وجود اسامی «رحمان» و «رحیم» در مطلع سوره‌های قرآن، محل تدبر است
کد خبر: 1371115
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام نصیری:

وجود اسامی «رحمان» و «رحیم» در مطلع سوره‌های قرآن، محل تدبر است

گروه سیاسی: مدیر مؤسسه «معارف وحی و خرد»، انتخاب اسامی «رحمان» و «رحیم» از میان هزار نام خداوند برای مطلع سوره‌های قرآن را محل تأمل و تدبر خواند و گفت: آیات فراوانی بر رحمت واسعه الهی تأکید کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در مورد نحوه مواجهه با تفکر تکفیری گفت: هرچند تکفیر‌ی‌ها گوششان بدهکار هیچ دعوت و توصیه‌ای نیست، اما با این حال با یادآوری حاکمیت مهر و رحمت در آموزه‌های اسلامی می‌توان به هدایت عده‌ای از آن امیدوار بود.

وی با اشاره به آیه هفتم سوره مبارکه غافر ـ «... رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً ... »: «... پروردگارا رحمت تو بر هر چیز احاطه دارد ...» ـ و فراز «یا من سبقت رحمته غضبه» در ادعیه اظهار کرد: سوره‌های قرآن به استثنای سوره «برائت» که آن هم راز و رمزی دارد، همه با نام «رحمان» و «رحیم» آغاز می‌شود.

انتخاب اسامی «رحمان» و «رحیم» در مطلع همه سوره‌های قرآن محل تدبر است
وی انتخاب اسامی «رحمان» و «رحیم» از میان هزار نام خداوند برای آغاز هر کاری و به‌ویژه در مطلع سوره‌های قرآن را محل تأمل و تدبر خواند و گفت: آیات فراوانی بر رحمت واسعه تأکید کرده است.
حجت‌الاسلام نصیری درباره اولویت جنگ و صلح با کفار و مشرکان خاطرنشان کرد: قرآن، مسلمانان را از تعامل و مرواده با کافران نهی نکرده است و میان کفاری که با مسلمانان سر جنگ ندارند با کافران ستیزه‌جو تفاوت گذاشته است.
وی به سیره پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: مشرکان در طول 10 سال، 80 جنگ به رسول خدا(ص) تحمیل کردند، به‌طوری که آن حضرت فرمودند: «ما اوذی نبی کما اوذیت»، اما وقتی با پیروزی وارد مکه شدند، زمانی که شنیدند، طلایه‌دار سپاه اسلام می‌گوید: «الیوم یوم الملحمة» پرچم را از او گرفته به فرد دیگری داده و دستور دادند که فریاد زند «الیوم یوم المرحمة» و در ادامه، خود، خطاب به مکیان فرمودند: «اذهبوا فأنتم الطلقاء»

مذاهب چهارگانه صرفاً «مجسمه» و «مشبهه» را تکفیر کرده‌اند
مدیر مؤسسه معارف وحی، بخشوده شدن وحشی، قاتل عموی پیامبر(ص) را یادآور شد و تصریح کرد: همگان اتفاق نظر دارند که اسلام، دین رحمت است و در آرای فقهای مذاهب چهارگانه اسلامی هم وقتی در مورد تکفیر فِرق اسلامی صحبت می‌کنند، فقط بحث «مجسمه» و «مشبهه» را مطرح می‌کنند.
وی به بحث تکفیر در فقه شیعه اشاره کرد و گفت: شیعیان نیز صرفاً خوارج، غلات و نواصب را تفکیر می‌کنند که احکام خاصی بر آن‌ها مترتب است، آن هم نه به این معنا که خونشان مباح باشد، بلکه فقط ازدواج با آن‌ها محدودیت‌هایی دارد و طهارتشان محل تردید قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام نصیری تأکید کرد: ما در ریختن خون غیر مسلمانان، محدودیت فراوان داریم، به این معنا که ابتدا موظفیم آن‌ها را دعوت به اسلام کرده اگر نپذیرفتند، آزادند که بر دین خود بمانند و مبلغی به‌عنوان جزیه پرداخت کنند، یا هرچه اموال منقول دارند، برداشته و به هر کجا خارج از قلمرو حکومت اسلامی که مایل هستند، بروند.

تکفیر مذاهب اسلامی بیش از 250 سال سابقه ندارد
وی در بازگشت به بحث درون‌دینی گفت: وهابیت به‌عنوان تنها فرقه‌ای که دیگر، مذاهب اسلامی را تکفیر می‌کند، سابقه‌ای بیش از 250 سال ندارد؛ البته ریشه‌ فکری آن‌ها را می‌توان در عقاید «ابن تیمیه» جستجو کرد.
مدیر مؤسسه معارف وحی بیان کرد: این همه جنایت از سوی تکفیری‌ها به امید بهشت در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه ناشی از فتاوای علمای وهابی است، که جوانان را تشویق به عملیات‌های انتحاری می‌کنند و یادآور تحریک عده‌ای نادان در لشکر شام به‌دست عمر بن‌سعد است که می‌گفت: «یا خَیل الله إرکبی و أبشری».
وی تکفیری‌ها را آفت بزرگ امروز جهان اسلام برشمرد و گفت: قطعاً دست‌هایی از بیرون در هدایت آن‌ها در کار است، همان‌طور که در میان شیعیان نیز بهاییت را ایجاد کردند.

وحشی‌گری‌های تکفیری‌ها اسلام‌ستیزان اروپایی را گستاخ‌تر کرده است
حجت‌الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: جهاد نکاح که فحشا با مجوز شرعی است و سربریدن خردسالان و ... که همه به نام اسلام و قرآن صورت می‌گیرد، جبهه اسلام‌ستیز در اروپا را گستاخ‌تر کرده است؛ یک نمونه آن کارگردان اسلام‌ستیز هلندی است که در فیلم‌های خود نشان می‌دهد که مسلمانان با قرائت آیه قرآن آدم می‌کشند.
مدیر مؤسسه معارف وحی گفت: این رفتارهای خشن و غلط در برابر چشم جهانیان انجام می‌شود که ضمن آنکه خلاف ارزش‌های اسلامی است، چهره کریهی از اسلام نیز ارائه می‌دهد.

captcha