سایت‌های همسان‌گزینی راه میانه همسریابی سنتی و بازاری
کد خبر: 3466304
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
صادقی عنوان کرد:

سایت‌های همسان‌گزینی راه میانه همسریابی سنتی و بازاری

گروه فضای مجازی: معاون فرهنگی قوه قضائیه در مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح همسان‌گزینی در قوه قضائیه، راه‌اندازی سایت‌های همسان‌گزینی را راهی برای کاهش مضرات همسریابی بازاری و سنتی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، در مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی همسان‌گزینی در قوه قضائیه از مشکلات موجود در کشور در خصوص انتخاب همسر سخن گفت و اظهار کرد: فرهنگ جامعه ما همانند همه جوامع در مسیر تحول قرار دارد؛ ما از جامعه سنتی فاصله گرفته‌ایم و رفتارهای سنتی ما دگرگون شده است.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات ایجاد شده در حوزه تشکیل خانواده است. دیگر در اکثر نقاط کشور ازدواج‌های سنتی قدیمی وجود ندارد، همچنین در آشنایی دختر و پسر و شیوه خواستاری نیز تغییراتی رخ داده است به دلیل تغییرات صورت گرفته بازگشت به شیوه‌های قدیمی امکان‌‌پذیر نیست و شکل‌های دیگر همسرگزینی هم مناسب جامعه اسلامی نیست.

شیوه خانواده محور در همسرگزینی را تاحدودی از دست داده‌ایم

حجت‌الاسلام صادقی اعلام کرد: شیوه خانواده محور در همسرگزینی را تاحدودی از دست داده‌ایم، شیوه‌های همسرگزینی بازاری را هم نمی‌پسنیدم که در آن دختر و پسر در خیابان از قیافه هم خوششان می‌آید و دوستی بین آنها شکل گرفته و آسیب‌های زیادی متوجه آنها می‌شود.

وی با مطرح کردن این سؤال که «حال باید چه کرد؟» ادامه داد: در شیوه‌های لیبرال غربی مفاسد زیادی به وجود می‌آید و مناسب نیست، از سوی دیگر طلاق در چنین ازدواج‌هایی نیز زیاد است، ازدواج سنتی هم با توجه به تغییر نگرش‌ها دچار اختلال‌هایی شده است. پس باید راه‌حل دیگری پیدا کرد و یکی از راه‌حل‌ها این است که همه خود را مسئول بدانند؛ پس باید به فکر تأسیس مراکز و بنیاد‌های ویژه این کار باشیم که تاحدودی از فواید ازدواج‌های سنتی برخوردار باشد و از مضرات ازدواج‌های بازاری نیز جلوگیری کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی توسط مؤسسه تبیان را کار مناسبی عنوان و اظهار کرد: سایت‌های همسریابی غیرمجاز خانواده را حذف و اقدامی شبیه ازدواج‌های بازاری انجام می‌دهند.

وی ضمن توصیه به کارکنان مجرد قوه قضائیه برای ثبت‌نام در سایت همسان‌گزینی ویژه کارکنان قوه قضائیه، عنوان کرد: واسطه‌گری در امر ازدواج امر مبارکی است و باید فرهنگ واسطه‌گری را توسعه دهیم و نباید از خطاهای احتمالی در این امر ترسید.

captcha