مهمترین آسیب کاهش جمعیت از بین رفتن نهاد خانواده است
کد خبر: 4211953
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
یک پژوهشگر حوزه جمعیت:

مهمترین آسیب کاهش جمعیت از بین رفتن نهاد خانواده است

محمد سلیمی مهمترین آسیب کاهش جمعیت را از بین رفتن نهاد خانواده دانست و گفت: از بین رفتن خانواده کنترل را از نهاد خانواده به سایر مراجع منتقل می‌کند.

جوانی جمعیت

به گزارش ایکنا از زنجان، محمد سلیمی، پژوهشگر حوزه جمعیت، امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: متأسفانه با چالش فهم دقیق مسئله جمعیت در کشور و بحران جمعیت و کاهش جوانی جمعیت مواجه‌ایم، اما نمی‌دانیم با چه روش‌هایی از آن خارج شویم و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دقیق‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه از دو دهه گذشته می‌دانستیم که احتمالاً با روندی که آمارها نشان می‌داد با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: متأسفانه در مواجه با این مورد اتفاق قابل توجهی برای جبران مسئله نیفتاده است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت مهمترین آسیب کاهش جمعیت را از بین رفتن نهاد خانواده دانست و افزود: از بین رفتن خانواده و فرزندآوری نیز کنترل را از نهاد خانواده به سایر مراجع منتقل می‌کند.

سلیمی با بیان اینکه بحث کاهش جمعیت در همه جوامع همیشه با مسئله اقتصاد گره خورده است، تصریح کرد: کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است، چراکه طی کاهش جمعیت این نهاد شروع به کوچک و ضعیف شدن می‌کند و شبکه‌های خویشاوندی از دست می‌رود.

این فعال اجتماعی بر لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش زمان تجرد و نیز کاهش فاصله تأهل تا تولد اولین فرزند تأکید کرد و گفت: در باروری زیر سطح جانشینی، ساختارها تأثیرگذار هستند و باید در ساختارها تجدیدنظر شود.

انتهای پیام
captcha