راه ایمن‌سازی انسان از سقوط به مرتبه حیوانی
کد خبر: 3852504
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

راه ایمن‌سازی انسان از سقوط به مرتبه حیوانی

کانون خبرنگاران نبأ ــ همان‌طور که به غذای بدن و جسم توجه می‌کنیم، باید دروازه‌بانی مناسبی برای ورود غذای روح از گوش و چشم هم داشته باشیم. باید مراقب بود که از فضای مجازی و غیر آن چه داده‌ها و دانشی دریافت می‌شود. این مراقبت است که انسان را از سقوط به مرتبه حیوانی ایمن می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ بنا بر آنچه در آیه 24 سوره مبارکه عبس می‌خوانیم: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ؛ پس انسان بايد به خوراک خود بنگرد». چندین معنا را می‌توان برای آن در نظر گرفت که عبارت است از:
1- «لام» در فَلیَنظُرِ الاِنسانُ اِلی طَعامِهِ به معنای مأموریتی است که خدای سبحان برای انسان مقرر فرموده است. پس غفلت از نعمت‌های الهی و غذایی که می‌خوریم جایز نیست.
2- لازمه‌ انسانیت، تأمل و تفکر در نعمت‌های الهی است و این تفاوت مهمی با زندگی حیوانی دارد.
3- معنای ظاهری این آیه توجه به سلامت غذا است که مسموم‌کننده نباشد و البته این معنا درست هم هست.
4- معنای دیگری هم در کنار معنای ظاهری در این آیه نهفته است، چنانچه مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی ذیل این آیه به روایت امام باقر(ع) اشاره کرده که فرمود منظور «عِلمُهُ الذّی یَأخُذُهُ عَمَّن یَأخُذُهُ» است، یعنی مقصود از این طعام، علمی است که انسان باید توجه کند از چه منبع و از چه کسی آن را می‌گیرد؟
5- همان‌طور که به غذای بدن و جسم توجه می‌کنیم باید دروازه‌بانی مناسبی برای ورود غذای روح از گوش و چشم هم داشته باشیم. باید مراقب بود که از فضای مجازی و غیر آن چه داده‌ها و دانشی دریافت می‌شود. این مراقبت است که انسان را از سقوط به مرتبه حیوانی ایمن می‌کند.
محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر حوزوی
انتهای پیام
captcha