مراسم اختتامیه «شعر بشارت» برگزار شد
کد خبر: 4201260
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱

مراسم اختتامیه «شعر بشارت» برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره سالانه علمی، فرهنگی، هنری امامت و مهدویت با عنوان «شعر بشارت» امروز 2 اسفندماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره سالانه علمی، فرهنگی، هنری امامت و مهدویت با عنوان «شعر بشارت» با شرکت بیش از 120 اثر داخلی و خارجی از کشورهای عراق (10اثر)، لبنان (6اثر)، یمن (6اثر)، سوریه (5اثر)، عمان(2اثر) در دو بخش شعر فصیح و شعر شعبی عربی در واحد اهواز برگزار شد.

جشنواره امامت و مهدویت یکی از برنامه‌های تبلیغی و ترویجی مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است که در کنار ساختار دیگری تحت عنوان «دبیرخانه ی مهدویت و امامت»، حرکت و تلاشی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تبلیغ و ترویج و همچنین کار علمی و پژوهشی برای گفتمان سازی در حوزه فرهنگ مهدویت در جامعه است.

این جشنواره با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری، اهداف گام دوم انقلاب و سند تحول و تعالی دانشگاه، مشتمل بر برنامه‌های موضوعی همچون برنامه‌های فرهنگی مانند شعر و ادبیات، برنامه‌های هنری شامل هنرهای تصویری، نمایشی، تجسمی، برنامه‌های علمی _ پژوهشی شامل همایش‌ها، کنگره‌ها، تألیف کتب و نشریات تخصصی و برنامه‌های دیجیتالی و فضای مجازی شامل انواع نرم‌افزارها و بازی‌های رایانه‌ای، متناسب با ظرفیت‌های هر استان است.

امسال 43 جشنواره‌ ذیل عنوان امامت و مهدویت در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌های مختلف در حال برگزاری است. در استان خوزستان تاکنون دو دوره از جشنواره با برنامه موضوعی «شعر بشارت» به زبان عربی برگزار شده است که دوره اول آن در سطح ملی در واحد اهواز و دوره دوم آن در سطح بین‌المللی در آبادان برگزار شده است.

مجموعه برنامه‌های سومین دوره از این جشنواره نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جلسات متعدد کمیته استانی و کارگروه تخصصی، در قالب سه پیش‌رویداد در شهرهای سوسنگرد، آبادان و اهواز، مراسم رونمایی از پوستر و همچنین جشنواره دانش‌آموزی آیین‌های سنتی مهدوی در استان خوزستان برگزار شده است.

مهدی نوید ادهم، سرپرست دبیرخانه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهمان ویژه مراسم اختتامیه این دوره ازجشنواره، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تربیتی در کنار فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه را در راستای فراهم آوری زمینه تربیت‌پذیری دانشجویان عنوان و تصریح کرد: برگزاری جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه زمینه گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در جامعه را فراهم خواهد کرد.

وی با برشمردن نمونه‌های از کاربرد شعر در میان حکما، بزرگان، اندیشمندان و رهبرای دینی برای انتقال مفاهیم دینی، فقهی و فلسفی در این باره اظهار کرد: « با توجه به ظرفیت بالای این مقوله فرهنگی در انتقال مفاهیم فرهنگی و تربیتی، استفاده از آن مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرار گرفت.»

نوید ادهم سخن از مهدویت و امام زمان (عج) را سخن از آینده دانست و ضمن تأکید بر پرداختن به موضوع مهدویت در اشعار شعرا و لزوم نگاه آینده پژوهی آن‌ها به این موضوع، افزود: «این معتقدان به اندیشه مهدویت هستند که می‌بایست زمینه ساختن آینده و دست‌یابی به اندیشه‌های بلند مهدوی را فراهم آوردند.»

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز اعتقاد به ظهور منجی را امری فطری، دینی، عقلی و اساسی‌ترین آموزه و آرمان‌ مشترک تمام ادیان و مذاهب دانست که بازتاب آن در شعر و ادب و فرهنگ و هنر، تجلی و تبلور مضامینی همچون ظهور، انتظار، مهدویت و برپایی حکومت عدل جهانی در اشعار شاعران است.

در ادامه سیدمنصور موسوی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد خوزستان به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اهداف این جشنواره پرداخت و پس از شعرخوانی شاعرانی که در هر دو بخش فصیح و شعبی از نظر هیأت داوران جشنواره برتر شناخته شده بودند، جوایزی به آن‌ها اهدا شد.

انتهای پیام
captcha