حاشیه شهر مشهد پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را دارد
کد خبر: 4212871
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴

حاشیه شهر مشهد پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را دارد

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی با افزایش جمعیت کاهش می‌یابد گفت: حاشیه شهر مشهد به خاطر انتقال جمعیت از مناطق مختلف و شرایط خاصی که این مناطق دارد دارای پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی به میزان 2 متر مربع است.

کلاس درسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی در نشست خبری بزرگداشت روز معلم که امروز 9 اردیبهشت‌ماه در یکی از مدارس حاشیه شهر مشهد برگزار شد اظهار کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی در سالی که گذشت اقدامات ارزشمندی در عرصه ایجاد فضا و تجهیزات انجام داده است، از جمله تحویل ۳۰۱ پروژه با 1500 کلاس درس که نسبت به سال قبل حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 وی افزود: عملیات اجرایی پنج استخر سرپوشیده دانش‌آموزی به اتمام رسید، چهار استخر سرپوشیده دانش‌آموزی تا مهر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین برای چهار استخر سرپوشیده دیگر نیز تأمین اعتبار شده است.

 حسین‌پور اظهار کرد: اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان به‌عنوان قطب صنعتی‌سازی در کشور معرفی شد و در راستای صنعتی‌سازی پروژه‌های عمرانی به‌خصوص پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش یکی از اقدامات مهم، استفاده از پنل‌های AAC اتوکلاو شده بود که با این کار توانستیم هم کیفیت مدارس را بالا ببریم و هم مدت زمان عملیات اجرایی را به یک سوم کاهش دهیم.

 مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین اقدامات سال گذشته که با همت مسئولان ملی و استانی صورت گرفت و به لحاظ وسعت در سطح کشور نمونه بودیم موضوع مولدسازی بود و بر همین اساس بستر احداث ۵۰۰۰ کلاس درس در سطح استان و در مشهد و به ویژه حاشیه شهر فراهم شده است که امیدواریم سال جاری عملیات اجرایی این طرح مولدسازی انجام شود.

 وی بیان کرد: در سال گذشته مشارکت سایر ارگان‌ها و نهادها در افزودن کلاس‌ها بسیار خوب بود و بنیاد علوی 105 کلاس، بنیاد برکت 77 کلاس، کمیساریای عالی 40 کلاس، مسئولیت‌های اجتماعی برای اولین‌ بار حدود 70 کلاس و خیران مدرسه‌ساز  در ساخت حدود 500 کلاس مشارکت کردند.

 حسین‌پور تصریح کرد: 120 هزار متر متربع آسقالت محوطه‌های مدارس، ایزوگام 400 هزار مترمربع بام‌های مدارس، ساخت ۲۵۰ چشمه سرویس در مدارسی که مختلط هستند و مرمت سیستم‌های گرمایش حداقل ۲۱۵ کلاس از سایر اقدامات انجام شده در سال 1402 است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: تمام مدارس کانکسی بالای 10 نفر کلاً جمع شده است، همچنین در بحث گرمایشی تاکنون سیستم‌های گرمایشی ۱۵۵ کلاس را استانداردسازی کردیم و امیدواریم با باقی‌مانده اعتبار تا مهر آینده در 450 کلاس دیگر سیستم‌های گرمایشی استانداردسازی شود.

وی افزود: مدرسه‌سازی از مصادیق شعار سال جاری است که حداقل ۱۱هزار میلیارد تومان مشارکت خیران در مدرسه‌سازی بوده و امیدواریم با در اختیار گرفتن تمام ظرفیت‌ها بتوانیم یک نهضت مدرسه‌سازی رقم بزنیم. سرانه فضای آموزشی در کل کشور به ازای هر دانش‌آموز 5.2 مترمربع است که شامل فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی است و این شاخص در خراسان رضوی به ازای هر دانش‌آموز 4.3 متر مربع است و استانداردی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص کرده است 8.2 متر مربع فضا به ازای هر دانش‌آموز است.

 مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: یک فرمول و قاعده‌ای هم داریم اینکه هر چقدر جمعیت دانش‌آموزی در استانی بیشتر باشد سرانه فضای آموزشی پایین‌تر است و اکنون در خراسان رضوی با یک و نیم میلیون جمعیت دانش‌آموزی که بین تمام ادارات کل آموزش و پرورش وجود دارد بیشترین جمعیت را داریم و به همین دلیل سرانه فضای آموزشی خراسان رضوی نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.

 وی گفت: در حاشیه شهر مشهد به دلیل انتقال جمعیت از مناطق مختلف و شرایط خاصی که این مناطق دارد این سرانه به پایین‌ترین میزان که حدوداً دو متر مربع است کاهش پیدا کرده که امیدواریم با طرح مولدسازی بتوانیم این کمبود را برطرف کنیم. حدود 20 درصد از مدارس استان نیاز به توجه و بازسازی دارند، لذا ضوررت دارد این مدارس را به روز کرده و با آیین‌نامه‌ها مقررات و ضوابط فضاهای آموزش و پرورش مطابقت دهیم.

انتهای پیام
captcha