فردوسی روح هنر ایرانی پیش از اسلام را سروده است
کد خبر: 4187822
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
رئیس فرهنگستان هنر:

فردوسی روح هنر ایرانی پیش از اسلام را سروده است

رئیس فرهنگستان هنر گفت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان شناسنامه هویت ایرانی در میان جوامع شناخته شده است و در واقع حکیم فردوسی روح هنر ایرانی را که پیش از اسلام بوده سروده است.

مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی «فرهنگ و هنر در تمدن اسلام»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجید شاه‌حسینی، رئیس فرهنگستان هنر، امروز ۲۲ آذرماه در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی «فرهنگ و هنر در تمدن اسلام» با محوریت مکتب هنر رضوی که در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که ما ایرانیان سال‌ها پیش از اسلام هنر داشته‌ایم و این هنر ایرانی ماقبل اسلام با تمدن یونان در رقابت بوده که این موضوع در تاریخ کاملاً مشخص است.

وی افزود: اگر شناسنامه تاریخ ایران را در قبل از اسلام به‌درستی بشناسیم، متوجه می‌شویم شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان شناسنامه هویت ایرانی در میان جوامع شناخته شده است و در واقع حکیم فردوسی روح هنر ایرانی را که پیش از اسلام بوده سروده است.

رئیس فرهنگستان هنر تصریح کرد: زمانی‌که به شاهنامه نگاه می‌کنیم، طراز ایرانی بودن در این کتاب مشخص است که دارای چه صفاتی است. رستم مرد آرمانی در کتاب شاهنامه است که از آن به عنوان انسانی یکتاپرست، متواضع، یاور مظلوم، دیوبند و ... یاد می‌کنند و مردی است که برای حکومت و سلطنت طمعی ندارد و هر نبرد را با مناجات با خدا آغاز می‌کند.  

حسن بلخاری، عضو شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه مراسم، بیان کرد: در دومین دوره از کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با عنوان جدیدی روبه‌رو هستیم که آن «مکتب هنر رضوی» نام دارد و هرگاه در عرصه معرفت عنوان جدیدی را بیان کردید، موظف هستید ادبیات آن را نیز تعریف کنید که اگر این امر تحقق پیدا نکند، سنگ بنای آن نااستوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه «مکتب هنر رضوی» به چه معناست، افزود: آیا قرار بر این است که در مقابل هنر اسلامی باب جدیدی گشوده شود و بحث فرقه‌ای به میان آید؟ باید در پاسخ گفت که اصلاً این‌گونه نیست و هنر شیعی برخلاف نظر بعضی از مغرضان، نقطه مقابل هنر اسلام هیچ فرقه‌ای نیست. 

عضو فرهنگستان هنر ایران تصریح کرد: هنر، جلوه‌ای از هنرهای اسلامی است که البته به تعبیر سنت‌گرایان در عرصه اندیشه شهودگران و ولایت‌گران تجلی تابناک نیافته است و نکته دیگر پارادوکسی است که میان مکتب و هنر وجود دارد.

وی ادامه داد: در ادبیات مکتب هنر، جنس مکتب معرفت است و جنس هنر نزد عامه احساس و نزد خاصه ذوق است، اما به هر حال هم حس را مقابل عقل دانسته‌اند و هم ذوق را، بنابراین اصطلاح مکتب که جنس آن معرفت است با هنر که جنس آن به تعبیر عامه حس و به تعبیر خاصه ذوق، همخوانی ندارد و باید تکلیف خود را با آن مشخص کنیم.

بلخاری با بیان اینکه کارکرد هنر در حیات بشر چگونه است، گفت: آیا امکان وحدت میان معرفت و ذوق وجود دارد که باید گفت بله. و ارسطو اثبات کرد که هنر از جنس معرفت است، هنر کلام مصور و حقیقتی ادبی است که به صورت تصویر نیز بیان می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha