رسیدن به امیال شخصی؛ از اصلی‌ترین دلایل گرایش به فرقه‌های انحرافی
کد خبر: 3602139
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

رسیدن به امیال شخصی؛ از اصلی‌ترین دلایل گرایش به فرقه‌های انحرافی

گروه معارف: استاد مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) مشهد با بیان اینکه بیشترین فرقه‌های انحرافی در امت اسلامی است، گفت: یکی از عوامل اصلی گرایش به این فرقه‌ها که قرآن نیز به آن اشاره دارد این است که افراد می‌خواهند با پیوستن به این فرقه‌ها به خواسته‌ها و امیال نفسانی خود برسند و راه را برای تخلیه و ارضای تمایلات خود باز کنند.

زهرا گوهری، استاد مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص فرقه‌های انحرافی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های جامعه امروزی، اختلافات نیز بیشتر می‌شود و طبیعی است که در این راستا انحرافات هم به وجود می‌آید لذا لازم است که برای پیشگیری از انحرافات، به فرقه‌ها توجه کنیم و آگاهی‌های لازم را در این خصوص به مردم بدهیم.
مبارزه با فرقه‌های انحرافی؛ از بزرگ‌ترین رسالت‌های پیامبران
وی افزود: یکی از رسالت‌های بزرگ امامان نیز مبارزه با فرقه‌هایی است که از خارج از مرزهای اسلامی وارد کشور می‌شود و دید و نگرش جامعه را متحول می‌کند و اگر قوی باشد، جامعه را به سمت و سوی خود می‌کشاند.
وی با بیان اینکه بیشترین فرقه‌های انحرافی در امت اسلامی است، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر در دین یهود 71 فرقه و در دین مسیحیت 72 فرقه وجود دارد، امت من با 73 فرقه، بیشترین فرقه‌ی انحرافی را درمیان ادیان دیگر دارد.
رسیدن به امیال شخصی؛ از اصلی‌ترین دلایل گرایش به فرقه‌های انحرافی
گوهری، درخصوص دلایل گسترش فرقه‌های انحرافی ابراز کرد: یکی از عوامل اصلی که قرآن نیز به آن اشاره دارد این است که افراد می‌خواهند با پیوستن به این فرقه‌ها به خواسته‌ها و امیال نفسانی خود برسند و راه را برای تخلیه و ارضای تمایلات خود باز کنند.
وی تصریح کرد: یکی از فرقه‌هایی که در صدر اسلام، زمان معاویه وجود داشت فرقه‌ی انحرافی مرجئه با عقاید انحرافی در عرصه‌ سیاست بود، آن‌ها کاری به مسایل سیاسی نداشته و می‌گفتند که مشکل حضرت علی(ع) با معاویه و اینکه کدام برحق هستند به ما ربطی ندارد، مردمی هم که به این فرقه می‌پیوستند، به خاطر این بود که می‌خواستند زندگی‌ای به دور از هیجانات و مشکلات سیاسی برای خود درست کنند. در همان زمان، مرجئه‌ کلامی و اعتقادی نیز وجود داشت که افراد در این فرقه معتقد بودند خداوند رحیم و بخشنده است پس آزاد هستیم هر کاری که دلمان می‌خواهد انجام دهیم؛ قیامت و آخرتی هم در کار نیست و پذیرفتن چنین اعتقادی در این فرقه نشان دهنده‌ی آن است که افراد می‌خواهند زندگی راحتی داشته باشند، به امیال نفسانی خود برسند و خود را درگیر شئونات اسلامی نکنند.
نفوذ از طریق شبکه‌های اجتماعی و جذب مستضعفان
استاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) با بیان اینکه این فرقه‌های انحرافی از راه‌های گوناگون در افکار مردم و جامعه نفوذ می‌کنند و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت شعاع خود قرار می‌دهند، افزود: این فرقه‌ها امروزه یا از راه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و تشکیل جلسات خصوصی وارد زندگی مردم می‌شوند و یا اینکه در قالب افراد خیر به کمک مردم مستمند می‌روند و کم کم آن‌ها را جذب افکار خود کرده و به سمت خود می‌کشانند.
برگزاری اردوهای جهادی برای آگاه‌سازی مردم
گوهری با تاکید بر اینکه در جامعه امروزی باید از هر طریقی روشنگری کرد و جامعه را با مطالب حق آشنا کرد، گفت: متاسفانه در این زمینه خیلی ضعیف کار کرده‌ایم‌ و رسالت حوزویان در این خصوص  بسیار سنگین است، به عنوان مثال می‌توان از طریق اردوهای جهادی مردم را با حقایق آشنا کرد و اطلاعات لازم را به آن‌ها داد تا در دام این فرقه‌های انحرافی نیفتند.
گوهری، تأثیر ماهواره را در گسترش فرقه‌های انحرافی بسیار دانست و اظهار کرد: ماهواره، دین و اعتقادات مردم را نشانه گرفته است و عاملی برای بی‌اعتماد کردن مردم به دین است.
captcha