عدالت، صلح و تسامح پایه گفت‌وگوی میان ادیان باشد
کد خبر: 3140699
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
مدیرکل آیسسکو:

عدالت، صلح و تسامح پایه گفت‌وگوی میان ادیان باشد

گروه بین‌الملل: عبدالعزیز بن‌عثمان التویجری، مدیرکل سازمان اسلامی آیسسکو تأکید کرد: گفت‌وگوی میان فرهنگ‌‌ها، تمدن‌ها و ادیان باید بر اساس عدالت، صلح، تفاهم، تسامح، همبستگی و تعامل سازنده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آیسسکو»، عبدالعزیز بن‌عثمان التویجری، مدیرکل سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو)، دیروز، 24 فروردین‌‌ماه، ضمن سخنانی در مراسم اعطای جایزه مشترک پژوهش‌های اسلامی آیسسکو و مرکز مطالعات اسلامی «آکسفورد» انگلیس گفت: گفت‌وگوی میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان باید بر اساس عدالت، صلح، سازش، تفاهم و همبستگی و تعامل سازنده باشد و این‌ها ارزش‌های انسانی مشترکی هستند که همه ادیان به آن دعوت می‌کنند و با ارزش‌های جهانی حقوق بشر تکامل می‌یابند.
وی در این مراسم که در مقر سازمان اسلامی آیسسکو در شهر «رباط» مراکش برگزار شد، تأکید کرد: باید تمامی فعالیت‌های آموزشی در سیستم‌های آموزشی عمومی، دینی و دانشگاهی به‌ویژه در رشته‌های تاریخ و جامعه‌شناسی ادیان در جهت تشویق به گفت‌‌وگوی ادیان، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و نیز احترام به ارزش‌های شهروندی و حقوق بشر باشد.
وی افزود: تربیت و آموزش بر مبنای ارزش‌های گفت‌وگو بین پیروان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، و احترام به تنوع فرهنگی و دینی امری ضروری و وظیفه‌ای انسانی است که ما باید برای نهادینه‌ساختن ارزش‌های آن در جامعه خود تلاش نمائیم.
التویجری اظهار داشت: ما از حقیقت دور نشده‌ایم اگر بگوییم که عدم وجود گفت‌وگوهای صلح‌آمیز و سازنده دلیل اصلی شعله‌ورشدن و تشدید جنگ‌ها و درگیری‌ها و بالاگرفتن موج‌های تنفر و کراهت  و ناامنی‌هایی و تمایل به سیطره‌طلبی و تحمیل الگوی فرهنگی بر دیگران است.
مدیرکل آیسسکو ابراز امیدواری کرد که روحیه صلح، سازش و همکاری بین ملت‌ها در چارچوب مشترک انسانی سیطره یابد، به‌گونه‌ای که انسان‌ها باعث نجات و پیروزی یکدیگر شوند و این همان امری است که تأکید دارد که گفت‌وگوی صلح‌آمیز و سازنده و برابر بهترین راه نجات همه ما از هول و هراس جنگ‌ها و بحران‌ها و تحقق صلح و آرامش و دوری از فتنه‌انگیزی و ایجاد درگیری‌هایی است که به نفع هیچ‌کسی غیر از مروجان آن نیست.
یادآور می‌شود، نخستین دوره جایزه مشترک آیسسکو و مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد، به موزه بریتانیا در لندن به خاطر برگزاری نمایشگاهی درباره مناسک حج و خانم «کارن آرمسترانگ»، پژوهشگر انگلیسی و نویسنده کتابی با موضوع «زندگینامه» پیامبر(ص) اهدا شد.
موزه بریتانیا در لندن نمایشگاهی با موضوعی معرفی فریضه حج برگزار کرد که با استقبال گسترده شهروندان و بازدیدکنندگان مواجه شد.
همچنین، جایزه برترین پژوهشگر اسلامی نیز به خانم کارن آرمسترانگ به خاطر تلاش‌های وی برای تصحیح چهره اسلام در غرب و ارائه اطلاعات منصفانه درباره پیامبر(ص) و تلاش‌های وی در زمینه تقویت گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها اهدا شد.
وی یکی از صاحب‏نظران مشهور در عرصه دین در جهان انگلیسى‌زبان است که هفت سال از عمرش را در مسلک راهبه‌ه‏اى کاتولیک سپرى کرد. وی شرح احوال خویش را در زندگى‌نامه پرفروش «از میان معبر باریک» بازنویسى کرده است. او مؤلف کتاب‌هاى پرفروش و نام‌آورى چون «تاریخچه‏‌اى از خدا» است که تاکنون به بیش از سى زبان ترجمه شده.
کتاب «زندگینامه پیامبراسلام(ص)» آرمسترانگ نیز که یک ماه پس از حادثه یازدهم‌ سپتامبر انتشار یافت، به پرفروش‏ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شد.

captcha