علم مفید از نگاه قرآن
کد خبر: 3552992
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

علم مفید از نگاه قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه علم هماهنگ با فطرت، علم مفید از نگاه قرآن است، گفت: اگر انسان علمی فراهم کرد که با فطرت نساخت به مرض در درون او تبدیل و در نهایت نیز به صورت غده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 21 آذرماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خداوند در سوره «ق» به عناصر محوری آفرینش پرداخته و آیات را با قسم آغاز کرده و در ادامه نیز به بحث کمال انسانی پرداخته و فرموده که نظام فاعلی آفرینش به خداوند، معاد و غایت نیز به خداوند منتهی می‌شود و در بخش میانی نیز هر چیزی را که انسان برای شروع و رسیدن به مقصد لازم داشت به او دادیم البته تامین نیازهای داخلی نیز فقط مخصوص انسان نیست بلکه شامل تمامی موجودات است.
وی با بیان اینکه به همین دلیل ساخت درونی انسان بر مبنای الهی، هیچ کسی نیست که از خیر لذت نبرد و از شر نرنجد و الان زبان مشترک 7 میلیارد انسان همین فطرت آنان است تصریح کرد: انسان در بدو خلقت هیچ چیزی بلد نبود لذا فرمود هم ما در درون شما فطرت را به ودیعه نهادیم و هم انبیاء را فرستادیم تا به شما یادآوری کند که میهمان‌های ناسازگار با صاحبخانه را نپذیرید، یعنی علمی را یاد بگیرید که با فطرت سازگار است و در این صورت عالم عامل هم خودش به سعادت می‌رسد و هم دیگران را سعادتمند می‌کند و مقام شفاعت نیز در قیامت دارد.
این مفسر قرآن بیان کرد: اگر انسان علمی فراهم کرد که با فطرت نساخت به مرض در درون او تبدیل و در نهایت نیز به صورت غده می‌شود که بد را به صورت خوب و خوب را به جای بد جا می‌زند و طوری می‌شود که انسان برادر خود را به چاه می‌اندازد و آن را کار خوبی هم می‌داند و نفس، امیر انسان می‌شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: برعکس کسانی که میهمان‌های سازگار با صاحبخانه را وارد قلب خود می‌کنند به جایی می رسند که شاگرد پیامبر می‌شوند و فرشتگان بر آنان نازل و در تصمیمات آنان را کمک می‌کنند؛ اینکه انسان به لطف حق امیدوار و از دشمنان هراسی ندارد به خاطر همین آرامش درونی و نزول فرشتگان است.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایات موجود در مورد اینکه امام حسن و امام حسین(ع) نیز همانند امام علی(ع) نفس پیامبر(ص) بودند اظهار کرد: طبق بیانی که قرآن سالی یکبار عرضه می‌شد حضرت می‌دانست که این بزرگواران انفسنا هستند و لازم نبود آیه مباهله نازل شود و همان نزول اجمالی برای این مسئله و آگاهی پیامبر(ص) کافی بود البته قرآن کریم بر آن تصریح فرمود تا این ائمه(ع) نیز همانند امام علی(ع) معرفی شوند.
این مفسر قرآن همچنین در پاسخ به پرسش‌های گذشته در مورد اثبات مبدا آفرینش با قرآن تصریح کرد: با قرآن نمی‌شود خدا را ثابت کرد ولی نبوت و معاد و ... را می‌شود؛ زیرا قرآن پیام، دستور، رسالت و کلام خدا است و وقتی می‌گوییم خدا گفت برای کسی که خدا را قبول ندارد کلام خدا هم قابل پذیرش نیست و  وقتی خدا ثابت نشده نمی‌توان سخنی از کلام او گفت بنابراین با ظاهر و مدالیل قرآن نمی‌تواند مبدا را ثابت کرد و ما با برهان عقلی می‌فهمیم خدا هست.
captcha