مرجعی برای منابع علمی و پژوهشی مطرح باشد و تاریخ انقضا ندارد. این پرونده‌های خبری از این لحاظ برای مخاطب خاص و عام همواره قابل استفاده است. پرونده‌ها و تولیدات خبری فقط به درج در سایت و شبکه‌های اجتماعی محدود نشود. تولیدات باید در فضای کتاب، مجلات و... تهیه و به عنوان خوراک برای سمینارها، کنگره‌ها و همایش‌ها قرار گیرد. مطالب مندرج در پرونده‌های خبری قابلیت بهره‌وری گسترده‌تر دارند.  

رویکرد چندرسانه‌ای فعال در این خبرگزاری از دیگر امتیازات این رسانه خبری است که منصوری به آن اشاره و بیان کرد: این فضا و برگزاری میزگردهای مختلف با حضور اساتید مبرز متناسب با محوریت موضوع انتخاب شده کمک می‌کند تا دست مخاطب برای بهره‌برداری پر باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان موفقیت خبرگزاری ایکنا در عرصه بین‌المللی با قابلیت 20 زبانه بودن را قابل توجه بیان کرد و افزود: به نظر نمی‌رسد هیچ رسانه‌ای با این تعدد زبان در عرصه بین‌المللی فعال باشد و از این جهت امتیازی برجسته برای این رسانه محسوب می‌شود که می‌تواند جریان‌سازی بین‌المللی داشته باشد. اینکه خبر یا مطالبی در خبرگزاری یا رسانه‌ای فقط خوراک داخلی داشته باشد، محدودیت محسوب می‌شود و ایکنا این محدودیت را شکسته و باید جریان‌سازی بین‌المللی را به‌ویژه در حوزه مرتبط با تخصص خود داشته باشد.

ضرورت ورود گسترده‌تر ایکنا در شبکه‌های اجتماعی

وی ضرورت توجه خبرگزاری به فراخبر و حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده را متذکر شد و گفت: البته این رسانه در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، اما باید دید جریان‌سازی در حوزه شبکه‌های اجتماعی به گستردگی جریان‌سازی در حوزه سایت هست؟ آیا ارجاعی که در سایر فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد، در فضای شبکه اجتماعی ایکنا نیز وجود دارد؟ به نظر می‌رسد این بخش مقداری مغفول واقع شده است و ایکنا باید به سمت این شبکه‌ها حرکت سریع‌تری داشته باشد. نیاز دارد برخی قالب‌ها را در فضای خبر شکسته و به سمت فراخبر پیش رود.

این مقام مسئول ادامه داد: فراخبرها اغلب جریان‌ساز هستند و می‌توانند حوزه‌های مخالف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی را تحت تأثیر خود قرار دهند و ایکنا نیز باید بدین سمت حرکت کرده و فقط در قالب‌های صرف خبر باقی نماند. اگر این رسانه تولیدات چندرسانه‌ای را توسعه بخشد، قطعاً می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد.

منصوری تعامل با مخاطب را از پیشنهادات خود برای ارتقای فعالیت رسانه بیان کرد و گفت: این رسانه باید مخاطبان خود را به فعالیت و واکنش تشویق کند؛ چراکه بیان مطالبات از سوی مخاطب و پیگیری از سوی ایکنا می‌تواند بارقه‌های جدیدی را در فضای رسانه‌ای این خبرگزاری باز کند.

وی ورود ایکنا به حوزه آموزش را مهم مطرح کرد و افزود: بسیاری از ادارات و سازمان‌ها نهادهای فرهنگی هستند که قادرند تحت آموزش خبرگزاری قرار گرفته و به خبرنگاران افتخاری این رسانه تبدیل شوند. ما در کانون پرورش فکری آمادگی داریم که دانش‌آموزان عضو کانون را به صورت منتخب به عنوان خبرنگاران افتخاری ایکنا معرفی کنیم. این موضوع می‌تواند در بدنه دانش‌آموزی و دانشجویی نیز صورت پذیرد. حتی در محلات نیز می‌توان جوانان و نوجوانان را به خبرنگارانی تبدیل کرد که اخبار را اطلاع‌رسانی می‌کنند. به طور مثال اراک 55 محله دارد و بسیار شایسته است که 55 خبرنگار افتخاری داشته باشیم.

باشگاه پیشکسوتان قرآنی تشکیل شود

منصوری با تأکید بر ضرورت معرفی پیشکسوتان و چهره‌های جوان قرآنی استان، ادامه داد: بدون تردید اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما حق مطلب در مورد معرفی این افراد ادا نشده است. برخی از این افراد در قید حیات نیستند و برخی خوشبختانه از حضورشان بهره‌مند هستیم، از معرفی این افراد نباید غفلت شود. از نظرات و تجربیات چهره‌های قرآنی بیشتر استفاده شود، حتی می‌توان باشگاه پیشکسوتان قرآنی با محوریت ایکنا در استان شکل گیرد. به جز معرفی آنان باید نظر این افراد را در صدر اخبار از جهت تحلیل داشته باشیم. هر مسئله قرآنی که مطرح می‌شود باید واکنش پیشکسوتان منتشر شود؛ چراکه با واکنش گرفتن از آنان می‌توان جریان‌سازی قرآنی کرد و حرکت خوبی داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پایان گفت: اخبار ایران به بهترین شکل توسط این رسانه برای جهان اسلام و سایر ملل مخابره می‌شود، اما آیا اخبار دینی، مذهبی و قرآنی آنان نیز با همین گستردگی در ایران منتشر می‌شود؟ یا کم انجام شده یا بنده ندیدم. مخاطب ایرانی با باز کردن صفحه این خبرگزاری باید از این اطمینان برخوردار باشد که اخبار مذهبی، قرآنی و فرهنگی جهان اسلام و حتی سایر ادیان در این رسانه منتشر می‌شود و برای مطلع شدن از این اخبار نیاز نباشد به رسانه دیگری مراجعه کند. لازم این سطح آگاهی مردم را از اخبار سایر کشورها ارتقا بخشیم.

انتهای پیام
captcha