راه‌اندازی اولین مؤسسه قرآنی ویژه روشندلان در شهرکرد
کد خبر: 3521478
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

راه‌اندازی اولین مؤسسه قرآنی ویژه روشندلان در شهرکرد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: بنیاد فرهنگی ـ قرآنی روشندلان استان اصفهان، با همکاری مؤسسه الرحمن، به زودی مؤسسه‌ای ویژه نابینایان را در استان چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حال حاضر افرادی هستند که با توجه به اینکه از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار هستند و در واقع در جایگاهی که قرار دارند موفق عمل می‌کنند اما... تنها و تنها به‌دلیل اینکه از دیدن محروم هستند مشکلات بسیاری پیش رویشان قرار می‌گیرد.
اما باید این را مدنظر قرار داد که تنها دیدن بصری کافی نیست و هستند افرادی که با چشم دل نظاره‌گر اطرافشان هستند و با تمام وجود اتفاقات بد و خوبی که برای خود و دیگران اتفاق می‌افتد را درک می‌کند.
از این روست که سعی بر آن داریم که واژه «روشندل» جایگزین واژه «نابینا» کنیم چراکه اینان با چشم دل همه چیز رو می‌بینند. اما در این میان افرادی هستند که با همه این شرایط سختی که جامعه و مردم هرازگاهی برایشان رقم زده است، جان و دل خود را با قرآن آمیخته‌اند و آموزه‌‌های این کتاب وحی را سرلوحه زندگیشان را قرار داده‌اند.
روشندلانی که در راه قرآن قدم می‌گذارند و در جهت حفظ آن پیش می‌روند کم نیستند و با لمس آیات الهی با تمام وجود آنها را درک و دل می‌سپارند. اما آیا برای این افراد و تمام روشندلانی که در کنار ما هستند و از نعمت زندگی کردن بهره می‌برند فکری اساسی کرده‌ایم؟ آیا برای آن‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که در راهی که می‌روند سختی را متحمل نشوند؟
هرچند نباید از یاد ببریم که هستند نهاد‌ها و مراکزی که با تمام وجود به این افراد خدمات ارائه می‌دهند و برای رسیدن به اهداف روشندلان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند ولی روی سخن ما کلیت جامعه و مسئولان است.
حالا از تمام این حرف‌ها که بگذریم به این نکته می‌رسیم که آیا برای افراد روشندلی که علاقه زیادی به یادگیری به آموزش قرآن دارند و در این راه قدم گذاشته‌اند کاری کرده‌ایم؟ غیر از اینکه چند مؤسسه با برگزاری کلاس‌هایی مخصوص این افراد بقیه چه کرده‌اند؟
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در آموزش نابینایان وجود دارد، دسترسی به کتاب‌های بریل است. خط بریل در ابتدای امر در بخش آموزش مورد استفاده قرار گرفت و سپس به سمت مذهب و انتشار قرآن‌های بریلی پیش رفت که نابینایان بتوانند به راحتی به آموزش بپردازند.
در این میان مؤسسه‌ای در سال 1386 به نام «مؤسسه فرهنگی ـ‌قرآنی روشندلان» ویژه قرآن‌آموزان روشندل در اصفهان افتتاح شد که در ادامه بیشتر با این مؤسسه آشنا می‌شویم.
نخستین مؤسسه قرآنی ویژه نابینایان در کشور
بنیاد فرهنگی ـ قرآنی روشندلان استان اصفهان با مدیریت مرتضی نیکزاد در سال 1382 تأسیس شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد. این بنیاد قرآنی که با اهداف بسیاری مانند توسعه فرهنگ قرآن کریم و آموزش عمومی و تخصصی علوم قرآنی در تمام ابعاد، برای روشندلان و دیگر اقشار جامعه شکل گرفت که بعدها در عرصه چاپ و نشر قرآن به خط بریل فعالیت داشته است.
مؤسسات قرآنی دیگری نیز در سطح کشور و در بعضی از استان‌ها تشکیل شده است و به طور مثال  می‌توان به تأسیس 10 مؤسسه در حال حاضر در کشور اشاره کرد که در استان و منطقه خود در حال  فعالیت هستند که بنیاد روشندلان در ابتدا در بخش آموزش وارد عرصه شد و سپس مسابقات بسیاری را برپا کرد.   
مسابقات نابینایان به طور گسترده رواج پیدا کرد به طوری که بسیاری از نابینایان به این عرصه وارد شدند و با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در کنار کشورهای دیگر مانند ترکیه، اردن، پاکستان، نیجریه، مالی، تونس و یمن قرار گرفته و با یکدیگر به رقابت پرداختند.
براساس این گزارش، بسیارند نابینایانی که در مسابقات بین‌المللی به‌عنوان ممتازان و برترین‌ها معرفی شده‌اند که می‌توان به سما بابایی، عبدالغفور جوهرچی، سعید علی‌اکبری اشاره کرد که برای ترویج فرهنگ قرآن کریم برای نابینایان و عموم مردم الگو هستند.
در برخی از استان‌های کشور و در مناطق محروم  برخی از نابینایان خواهان آموزش‌های قرآن‌کریم هستند اما به دلایلی  مانند نبود امکانات، عدم کفایت مالی و فضای اموزشی مناسب از آموزش بازمانده‌اند  اما به تازگی در استان چهارمحال و بختیاری، به منظور راه اندازی  مؤسسه ای ویژه نابینایان‌، مسئولان  تصمیماتی را اخذ کرده اند که با همکاری بنیاد قرآنی ـ فرهنگی روشندلان اصفهان راه‌اندازی خواهد شد.  
در ادامه این گزارش مرتضی نیکزاد، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بنیاد فرهنگی روشندلان اولین مؤسسه ویژه نابینایان است که در کشور تأسیس شده است و به‌دنبال اساسنامه، اهداف و رسالتی که بر دوش خود دارد قرار بر این است که در کل کشور مؤسسات قرآنی ویژه نابینایان در هر استانی راه‌اندازی کند.
وی ادامه داد: در این راستا برای بسط و تأسیس مؤسسه‌ای ویژه‌ نابینایان به دو شیوه می‌توان عمل کرد که یکی از آنها وجود شعبات بنیاد قرآن ویژه روشندلان در هر استان و دیگری راه‌اندازی‌مؤسسه‌ای ویژه نابینایان است که به صورت مستقل فعالیت کند.
نیکزاد با اشاره به توضیحاتی درباره  شیوه راه‌اندازی شعبات در هر استان بیان کرد: در شیوه نخست، شعبات‌ توانمندی بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های هر استان را نداشته و به بنیاد فرهنگی روشندلان وابسته خواهند بود اما در شیوه دوم کمک در جهت راه‌اندازی مؤسسات مستقل است که خود با کسب مجوزها می‌توانند فعالیت قرآنی را آغاز کنند.
آموزش نابینایان؛ از اهداف مؤسسه الرحمن
وی با تأکید بر راه‌اندازی مؤسسات ویژه نابینایان بیان کرد: بنیاد قرآنی روشندلان  ارتباط خوبی با مؤسسات قرآنی در استان چهار‌محال و بختیاری داشته است که در این راستا، طی نشستی که با مدیران، مسئولان، قاریان و حافظان قرآن این استان در مؤسسه الرحمن برگزار شد‌، مقرر شد که با گردهمایی روشندلان فعال قرآنی این استان، مؤسسه‌ای برای آنان راه‌اندازی شود.
نیکزاد در ادامه تصریح کرد: در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عروجی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صدقی، مدیر مسئول مؤسسه قرآنی الرحمن چهارمحال و بختیاری، صادقی، کارشناس توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین باقریان، مشاور و کارشناس مسائل دینی و قرآنی و جمعی از کارشناسان و قرآن‌پژوهان دو استان برگزار شد، پس از بحث و گفت‌وگو، پیشنهادات و تصمیمات درباره تأسیس مؤسسه ویژه روشندلان ارائه شد.
مدیر مؤسسه قرآنی بنیاد روشندلان ادامه داد: در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد مبنی بر اینکه این کار به سبک و شیوه‌ای که در تفاهم‌نامه است، ایجاد شود و  مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نابینایان در استان چهارمحال و بختیاری مراحل تأسیس را انجام دهند.
وی با اشاره به مفاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شد که بنیاد فرهنگی ـ قرآنی روشندلان اصفهان در تأسیس این مؤسسه با قرآن‌پژوهان نابینای استان همکاری کند و همچنین در رابطه با مسائل فنی و برپایی کلاس برای روشندلان و عموم مردم، بنیاد همکاری داشته باشد و در سومین بند این تفاهم‌نامه نیز آمده است که کتاب‌های در حوزه دین را به خط بریل در اختیار آنان قرار داده تا بتوانند اقلام آموزشی داشته باشند و دیگری نیز در برپایی مسابقات همکاری ایجاد شود.
نیکزاد درباره ظرفیت‌های مؤسسه الرحمن چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در تفاهم‌نامه مربوطه، مؤسسه  الرحمن متقابلاً متعهد شد که مکان موقتی را در اختیار قرآن‌پژوهان روشندل در جهت فعالیت‌های قرآنی قرار دهد و همچنین امکانات و  تجهیزات اولیه را در اختیار آنان بگذارد و در بخش سوم نیز انتخاب نیروهای  کارشناس برای انجام امور قرآنی و همچنین در مرحله ثبت صدور مجوز این مؤسسه در سامانه ثبت مجوز قرآنی مؤسسات همکاری داشته باشد.
مدیر مؤسسه قرآنی روشندلان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه برای تاأسیس مؤسسه نیاز به امکانات و تجهیزات است، مؤسسه الرحمن و بنیاد فرهنگی روشندلان در این امر همکاری خواهند داشت و همچنین  نهادهای دیگر از جمله خیرین سلامت و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی، نهاد کتابخانه، استان اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی افزود: با همکار‌‌هایی که‌ انجام شده‌ است امیدواریم بتوانیم نخستین گام قرآنی در سطح استان را با برگزاری مسابقات قرآن ویژه نابینایان در سطوح مختلف سنی برداریم که طبق جدول زمانبندی مقدمات آن در حال برنامه‌ریزی است که در مهر‌ماه سال جاری همزمان با روز نابینایان برگزار می‌شود.
نیکزاد در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این مسابقات تصریح کرد: روشندلانی که استعدادهای لازم را دارند در این فراخوان شناسایی شده  و همچنین ترغیب و تشویق می‌شوند که جذب کلاس‌های آموزش قرآن شوند و در انتها رونشدلان استان به جای منزوی شدن به فعالیت‌های قرآنی و اجتماعی  روی می‌آورند.
وی با اشاره به برکات تشکیل مؤسسه قرآنی ویژه نابینایان استان، اظهار کرد: این مؤسسه توسط قرآن‌پژوهان استان چهارمحال و بختیاری اداره خواهد شد به طوری که روشندلان توانمندی‌هایی را دارند که در این زمینه بروز می‌دهند و همچنین این مؤسسه، تنها برای روشندلان آموزش ارائه نمی‌دهد بلکه با توجه به اساس‌نامه دیگر اقشار جامعه هم می توانند از آموزش‌های این مؤسسه قرآنی بهره‌مند شوند.
نیکزاد تصریح کرد: با تاسیس این مؤسسه نابینایان نه تنها منزوی نخواهند بود بلکه در عرصه‌های قرآن و عترت برای اقشار مختلف جامعه مفید باشند.
‌حجت‌الاسلام صدقی، مدیر مؤسسه الرحمن در ادامه بیان کرد: با توجه به نشستی که با مسئولان بنیاد قرآنی روشندلان در مؤسسه الرحمن برپا شد، مشکلات روشندلان در عرصه آموزش قرآن‌ کریم مورد بررسی قرار گرفت و در پیشنهادی که مدیر مؤسسه روشندلان استان اصفهان پیشنهاد تأسیس چنین مؤسسه ای را در استان چهارمحال و بختیاری را داد. 
وی در ادامه با بیان اینکه ما به چند دلیل مؤسسه‌ الرحمن را برای آموزش روشندلان استان انتخاب کردیم،  خاطرنشان کرد: همکاری مؤسسه الرحمن با مؤسسه الرحمن با در زمینه تهیه کتب بریل و همچنین تربیت چندین مربی روشندل که خود از قرآنیان بودند موجب شد تا تصمیم به آن بگیریم که این مؤسسه را به عنوان مؤسسه مجری برایگزاری این دوره‌ها انتخاب کنیم.
صدقی تصریح کرد: مؤسسه قرآنی الرحمن مجوز فعالیت خود را در سال 1388 از اداره تبلیغات اسلامی دریافت کرد و آموزش‌هایی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و غیره را داشته است که موفق به تربیت نیروهای قرآنی بسیاری تاکنون شده است.
 گفتنی است؛ مؤسسه الرحمن در شهر‌کرد، خیابان مولوی، کوچه 51 پلاک 8 واحد 2 واقع شده است.

سمیه عیادی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۱۰:۲۶
0
0
موسسه روشندلان در استانهای دیگر هم راه اندازی شود
captcha