آزادی در پرتو قانون معنا پیدا می‌کند
کد خبر: 4212845
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

آزادی در پرتو قانون معنا پیدا می‌کند

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: آزادی در پرتو قانون معنا پیدا می‌کند و اگر شهر قانون نداشته باشیم آزادی مفهومی ندارد و قانون باید در کنار آزادی باشد و دارای محدودیت‌هایی است که به نفع همه بوده است.

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغهبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی آیت‌الله سید جمال‌الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت در دانشگاه بیرجند در طرح تبیین اسلام و غرب در ترازوی حقیقت گفت: آزادی مظلوم‌ترین واژه به حساب می‌آید چرا که به این اسم جنایت‌هایی انجام می‌شود و از آنجایی که باید در خدمت مردم باشد اسم او را آزادی و بیان آزادی بیان می‌گذارند.

حجت‌الاسلام دین‌پرور با بیان اینکه در نهج‌البلاغه و سیره امیرالمومنین که امروز آزادی مهم‌ترین نیاز جامعه بشری است، گفت: آزادی مطالبی است که به صورت فشرده در فرهنگ بشریت وجود دارد و لذا کلمات دیگری نیز در برابر آزادی معنا پیدا می‌کند.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: قانون و قانون مداری در کنار آزادی معنا پیدا کرده و اگر منهای اینها مطرح شود همانند قانون جنگل بوده که هر کسی که قدرت بیشتر دارد دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه آزادی در کنار قانون و قانون مداری، معنا پیدا می‌کند، اظهار کرد: آزادی در جایگاه مطلق بوده و آزادی انسانی در جامعه انسانی مطرح می‌شود و آزادی انسانی پایه و ریشه و اساس مطلب محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام دین‌پرور بیان کرد: اگر انسانیت را کنار بگذاریم آزادی معنایی ندارد لذا آزادی انسان بی قید شرط نیست یعنی نباید بنده دیگران بود چرا که خداوندانسان را آزاد آفریده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه افزود: آزادی عطیه الهی و خدا آزادی را برای انسان قرار داده و یک اصل مهم در ارزش انسان است و آزادی کلمه‌ایی کلی بوده که منشایی برای آزادگان در طول تاریخ است که بتوانند در برابر عبد غیر خدا باایستند.

وی بیان کرد: آزادی در پرتو قانون معنا پیدا می‌کند و اگر شهر قانون نداشته باشیم آزادی مفهومی ندارد و قانون باید در کنار آزادی باشد و دارای محدودیت‌هایی است که به نفع همه بوده است.

حجت‌الاسلام دین‌پرور گفت: در عالم باید محدودیت‌هایی را بپذیریم چرا که رعایت قانون، محدویت اجتماعی و عقلی است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: در هر جامعه‌ایی قانونی برپا است و در عالم طبیعت و جامعه بشری قانون وجود دارد و همه این‌ها در کنار آزادی معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: در نهج‌البلاغه آزادی بیان یک فرهنگ گسترده‌ایی است که به توضیح می‌پردازد به قول فقها دروغ گفتن حرام و راست گفتن واجب نیست و لذا آزادی بیان چارچوب و مقرراتی دارد که انسان حق ندارد هر چه که بر زبان او می‌آید بیان کند.

حجت‌الاسلام دین‌پرور بیان کرد:ملاک آزادی بیان شناخت خود و جامعه بوده چرا که امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند و آنچه که در سیره امیرالمومنین(ع) می‌بینیم افراد در بیان فکر و عقیده آزادی عقلی و عقلایی دارند و ملاک آزادی و آزادی بیان در هر جامعه‌ایی وجود دارد.

آزادی بیان در اسلام بر پایه حق محوری است 

حجت‌الاسلام سید محمود حسینی واشان، مدرس حوزه علمیه خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اصول آزادی بیان در اسلام برپایه حق محوری است، گفت: آزادی در اسلام برپایه خدا محوری است و اسلام انسان را از بعد اجتماعی و فردی و حتی موانع بیرونی و درونی را در نظر می‌گیرد.

وی بیان کرد: هر چیزی که مانع رشد انسان شود خلاف آزادی است و معیار در اسلام رعایت حقوق دیگران حرکت در راستای رشد و تعالی خود فرد است لذا آزادی با فریبکاری و خدعه متفاوت است اسلام با فریبکاری رشد و پیشرفتی حاصل نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha