«توحید کلمه»؛ حلقه مفقوده امروز جهان اسلام/ موعظه‌های وحدت‌بخش در آیات قرآنی
کد خبر: 3462976
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
سیدابوالحسن نواب عنوان کرد:

«توحید کلمه»؛ حلقه مفقوده امروز جهان اسلام/ موعظه‌های وحدت‌بخش در آیات قرآنی

گروه اندیشه: پیامبر(ص) همواره تاکید داشتند که امت من باید بر روی «توحید کلمه» و «کلمه توحید» بچرخد؛ و تمامی سخنان مسلمانان باید بر محور توحید و یگانگی خداوند استوار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که مذاهب مختلف اسلامی تا چه میزان از باورهای مشترکی چون قرآن و پیامبر (ص) برای وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی استفاده می‌کنند، گفت: به نظر من امروزه روز جهان اسلام در بدترین شرایط وحدت به سر می‌برد به گونه‌ای که می‌توان گفت به طور مطلق مسلمانان تعالیم، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را درباره وحدت فراموش کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: جهان اسلام در حال حاضر به دو قطب دنیای معتدلِ خاموش و قطب تندرو پر سرو‌صدا تبدیل شده است متاسفانه این فاجعه هر روز تشدید می‌شود و هر روز شاهد نقاق و دودستگی بیشتری در بین مسلمانان هستیم.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اصل دین اسلام بر وحدت و یگانگی استوار است. دین اسلام بر اساس آیات قرآن این مهم را توصیه می‌کند و می‌فرماید « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ: و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت ‏خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه‏‌هاى خود را براى شما روشن می‌کند باشد که شما راه یابید »(آل‌عمران/103).
وی در ادامه گفت: البته خداوند بر اختلاف زبان، لباس و الوان اقوام اذعان دارند و می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بی‌‏تردید خداوند داناى آگاه است»(حجرات/13).
نواب اظهار کرد: خداوند می‌توانست همه مردم در یک امت واحد بیافریند و همه را پیرو یک آئین و مذهب کند، ولی این نوع از خلقت با قانون تکامل تدریجی و سیر مراحل مختلف تربیتی سازگار نیست. «وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن لِّیَبْلُوَکُمْ فِی مَآ آتَاکُم فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ: و اگر خدا می‌خواست‏ شما را یک امت قرار مى‌داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بیازماید پس در کارهاى نیک بر یکدیگر سبقت گیرید بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف می‌کردید آگاهتان خواهد کرد»(مائده/48).
وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز اسلام در دست دشمنان داخلی و خارجی اسیر شده است، گفت: متاسفانه دشمنان اسلام با برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی که کرده‌اند جهان اسلام را متفرق و متشتت کرده‌اند. گروه تکفیری داعش جنایت‌های خود را به نام اسلام انجام می‌دهد و خود را اجرا کننده احکام اسلامی معرفی می‌کند ولی متاسفانه کمتر فقیهی حکم بر تکفیر آنها را می‌دهد.
رئیس دنشگاه ادیان و مذاهب افزود: پیامبر(ص) همواره تاکید می‌کردند که امت من باید بر روی «توحید کلمه» و«کلمه توحید» بچرخد؛ و تمامی سخنان مسلمانان باید بر محور توحید و یگانگی خداوند استوار باشد. همین اعتقاد اختلافات بین قبیله‌های اوس و خزرج را حل و فصل کردند و امت واحده در مدینه را تاسیس کردند.
نواب در آخر گفت: مسلمانان باید اسلام را از پیرایه‌‌ها  و وصله‌های که دشمنان به آن چسپانده‌اند را پاک کند و به سمت اسلامی که امام خمینی(ره) از آن به عنوان اسلام ناب محمدی یاد می‌کردند، برویم. اسلامی بی‌پیرایه که پیامبر(ص) اصحاب و ائمه اطهار(ع) مروج آن بودند.
captcha