45 سال تدریس از حوزه علمیه یزد تا کراچی پاکستان
کد خبر: 4201748
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

45 سال تدریس از حوزه علمیه یزد تا کراچی پاکستان

داوطلب ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در استان یزد که حدود 45 سال تدریس در حوزه‌های علمیه قم، یزد و کراچی پاکستان را برعهده داشته است، بر تقویت بنیه علمی طلاب بویژه برای پاسخگویی به شبهات روز تأکید کرد.

سیدمحمد حسینی‌نسببه گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمد حسینی‌نسب، داوطلب ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در استان یزد، امروز، پنجم اسفندماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه مجلس خبرگان وظایف بسیار مهمی دارد که در قانون اساسی ذکر شده است گفت: یکی از این موارد، نظارت بر عملکرد رهبری است. در تفسیر این وظیفه می‌توان گفت، وظیفه خبرگان اولاً شناخت عمیق معنای ولایت و گستردگی حوزه ولایت است و ثانیاً دقت و مواظبت و به‌کارگیری تمام توان جهت اجرایی و عملیاتی شدن ولایت الله در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و داخلی و بین‌المللی و … است.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری از مهمترین ارکان جمهوری اسلامی ایران است. اعضای این مجلس تعدادی از فقهای متعهد و معتقد به ولایت و منتخب مردم هستند. مجلس خبرگان در ارتباط مستقیم و نزدیک با رهبری و مقام ولایت است. در واقع خبرگان رهبری، حلقه‌ای محکم گرد شمع وجود مقام معظم رهبری که خود عمود خیمه حکومت است، هستند.

حسینی‌نسب با اشاره به دلیل داوطلبی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: با توجه به اطلاع از وضع موجود و شرایط داخلی و جهانی و همچنین تذکر و توصیه دوستان فاضل و متعهد و آگاه، احساس تکلیف شرعی کردم تا در این دوره از انتخابات شرکت کنم و نگران نتیجه هم نیستم زیرا تکلیف خود را ادا کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی حوزه‌های علمیه از درس، مباحثه و ایراد و اشکال‌گرفتن تشکیل شده است بر حضور در جمع نخبگان تأکید کرد و افزود: در همین راستا باید نظرات و دیدگاه‌های این جمع را بشنویم و آنچه حقیقت است، را بدون مبالغه تبیین کنیم. همچنین بنیه علمی طلاب بویژه برای پاسخگویی به شبهات روز باید تقویت شود تا بتوانند هر چه بهتر در جامعه به ایفای نقش بپردازند.

این داوطلب مجلس خبرگان رهبری در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ولایت براساس آیات قرآن یک حقیقت قائم به دو طرف است که به هر دو طرف آن نیز کلمه ولی اطلاق می‌شود گفت: البته در مورد ولایت طاغوت نیز این موضوع دو طرفه است.

وی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن کریم خداوند ولی مومن است یعنی خداوند به مومن توفیق می‌دهد و او را هدایت می‌کند و مومن ولی الله است یعنی مومن باید پاسدار حقوق الهی باشد و با امر به معروف و نهی از منکر، نگذارد دیگران هم آن را ضایع کنند. اینکه عنوان می‌شود حق‌الله اکبر، حق این است که برای خدا عبادت کنیم و برای خدا شریک قائل نباشیم.

حسینی‌نسب افزود: وقتی ولی‌فقیه دغدغه مردم را دارد متقابلاً مردم نیز باید دغدغه ایشان را داشته باشند و حقوق ایشان را ادا کنند لذا وقتی حکمی صادر می‌کنند؛ حقی بر عهده مردم است که باید از آن پاسداری و حراست شود. ملاک عمل قانون اساسی است که براساس آن، علاوه بر اینکه ولی‌فقیه باید به وظایف خود عمل کند، ما هم باید پاسدار حریم ولایت باشیم تا اگر حکمی صادر شد به خوبی عملیاتی و اجرایی شود.

وی که متولد آبان 1333 در محله خیرآباد یزد است، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بنده فرزند سید احمد و  پس از اتمام تحصیل در مدرسه تعلیمات اسلامی به درخواست پدرم و موافقت شهید صدوقی در سال 1347 وارد حوزه علمیه یزد شدم. در مدت پنج سال و نیم از محضر اساتیدی همچون آیت‌الله علومی، آیت‌الله علاقه‌بند، آیات مدرسی و شهید صدوقی بهره‌‎مند شدم.

حسینی‌نسب ادامه داد: به توصیه شهید صدوقی در سال 1352 برای ادامه تحصیل، وارد حوزه علمیه قم شدم و 25 سال در قم تحصیل و تدریس داشتم و از محضر علمای بزرگواری چون آیت‌الله قافی، آیت‌الله ستوده، آیت‌الله اعتمادی، آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله محمدی گیلانی، آیت‌الله حسن‌زاده آملی، آیت‌الله جوادی آملی بهره‌ بردم. همچنین درس خارج را نزد آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله کاظم تبریزی، آیت‌الله مرتضی حائری و بویژه آیت‌الله عظمی شیخ جواد تبریزی گذراندم.

وی با اشاره به اینکه سال 1376 از طرف دفتر مقام معظم رهبری به پاکستان رفتم تا در حوزه علمیه امام خمینی پاکستان تدریس کنم گفت: مدت زیادی نگذشته بود که مدیریت آن حوزه به بنده سپرده ‌شد. سال 1382 به یزد برگشتم و در مدرسه علمیه خان تدریس و مدیریت این مدرسه را برعهده داشتم.

حسینی‌نسب که حدود 45 سال تدریس در حوزه‌های علمیه یزد، قم و کراچی پاکستان را برعهده داشته است بیان کرد: به مدت 40 سال منبر و سخنرانی در مناطق مختلف دارم و در جبهه‌های دفاع مقدس نیز جهت آموزش عقیدتی_سیاسی فعالیت داشتم.

یادآور می‌شود در پایان این نشست از سایت اطلاع‌رسانی این داوطلب مجلس خبرگان رهبری در استان یزد به آدرس smhoseininasab.ir رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha