ایجاد نهضت فراگیر علمی و قرآنی؛ گام اول برای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 2670520
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
ادیب‌یزدی تأکید کرد:

ایجاد نهضت فراگیر علمی و قرآنی؛ گام اول برای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی

گروه فضای مجازی: یک کارشناس دینی گفت: برای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی باید نهضت فراگیر علمی و قرآنی صورت بگیرد تا در اشاعه فرهنگ الهی و قرآنی بتوانیم جامعه را متوجه مضررات این ابزارها کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ادیب‌یزدی، کارشناس دینی و قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: برخورد با مسائل این‌چنینی که حاکی از پیشرفت تمدن بشری و تسهیل در ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است نیازمند نگاه واقع‌بینانه است، تا بتوانیم تأثیر ماندگار و جدی بر جریان شبکه‌های اجتماعی بگذاریم.

وی ادامه داد: برخورد یک جانبه، سطحی‌نگری و حتی قشری چندان نمی‌تواند ما را در کم‌کردن آسیب‌های اجتماعی این نوع جریانات کمک کند. هر زمان برخوردها واقع بینانه‌تر و به روزتر و با آمار و ارقام حقیقی و واقعی همراه باشد، اثرگذاری بیشتر خواهد شد.

بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی با آمار دقیق امکان‌پذیر است

این کارشناس دینی تصریح کرد: متأسفانه با همان اطلاعات دم دستی و احتمالا غیرواقعی و حتی گاهی غیرتخصصی، مهم‌ترین موارد زندگی بشر و پدیده‌ای که همه آحاد بشری را تحت تأثیرقرار داده است، به بررسی شبکه‌های اجتماعی و مضررات آن می‌پردازیم که این امر چندان درست نیست و نه تنها مشکلات ما را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات در همان نقطه باقی خواهد ماند.

وی بیان کرد: برخورد با شبکه‌های اجتماعی، هدایت و مسیربخشی صحیح به آنها کار بسیار عمیق و جدی است و باید این موضوع فرهنگسازی شود یعنی در مرحله اول باید جایگاه شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم و میزان تأثیرگذاری آنها را بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی اظهار کرد: نگاه‌مان به شبکه‌های اجتماعی باید تخصصی باشد و باید میزان اثرگذاری آنها را در نفس انسان‌ها بررسی کنیم. البته آمار درست از این وضعیت هم می‌تواند به ما کمک شایانی کند، اگر مسئولان امر در ارائه اطلاعات و آمار بتوانند کمک کنند قطعا عمیق‌تر و صحیح‌تر می‌توانیم به بررسی عوارض شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

سازمان‌های دولتی، متصدی شبکه‌های اجتماعی است

وی بیان کرد: متصدی و بزرگترین مروج شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌های دولتی است. آنها در جهت اشاعه شبکه‌های اجتماعی بزرگترین نقش دارند و زمانی که خود به گستره آن دامن می‌زنند، برایشان مهم نیست که در جهت اشاعه فرهنگ حق گام بردارند یا در جهت فرهنگ ولنگاری و فساد. آنها تنها به دنبال این موضوع هستند که شبکه‌ها گسترش یابد و درآمد وزارتخانه بالا رود و درجه رشد بهره‌وری شبکه‌ها در جامعه بیشتر شود تا بتوانند در برندهای دنیا سربلند کنند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: متأسفانه مسئولان دغدغه این را ندارند که شبکه‌ها در جهت اشاعه حق و احکام اسلامی باشند یا در جهت اشاعه باطل.

وی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا که مدت‌هاست بر روی آثار تخریبی شبکه‌های اجتماعی گام برداشته است، تنها و غریب است. این خبرگزاری قرآنی دستش خالی است و تا چه اندازه می‌تواند در این شبکه‌ها موفق باشد؟

حجت‌الاسلام ادیب‌یزدی اظهار کرد: باید به واسطه شبکه‌های اجتماعی انسان‌ها را به تفکر واداریم و برخی از پیام‌هایی که مثل تلنگر در گوش‌شان موجبات بیداری را فراهم می‌کند یا گروه‌های بسیار متعهدی تشکیل می‌شوند که با پیام های الهی و قرآنی دامن می‌زنند. ما باید بتوانیم یک حرکت ‌سازنده‌ای در میان اقشار مختلفی در میان جوانان داشته باشیم.

متأسفانه والدین هم درگیرجذابیت‌های ابزارها شده‌اند

وی بیان کرد: جاذبه این ابزارها بسیار و سهل‌الوصول است. چراکه انسان به راحتی با هر سطحی از اطلاعات می‌تواند با دیگری ارتباط بگیرد.افراد بسیاری جذب این ابزارها شده‌اند و نقش پدر و مادر همان نقش‌هایی بوده که قرآن تبیین کرده است. اگر والدین بخواهند فضای فکری فرزندان را کنترل کنند، باید با آنها صمیمی باشند درحالی که متأسفانه خود والدین درگیر این ابزارها شده‌اند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: برای مقابله با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی باید نهضت فراگیر علمی و قرآنی بر مبنای تقوای الهی صورت بگیرد تا در اشاعه فرهنگ حق الهی و قرآنی بتوانیم جامعه را متوجه مضررات این ابزارها کنیم.

captcha