اشتباه‌اندیشی نسبت به دین، عامل الحاد در شرایط معاصر است
کد خبر: 3489507
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
حجت‌الاسلام مبلغی:

اشتباه‌اندیشی نسبت به دین، عامل الحاد در شرایط معاصر است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به پدیده الحاد و شیوه‌ها و روش‌های مبارزه با آن گفت: نقطه شروع و محوری در مبارزه با الحاد گفتمان‌سازی پیرامون رابطه دین و فطرت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی 29 فروردین در نشستی در جمع طلاب و فضلای عرب زبان مقیم قم پیرامون الحاد در جوامع اسلامي بیان کرد: الحاد در یک تعریف به معنای نقص در اندیشه با ماهیت کلامی و در معنای دیگر به مثابه یک نقص در اندیشه که ناشی از یک حالت انفعال در قبال خشونت در جامعه است خصوصا هنگامی که وقوع خشونت به عنوان شریعت انجام بگیرد است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: منشا پدیده الحاد در شرائط معاصر، اشتباه‌اندیشی نسبت به دین است و این اشتباه‌اندیشی در چهار زمینه مانند اشتباه‌اندیشی در ربط دادن خشونت به شریعت، اشتباه‌اندیشی در ربط دادن خرافات به دین، اشتباه‌اندیشی در مغایر دیدن دین با عقل و عقلانیت و رهایی‌خواهی برای نفس از محدودیت‌ها رخ داده است.

وی گفت: شکل‌گیری الحاد روند چهار مرحله‌ای دارد به این صورت که در ابتدا (و به عنوان مرحله اول) در پاره ای از جوامع اسلامی، نگاه‌ها، تفسیرها و رفتارهایی منفی در سطح اجتماع پیرامون دین شکل می‌گیرد.

مبلغی افزود: در مرحله دوم، اشتباه‌اندیشی نسبت به دین در انسان‌های کم ظرفیت به وقوع می‌پیوندد که متاثر از مرحله اول است؛ یعنی در نتیجه رفتارها و نگاه‌ها و شرائط منفی انجام گرفته پیرامون دین به وقوع می‌پیوندد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم، نوعی وازدگی از دین در کسانی که دچار اشتباه‌اندیشی شده‌اند رخ می‌دهد؛ در مرحله چهارم و به عنوان نتیجه نهایی، افراد یاد شده اقدام به الحاد و اعلان آن می‌کنند.

وی تصریح کرد: در همین چارچوب است که می‌توان فهم کرد چرا در برخی از کشورهای عربی - که انقلاب صورت گرفت_، برخی به سمت الحاد غلطیدند؟ دلیل آن، این بود که در این کشورها سلفی های تندرو پس از پیروز شدن انقلاب، شریعت را با چهره ای نازیبا بلکه خشن به میدان آوردند و همین وازدگی و الحاد را پدید آورد.

با اشاره به روش های مبارزه با الحاد گفت: چندین راهکار برای مبارزه با الحاد در شرائط معاصر وجود دارد که همگی در نقطه کانونی نسبت‌شناسی دقیق دین و فطرت معنا می‌یابند.

وی گفت: در این چارچوب، ضرورت دارد، پیرامون رابطه فطرت و دین نظریه‌پردازی کنیم و بررسی و مطالعه دین را بر اساس نظریه فطری بودن دین، عمق ببخشیم و مردم را در زمینه‌های تربیتی و آموزش‌های دینی به صورت مداوم و دقیق به فطرت انسانی ارجاع دهیم.

عضو دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ما نباید صرفا مباحث فکری مبتنی بر استدلال‌ورزی برای اثبات خدا را در برابر ملحدان در پیش بگیریم، چنین شیوه‌ای بیشتر برای گذشته مفید بود و امروزه هم صرفا در قبال بخشی از الحاد می‌تواند مؤثر افتد.

مبلغی تاکید کرد: الحادهایی که در فضاهای جوامع اسلامی رخ داده، اسباب دلزدگی نسبت به پاره‌ای از رفتارها از خاستگاه شریعت است و ما باید در برابر این نوع الحاد، در چارچوب نظریه فطرت به سمت بازسازی نگاه به دین در مردم به پیش برویم.

captcha