قرآن و اهل بیت(ع) بهترین آموزگاران هنر زندگی سالم هستند
کد خبر: 2847339
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ:

قرآن و اهل بیت(ع) بهترین آموزگاران هنر زندگی سالم هستند

شعب خارجی: آیت‌الله رمضانی دیروز، ۲۴ بهمن، در خطبه‌های نماز جمعه مرکز اسلامی هامبورگ تأکید کرد: قرآن کریم و اهل بیت(ع) بهترین آموزگاران علمی و عملی هنر زندگی سالم هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی izhamburg.com، آیت‌الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: موضوع این هفته «برکت مودت و رحمت(تجربه عشق پاک  الهی)» است که یکی دیگر از برکات خانواده‌داری است، این یک واقعیت است که زنده‌ماندن با زندگی‌کردن تفاوت دارد، همان‌طور که «نوشتن» با «خوش‌ نویسی» تفاوت دارد.  زندگی‌کردن یک هنر است و اوج این هنر در زندگی خانوادگی معنا و تفسیر پیدا می‌کند و این هنر مثل هر هنر دیگری نیاز به آموختن دارد. قرآن کریم و اهل بیت(ع) بهترین آموزگاران علمی و عملی هنر «زندگی سالم» هستند.
وی افزود: در آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ: و از نشانه‏‌هاى او این‌که از نوع خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت‏] براى مردمى که مى‏اندیشند قطعاً نشانه‌‏هایى است»، منظور از «و از آیات و نشانه‌‏هاى او این که از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد» مهر و محبت میان دو همسر است که به گونه‏اى دل در گرو عشق و مهر یکدیگر می‌‏گذارند که هر کدام دیگرى را از هرچیز دیگر بیشتر دوست مى‏دارد. سپس می‌فرماید «آری، قطعاً در این [نعمت؛ آفرینش همسر براى انسان از نوع او، و نیز افشاندن بذر مهر و عشق در میان آنان‏] نشانه‏‌ها و آیاتى (از قدرت وصف‏‌ناپذیر و حکمت خدای سبحان) است براى مردمى که مى‏‌اندیشند.
آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: یکى از روشن‏ترین جلوه‏‏‌های رحمت، جامعه کوچک خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم یکدیگرند و این دو با هم و مخصوصا زن، به فرزندانشان رحمت می‌ورزند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده می‌‏کنند و می‌‏بینند که کودکشان نمی‌‏تواند نیازهای ضرورى زندگى خود را تأمین کند، لذا آن محبت و مودت وادارشان می‌کند به این که در حفظ و حراست، تغذیه، لباس، منزل و تربیت وی بکوشند، اگر این رحمت نبود، نسل به کلى منقطع می‌‏شد و هرگز نوع بشر دوام نمی‌‏یافت.
وی افزود: در برخی از تفاسیر آمده است: مودت کنایه از ارتباط خصوصی بین همسران و رحمت کنایه از فرزند است. (عن الحسن رضی الله عنه: المودة کنایة عن الجماع، والرحمة عن الولد) و در برخی دیگر سه تفاوت بین مودت و رحمت ذکر کرده‌اند: اول این که مودت انگیزه ارتباط در آغاز کار است، اما در پایان که یکى از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان گردد و قادر بر خدمتى نباشد، رحمت جاى آن را مى‌گیرد.
آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: دوم این که «مودت» در مورد بزرگ‌ترها است که مى‌توانند نسبت به هم خدمت کنند؛ اما کودکان و فرزندان کوچک در سایه رحمت پرورش مى‌یابند.
خطیب جمعه هامبورگ بیان کرد: سوم این است که مودت غالبا جنبه متقابل دارد، اما رحمت یک جانبه و ایثارگرانه است؛ زیرا براى بقای یک جامعه گاه خدمات متقابل لازم است که سرچشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض که نیاز به ایثار و رحمت دارد.
وی با اشاره به جایگاه عشق در هستی تأکید کرد: در تبیین جایگاه عشق در هستی، فلاسفه اسلامی کتب و رساله‌های زیادی نوشته‌اند که از آن جمله باید از «رسالة العشق» بوعلی سینا یاد کرد. برخی از آنان فاعلیت بالعشق حضرت حق از ناحیه علیت غایی را توجیه و تفسیر کرده‌اند؛ چرا که حب به ذات مقتضی حب به مخلوقات است و این عشق عامل تحریک محرک اول شده است. به همین دلیل حق تعالی مظهر اسم یا حبیب، یا محب، یا خیر محبوب و امثال آن است و انسان می‌تواند در خانواده این اسماء مبارک را محقق سازد.  
آیت‌الله رمضانی مصادیق عشق را تبیین کرد و گفت: با نظر به دو راه کلی خیر و شر، عشق نیز دو معنا پیدا کرده است. عشق ناپاک (ناراست) و عشق پاک. برخی از مصادیق کلی در زندگی خانوادگی که می‌تواند متعلق به عشق پاک باشد عبارتند از: 1ـ عشق به هم، 2ـ عشق به فرزند، 3ـ عشق به آنچه که خداوند از روزی و تقدیر قسمت آنها می‌کند؛ 4ـ عشق به فامیل و بستگان خصوصا پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها و بزرگ‌ترهای دیگر؛ بلکه عشق به همه هم نوعان، 5ـ عشق به همسایگان و مردم 6ـ عشق به خدای سبحان به عنوان خالق و هدیه دهنده همه عشق‌ها و خوبی‌ها 7ـ عشق به انبیاء و اولیای الهی به عنوان راهنمایان زندگی سالم. 
وی گفت: به جرئت می‌توان گفت یکی از گم‌گشته‌های بشر در دوران معاصر فقدان عشق حقیقی است و تشکیل خانواده سالم بهترین منبع تأمین عشق است. عشق آثار مثبت و سازنده‌ای در زندگی انسان دارد، از جمله: 1ـ لذت‌بخش است و جاذبه دارد 2ـ ملالت و خستگی را می‌زداید 3ـ دغدغه تکرار را از بین می‌برد و همیشه فیضی تازه و برکتی نو به ارمغان می‌آورد 4ـ قدرت و انرژی را مضاعف می‌کند 5ـ رخنه‌پوش است و خلأها و کاستی‌های طبیعی در زندگی را جبران می‌کند 6ـ از تظاهر، ریا و دو‌رویی جلوگیری می‌کند و صداقت در گفتار و رفتار می‌آورد.
خطیب جمعه مرکز اسلامی هامبورگ در پایان یادآور شد: این که در ایالت کارولینای شمالی یک نژادپرست، سه مسلمان دانشجوی پسر و دختر را در خیابان می‌کشد، دلیلش فقدان عشق حقیقی در درون چنین انسانی است، آنهایی که با سکوت از کنار این جنایات تکان‌دهنده عبور می‌کنند نیز به خاطر محروم‌بودن از عشق حقیقی صداقت خود را از دست داده‌اند و منافقانه رفتار می‌کنند.

captcha