مبانی اسلامی را به هوش مصنوعی تزریق کنیم
کد خبر: 4196960
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی:

مبانی اسلامی را به هوش مصنوعی تزریق کنیم

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزه‌های علمیه گفت: بیش از ۹۰ درصد مشاغل به واسطه هوش مصنوعی از بین می‌رود و تحول عظیمی پیدا می‌کند،به عنوان حوزه اگر بخواهیم مواجهه فعالی با این فناوری داشته باشیم، باید مبانی اسلامی خودمان را در آن تزریق کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده، رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین حوزه علمیه، در نشست مدیران میانی با موضوع راهبرد‌های حوزه درباره هوش مصنوعی که امروز ۱۰ بهمن‌ماه در سالن جلسات آیت‌الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه هنوز به شناخت مشترک از مفهوم هوش مصنوعی نرسیده‌ایم، گفت: اگر بپذیریم که هوش مصنوعی یک فناوری است باید تمام عناصر فناوری را در آن جست‌وجو کنیم، فناوری‌ها آمده‌اند تا انسان‌ها از منابع و امکانات خود برای رفع نیاز‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به گستردگی و پیچیدگی نیازها، فناوری‌ها نیز پیچیده و گسترده شده‌اند، بیان کرد: استفاده از هنر در فناوری به دلیل سازگاری با انسان‌ها است و هوش مصنوعی به عنوان فناوری متشکل از دانش‌های پایه است، دانش‌های متعددی در فناوری هوش مصنوعی شناخته می‌شود و این بعد میان رشته‌ای این فناوری موجب پیچیدگی هوش مصنوعی شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه در عرصه هوش مصنوعی تعامل انسان با ماشین فعالانه است، تصریح کرد: این تعامل با دستگاه و ماشین موجب جذابیت هوش مصنوعی و فناوری‌های امروزی شده است، به علاوه اینکه بحث داده نیز جذابیت و قدرت این فناوری را بالا می‌برد، لذا هوش مصنوعی به دلیل دانش میان رشته‌ای و جذابیتی که دارد، ضریب نفوذ بسیاری در میان فناوری‌ها پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ادعا این است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ماشین را به انسان شبیه کنند، اظهار کرد: در حوزه بحث فناوری‌های هوشمند نمی‌توانیم نگاه ابزاری را تقویت کنیم چراکه اگر صرفاً این نگاه را داشته باشیم، نسبت به آن مغلوب خواهیم شد بنابراین باید در عرصه دانشی، هنری و توانمندی‌ها ورود داشته باشیم و در عرصه دانشی باید در حوزه فلسفه، اخلاق و فقه هوش مصنوعی کار کنیم.

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی حوزه با بیان اینکه در عرصه علم دینی باید در حوزه دانشی ورود کنیم، اظهار کرد: در عرصه هنر نیز نیاز داریم فلسفه هنر با رویکرد اسلامی و فقه هنر را در هوش مصنوعی بررسی کنیم و در عرصه توانمندی باید خواسته‌های خود از هوش مصنوعی را فهرست کنیم، زیرا فناوری در هر زمان و مکانی که متولد می‌شود، معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین تأثیر فناوری‌های هوشمند، در سبک زندگی است، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد مشاغل به واسطه هوش مصنوعی از بین می‌رود و تحول عظیمی پیدا می‌کند، هرچند در برخی از زیرساخت‌ها سرعت تحول زیاد نیست، اما به عنوان حوزه اگر بخواهیم مواجهه فعالی با این فناوری داشته باشیم، باید مبانی اسلامی خودمان را در آن تزریق کنیم.

جعفرزاده با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در این عرصه درحال انجام است، تصریح کرد: برای همایش سال آینده نیز سه محور مهم همایش ناظر به مطالعات بنیادین هوش مصنوعی است و تاکنون بیش از ۳۰۰ مسئله در مسائل فقهی، اخلاقی و فلسفی هوش مصنوعی احصا شده و در اختیار صاحب نظران قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک طرح و برنامه است، گفت: طلبه‌ها باید در عرصه شبکه‌سازی‌ها و حلقه‌های میانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند، انقلاب اسلامی ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد، تجمیع ضریب نفوذ انقلاب اسلامی با ضریب نفوذ هوش مصنوعی می‌تواند به اتفاقات مبارکی منجر شود.

انتهای پیام
captcha