کد خبر: 4306119
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵
استاندار سیستان‌وبلوچستان:

آموزش عالی در سیستان‌وبلوچستان نیازمند بازنگری است

منصور بیجار گفت: آموزش عالی استان سیستان‌وبلوچستان باید به‌گونه‌ای بازطراحی شود که در خدمت توسعه منطقه باشد نه اینکه فقط به تولید مدرک منجر شود.

منصور بیجار استاندار سیستان‌وبلوچستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان‌وبلوچستان، منصور بیجار، استاندار سیستان‌وبلوچستان شامگاه 30 شهریورماه در شورای آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان با اشاره به مشکل خروج نیروی انسانی بومی از استان اظهار کرد: برخی نیروهایی که به‌تازگی جذب شده‌اند، پیش از آغاز به‌کار از استان سیستان‌وبلوچستان خارج می‌شوند و این چرخه، موجب تضعیف زیرساخت‌های آموزشی شده است، که این موضوع از طریق دیوان عدالت اداری و معاونت اول قوه قضائیه در حال پیگیری است.
 
بیجار با اشاره به اقدامات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در زمینه آموزش عالی گفت: هرچند گام‌هایی برداشته شده است اما همچنان با نیازهای واقعی استان سیستان‌وبلوچستان فاصله داریم و برنامه‌ها باید بومی‌سازی شوند، افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در استان، اقدامی اولیه بود و هدف نهایی این است که در سال‌های آینده، استان از نظر نیروی انسانی متخصص به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان، خودکفا شود.
 
وی وضعیت آموزش عالی در سیستان‌وبلوچستان را نیز نیازمند بازنگری دانست و تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها مانند دریانوردی چابهار به جای تمرکز بر اقتصاد دریا، رشته‌هایی چون عمران و حسابداری ارائه می‌دهند که با اهداف منطقه همخوانی ندارد، آموزش عالی استان سیستان‌وبلوچستان باید به‌گونه‌ای بازطراحی شود که در خدمت توسعه منطقه باشد نه اینکه فقط به تولید مدرک منجر شود.
 
استاندار سیستان‌وبلوچستان در ادامه گفت: آموزش، مهم‌ترین رکن توسعه محسوب می‌شود اما تاکنون در استان سیستان‌وبلوچستان چندان جدی گرفته نشده و ساختار آن از انسجام و هدف‌گذاری مناسب برخوردار نبوده است، نظام آموزشی در سال‌های گذشته بدون آنکه پشتوانه راهبردی داشته باشد بارها دچار تغییر شده است، این موضوع نشان می‌دهد برنامه مشخصی برای آینده ترسیم نشده و بیشتر اقدامات، مقطعی و غیرمنسجم بوده است.
 
بیجار با بیان اینکه هم‌اکنون ساختار و سیاست‌های کلان آموزشی مصوب شده است، بیان کرد: اجرای دقیق برنامه‌ها نیازمند پیگیری مستمر، انسجام نهادی و باور به تحول است، اگر آموزش و پرورش استان سیستان‌وبلوچستان طرح‌های تحول‌آفرین و کاربردی ارائه کند، مدیریت ارشد استان با همه توان از آن حمایت خواهد کرد، هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد دانش‌آموزان، کلاس‌ها و فضاهای آموزشی استان در دست نیست و این ناهماهنگی، برنامه‌ریزی را با مشکل مواجه کرده است.
 
وی اضافه کرد: در برخی شهرستان‌ها تقاضای زیادی برای توسعه مدارس شبانه‌روزی وجود دارد اما تصمیم‌گیری بدون بررسی کارشناسی و مستند امکان‌پذیر نیست، فضای آموزشی باید به‌گونه‌ای تأمین شود که پاسخگوی نیاز همه دانش‌آموزان باشد بدون آن‌که میان مدارس عشایری، استثنایی یا دیگر گروه‌ها تفکیکی ایجاد شود، اراضی آموزشی در برخی نقاط استان سیستان‌وبلوچستان از جمله چابهار، بدون تکلیف مانده و حتی در مواردی مورد تصرف قرار گرفته که لازم است با همکاری دستگاه‌های مسئول تعیین‌تکلیف شود.
 
استاندار سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: طرح‌های جامع شهری باید متناسب با تغییرات جمعیتی و نیازهای آموزشی به‌روزرسانی و در صورت نیاز، مشوق‌هایی برای تغییر کاربری زمین‌ها به کاربری آموزشی در نظر گرفته شود، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها باید با تشکیل کمیته‌های تخصصی در شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها، برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی و مشارکت خیران برنامه‌ریزی کنند.
 
بیجار با اشاره به کمبود وسایل حمل‌ونقل برای دانش‌آموزان در برخی شهرستان‌ها افزود: در مواردی حتی یک دستگاه مینی‌بوس در خدمت آموزش نیست و این وضعیت باید با کمک همه دستگاه‌های اجرایی بهبود یابد، برای بررسی علل بازماندگی از تحصیل و تعیین مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مختلف در این زمینه، تشکیل کمیته‌ای تخصصی با محوریت آموزش و پرورش ضروری است.
 
وی ضمن درخواست از رسانه‌ها به منظور انعکاس واقع‌بینانه چالش‌ها و دستاوردها، بر ایفای نقش آن‌ها در ارتقای سطح آموزش استان سیستان‌وبلوچستان تأکید کرد و گفت: عملکرد آموزش و پرورش در سال‌های اخیر رو به بهبود بوده اما همچنان نیازمند تقویت و همراهی بیشتر است.
انتهای پیام
captcha