تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است/ در رأس بودن به‌ معنای دخالت در همه امور نیست
کد خبر: 3860784
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
لاریجانی در نشست خبری:

تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است/ در رأس بودن به‌ معنای دخالت در همه امور نیست

گروه سیاسی ــ رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و نام شهید مدرس، تصریح کرد: ممکن است اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می‌کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز، یکشنبه 10 آذر، به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس و روز مجلس برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست خبری، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید مدرس، گزارشی از اقدامات و مصوبات مجلس دهم ارائه کرد.

لاریجانی با بیان اینکه شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهد بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت، گفت: او یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود در حدی که مرحوم میرزای بزرگ شیرازی فرمودند او پاکدامنی اجدادش را داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قاطبه سیاستمداران آن زمان نسبت به این شخصیت بزرگ، نگاهی این‌گونه داشتند البته مخالفان، وی را تخریب می‌کردند؛ مثلا یحیی دولت‌آبادی مرحوم مدرس را به انگلیسی‌بودن متهم کرد ولی حتی اکثر مخالفان وی هم در اینکه مدرس یک شخصیت مبارز در تاریخ ایران بود، اذعان داشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در آثار و کتب چاپی به درخشندگی مدرس در تاریخ پارلمان ایران اشاره شده، ادامه داد: ملک الشعرای بهار در مورد مدرس می‌گوید که وی یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول به بعد، نظیرش از حیث صراحت لهجه و ویژگی فنی در علم سیاست و خطابه دیده نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مدرس در تاریخ مبارزات ایران با هدف اینکه قانون در کشور حاکم شود و نظام‌های استبدادی و استعمارزده، طومارشان پیچیده شود، تلاش کرد؛ مدرس برای یک حکومت عادله و پیشرفته قائل به آن بود که قانون و قانون‌گرایی در کشور حاکم شود و معتقد بود مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نشود، مملکت نیست.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: باید بدانیم اگر کشور به معنای واقعی بخواهد پیشرفت کند و قانون به معنای واقعی پیاده شود و مجلس سنبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت باشد، باید به گفته مدرس مجلس در کشور مقدم باشد، همچنان که وی در هنگامی که استیضاح رضاخان را امضا کرد، علت آن را توهین رضاخان به مجلس شورای ملی بیان کرد.

لاریجانی تصریح کرد: برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس، توهین به ملت است و تخریب مجلس به مثابه تخریب مردم به شمار می‌رود لذا حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادی‌ها و حفظ اراده ملت است ولی گاهی می‌بینیم در فضای کشور با بی‌تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی مجلس را هتک و تخریب می‌کنند که چنین رویه‌ای مخالف مرام امام خمینی‌(ره) و مدرس است.

وی با اشاره به دیدار نمایندگان دور اول مجلس شورای اسلامی با امام راحل به سخنی از ایشان اشاره کرد که بیان کرده بودند: «من خیلی از مجالس را یاد دارم و در برخی از آن‌ها به عنوان تماشاچی رفتم. یکی از امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی که مدرس در آن جا بود و یا مجالسی که ما ندیدیم».

لاریجانی با بیان اینکه این بیان امام(ره) دارای آینده نگری بود، ادامه داد: ممکن است اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نمادی که از کل ملت نمایندگی می‌کند و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است؛ لذا ممکن است در فصل انتخابات، هیجانات سیاسی بروز و ظهور کند اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت نباشد، دیوار کجی است که اگر هم فراز شود، باز هم بر سر مردم فرود می‌آید.

وی در بخش بعدی سخنان خود به ارائه گزارشی از مصوبات و اقدامات مجلس دهم پرداخت و گفت: هر سال قانون بودجه با دقت تصویب شد و بسیاری از مشکلات دولت در جریان بررسی و تصویب قانون مرتفع شد از جمله مسائل مربوط به کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان، بنیه دفاعی کشور و مسائل مربوط به قوا در قانون بودجه لحاظ شده است. قانون برنامه ششم توسعه نیز از سوی مجلس تدوین شد زیرا دولت برنامه ناقصی را ارائه داده بود بنابراین مجلس مجدداً آن را تدوین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس دهم بر اساس تعداد قوانین ابلاغی که تصویب کرد تاکنون 162 قانون تصویب کرد که 63 مورد آن طرح و 99 مورد لایحه بوده است. قانون توسعه و اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم بود که مجلس دهم برای روستائیان و جوانان تصویب کرد که به موجب آن از صندوق توسعه منابعی اختصاص داده شد تا مشکلات روستاها مرتفع شود.

لاریجانی در توضیح قوانین که در مجلس دهم به تصویب رسیده است، گفت: قانون رفع موانع تولید از قوانین مترقّی بود که متأسفانه به خوبی اجرا نشد، قانون ارزش افزوده که به موجب آن سهمی به شهرداری‌ها و روستاها برای آبادانی داده شد؛ همچنین برای گازرسانی و آسفالت روستاها قانون تصویب شد و در بودجه منابعی در نظر گرفته شد. قانون حفاظت از خاک، قانون هوای پاک نیز از دیگر قوانین مهم مصوب در مجلس دهم است.

وی افزود: قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیک، قانون جامع حدنگار، قانون مربوط به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمّت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، قانون حمایت از هنرمندان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای، قانون پیشگیری از تقلّب در آثار علمی، قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزش، تأسیس اداره مدارس و آموزشگاه‌های غیردولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل و دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون مقابله با تأمین منابع مالی تروریسم، قانون تجارت که بررسی آن همچنان ادامه دارد، قانون مبارزه با نقض حقوق بشر و مقابله با اقدامات آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانکداری که در دستور کار کمیسیون است، از جمله قوانین مربوط به مجلس دهم است.

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: 165 سؤال در مجلس دهم از وزرا مطرح شده، همچنین یک مورد سؤال از رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت. 6 مورد تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شد که موضوعات آن مرتبط با صندوق فرهنگیان، سازمان تأمین اجتماعی، قانون هدفمندی یارانه و ... بود. 6 مورد استیضاح در صحن مجلس مطرح شد که دو مورد از آن به رأی اعتماد منجر شد. از ماده 234، 13 مورد تخلف دستگاه‌ها احصاء شد و به قوه قضائیه ارجاع شد. کمیسیون‌های تخصصی 31 مورد گزارش به مجلس دادند که موضوعات آن مرتبط با حادثه پلاسکو، سیل، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، اجرای اصل 44 قانون اساسی و در ارتباط با موسسات اعتباری و مالی بود البته این گزارشات مجزا از گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه است که هر سال در مجلس قرائت می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: ما جلساتی را به صورت غیرعلنی برگزار کردیم که تعداد آن به 64 جلسه می‌رسد؛ این جلسات غیرعلنی در خصوص تحولات منطقه با حضور وزیر امور خارجه، حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره)، ناآرامی‌های کشور با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، ناترازی بانک‌ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت بیمه‌های درمانی، وضعیت کشاورزان، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها، وضعیت موسسات اعتباری و ارز در کشور بود البته در ارتباط با ارز، دولت نرخ 4200 تومانی را اعلام کرد که ما در مجلس و کمیسیون‌ها موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد این نرخ مبنای علمی ندارد لذا ارز نیمایی در کشور دنبال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس دهم در ارتباط با مؤسسات اعتباری ساز و کاری را با کمک مقام معظم رهبری تعبیه کرد که به موجب آن مشکل میلیون‌ها نفر رفع شد؛ همچنین در جلسات غیرعلنی در ارتباط با مشکلات حوزه صنعت، فضای مجازی، لوایح مرتبط با FATF و وضعیت یارانه بررسی‌هایی صورت گرفت.

لاریجانی افزود: کمیسیون اصل 90 گزارش‌هایی را ارائه داد، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش‌هایی را ارائه و قرائت کردند، کمیسیون اصل 90 در گزارش‌های خود به موضوعاتی در ارتباطات با نارسایی قوای مختلف پرداخت.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه مجلس دهم در بعد نظارت و قانونگذاری و اینکه آیا مجلس همچون گذشته در رأس امور است، گفت: اینکه یک نهادی که امام(ره) هم فرمودند در رأس امور است به معنای این نیست که مجلس در همه امور دخالت کند. بالاترین مقام در کشور مقام معظم رهبری است آیا ایشان در همه امور دخالت می‌کنند؟ رهبری جهت ها را مشخص می‌کند. مرتبه بعد مجلس است که ریل‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام کار در قوای مختلف به معنی این نیست که مجلس در رأس امور نیست، ادامه داد: جایگاه در رأس امور بودن مجلس این است که در مرتبه‌ای پایین‌تر از رهبری ریل‌گذاری کند که در این 3 دوره اخیر آنچه که شاهد بودم مجلس دهم هم ظرفیت خوبی دارد به طوری که تنوع افکار بیشتر از مجالس قبلی است و همین کمک می کند که آرای مردم در مجلس گفته شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه برخی نهادهای دیگر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان حضرت امام (ره) نیز وجود داشت، ادامه داد: البته شورای عالی فضای مجازی بعدها اضافه شد اما از زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور شد دقت زیادی صورت می‌گیرد که در این نهادها قانونگذاری انجام نشود البته ما هم نمی‌گذاریم در این نهادها قانونگذاری شود؛ البته در گذشته قانونگذاری می کردند به طور مثال در بحث تشویق ازدواج قانون نوشتند تا در حد دادن سکه و پول اقدامات تشویقی انجام شود که جلوی آن گرفته شد. در شورای عالی فضای مجازی هم فقط سیاست‌گذاری‌ها در حوزه فضای مجازی انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجود یک مشکل درباره مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت گفت: در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هیئت نظارت برای بررسی اجرای دقیق سیاست‌های کلی تشکیل و سازوکاری در نظر گرفته شد که جنبه مشورتی داشت و اگر بنا بود نظر قطعی داده شود مجمع تشخیص تصمیم می‌گرفت.

لاریجانی اظهار کرد: در یک سال اخیر تغییراتی ایجاد شده که بی‌مشکل نیست. اصولا بحث ارزیابی سیاست‌های کلی در امتداد زمان امکان پذیر بوده و نقطه‌ای نیست به طور مثال در زمینه حفاظت از جنگل‌ها ممکن است سیاست های کلی ما بر این موضوع تاکید داشته باشد اما در جایی نیاز است تا برای احداث جاده‌ای بخشی از جنگل از بین برود، این به معنای آن نیست که سیاست‌های کلی از بین می رود در بحث چابک‌سازی دولت هم ممکن است بیمارستانی دولتی ساخته شود آیا سیاست های کلی به معنای آن است که نباید پرستاری استخدام شود. این طور نیست در کلیت دولت باید چابک سازی رخ دهد.

وی با بیان اینکه موضوع هیئت عالی نظارت مشکلی است که باید مرتفع شود، تصریح کرد: به خصوص بعد از اینکه مقام معظم رهبری سیاست های قانونگذاری را ابلاغ کردند در آن جا قید کردند که مرزها مشخص شود.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس دهم همانند مجالس گذشته است، تصریح کرد: البته فکر می‌کنم نظراتی درباره عملکرد شورای هماهنگی سران قوا وجود داشته باشد که در این زمینه تاکید می‌کنم این موضوع امری موقتی است، رهبری برای شرایط فعلی فرمودند سازوکاری در نظر گرفته شود و ما مقید هستیم که در این شورا قانونگذاری نشود مگر اینکه ضرورت ایجاد شود به طور مثال در بحران ارز این موضوع باید مهار می‌شد. تاکید می کنم این شورا هرگز نمی خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مجلس برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری گفت: بخش‌هایی از این سیاست‌ها قبلا در ملاقات نمایندگان با مقام معظم رهبری مورد تاکید ایشان بود که هم اکنون در حال انجام است همانند آنچه که در موضوع تنقیح قوانین یا مکانیزم‌های نظارتی بیشتر باید انجام شود. برخی از آن‌ها احتیاج به مشخص کردن حد و مرزها دارد یا اینکه نیازمند نظام‌های ارزیابی قوانین است.

وی با اشاره به جلسات مشترک با دولت و قوه قضائیه در جهت اجرایی کردن ابلاغ سیاست‌های کلی قانونگذاری تصریح کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌ها با معاونت حقوقی دولت، قوه قضائیه، شورای نگهبان و مجمع جلسه‌ای داشتم که در آن جا کمیته‌ای تشکیل شد که منتظر نتیجه نظر کارشناسی آن هستیم تا حد و مرزها مشخص شود تا هر بخشی در سیستم خود کارها را ساماندهی کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره ابزار نظارتی مجلس برای کنترل قیمت‌ها پس از افزایش قیمت بنزین گفت: سازوکار نظارت مجلس روشن است و کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر این امر هستند و کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه جلساتی با وزارت صمت و سازمان تعزیرات برگزار می‌کنند. این نظارت امر مستمری است و کار ساده‌ای نیست. فرمانده سپاه هم پیشنهادی داد که بسیج می‌تواند در امر نظارت کمک کند که این هم نیازمند اموزش آن‌هاست و لذا در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال 1388 اختیار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده است، گفت: در واقع مجلس ریل‌گذاری کرد و اختیار را در اجرا به دولت داد. مسائل امروز نیز از حدود 2 سال پیش مطرح بود. مشکل ما در کشور حجم زیاد یارانه‌ها و توزیع ناعادلانه آن‌هاست به نحوی که براساس گزارش سال 2015 آژانس بین‌المللی انرژی ایران در شاخص مصرف انرژی رتبه اول را دارا بود.

رئیس مجلس بیان کرد: آنچه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد دو وجه داشت؛ مشورتی و اجرایی. وجه مشورتی درباره تعیین نرخ بود که وظیفه دولت بود ولی به حسب فرموده رهبر معظم انقلاب دولت با بقیه اعضا مشورت کرد. وجه تصمیم‌گیری نیز این بود که همه منابع ناشی از افزایش قیمت به مردم داده شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح ساختار بودجه کشور و آمادگی مجلس برای کاهش ردیف‌های بودجه، گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط می‌شود و سال گذشته در همین زمان رهبر معظم انقلاب موضوع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای اقتصادی قوای سه گانه قرار دادند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تقریباً طی سال‌های گذشته که بنده رئیس قوه مقننه بوده‌ام، تغییرات لایحه بودجه کاهش یافته است، افزود: ممکن است برخی مواد در لایحه بودجه کیفی باشند، همانند موضوع آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی که طی چند سال بر اجرای آن در قالب بودجه اصرار داشتیم، اما مجلس تغییرات کلانی در بودجه انجام نداده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه باید ابتدا در دولت انجام شود، ادامه داد: لایحه بودجه باید با ساختار بودجه واقعی تطبیق یابد و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی در این خصوص داشته باشند که اگر این سازمان در این باره استدلال سنجیده‌ای داشته باشد، مجلس حتما کمک می‌کند.

لاریجانی با اشاره به طرح بودجه دو سالانه از سوی دولت اظهار کرد: بخش‌هایی از بودجه در قانون مشخص شده است، مانند پیشنهادی که برای بودجه دو سالانه مطرح شده و با نص قانون اساسی مغایر است، البته دولت می‌تواند برای مطالعه بودجه دو سالانه ارائه دهد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه مجلس اصراری برای گسترش ردیف‌های بودجه ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی عنوان شده که باید ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها مشخص شود و برخی دستگاه‌ها نیز ممکن است، مشکل خود را با کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنند که این موضوع در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات مجلس برای تحقق شعار سال در حوزه قانونگذاری و نظارت گفت: مجلس شورای اسلامی برای تحقق شعار سال کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی را مشخص کرد که یکی از اقدامات این کمیسیون قانون رفع موانع تولید بوده که یکی از قوانین مترقی کشور است، همچنین چند گزارش نظارتی درباره حمایت از تولید ارائه شد تا مشخص شود در کدام بخش ها نقص وجود داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه بر بودن تحقیق و تفحص‌ها و بی‌نتیجه بودن آنها، ابراز کرد: در تحقیق و تفحص‌ها برخی موارد تخلف و برخی دیگر جرم است که جرم به قوه قضائیه اعلام و تخلف در کمیسیون‌ها بررسی می شود؛ همانند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی و خودروسازی‌ها که مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیس مجلس با اشاره به نقش دیوان محاسبات در بررسی پرونده‌های تحقیق و تفحص افزود: پرونده‌هایی در دیوان محاسبات درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته که در حال بررسی است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که شما فرمودید قصد حضور در انتخابات را ندارید در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت، به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم. انسان‌ها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف تجربه می‌کنند.

وی ابراز کرد: در 12 سالی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم.از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.لذا اگر طبق نظر ملاصدرا بیاندیشیم انسان‌ها تغییر می‌کنند و چیز عجیبی نیست.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی خود از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، گفت: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال 88 مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان می شد که آیا یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.

رئیس مجلس با بیان اینکه بسیارای از اقتصاددانان برجسته از نحله‌های مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، عنوان کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال م‌ شد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی می‌شد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه و قارچ‌گونه رخ نداد.

وی ادامه داد: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره امکان شکستن بن‌بست در روابط ایران و آمریکا و وجود یک اراده سیاسی در این رابطه با توجه به تداوم فشار حداکثری از سوی آمریکا و مقاومت ایران و اعلام شرط رفع تحریم‌ها به منزله شرط اول بازگشت به میز مذاکره گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه وجود دارد و بن‌بستی در کار نیست. بحث این است که سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است که باید اصلاح شود و برخی کشورها هم در حال فعالیت برای اصلاح این وضعیت هستند، اما آمریکایی‌ها باید بفهمند این روش‌ها هم در گذشته جواب نداده که نمونه آن در دوره آقای اوباما بود که پس از یک دوره اعمال تحریم و فشار خودشان درخواست مذاکره با ایران دادند. اگر همین قدر عقل را مسئولان فعلی آمریکا داشته باشند و از تجربه‌های گذشته درس بگیرند می‌توانند روش خود را اصلاح کنند و لذا راه بسته نیست.

رئیس مجلس درباره اتفاقات ناگوار عراق و نگرانی ایران از این اتفاقات گفت: من فکر می‌کنم با حضور آیت‌الله العظمی سیستانی در عراق و رهبر جامع ایشان ایران نگرانی خاصی ندارد و ایشان به همه ابعاد این مسئله وقوف خوبی دارند. ما آن زمان که داعش وارد عراق شد نگران شدیم و به کمک آمدیم اما الان آیت‌الله سیستانی با تدبیر موضوع را به سمت حل و فصل می‌برند و البته اگر کمکی بخواهند در خدمت ایشان هستیم.

وی افزود: در نگاه کلی، عراق متحد طبیعی ایران است و از این وضعیت نگرانی نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی خیلی پخته‌ای در عراق هستند و مخصوصاً خود آیت‌الله العظمی سیستانی می‌توانند این مسائل را حل کنند.

لاریجانی درباره تعلل اروپا در عمل به وعده‌های خود در برجام و تهدید ایران مبنی بر به‌کارگیری ابزار ماشه گفت: من نمی‌توانم بگویم اروپایی‌ها نمی‌خواهند و بعضی از آن‌ها می‌‌گویند نمی‌توانیم البته برخی در داخل معتقدند آن‌ها نمی‌خواهند تعهدات برجامی خود را اجرا کنند. اما به هر حال نتیجه آن برای ایران یکی است. از وقتی امریکا از برجام خارج شده ایران نتوانسته از منافع برجام استفاده کند و لازم است برای این معادله راه حلی پیدا شود.

وی افزود: آن‌ها اگر ایران را به استفاده از ابزار ماشه تهدید می‌کنند حتما در این طرف هم ماشه وجود دارد. عقلایی این است که اگر یک عنصر نامطلوب مقررات بین‌المللی را زیر پا بگذارد جلوی او را بگیرند نه اینکه طرفی را که به او اجحاف شده تهدید کنند، لذا اروپایی‌ها نباید از این حرف‌های گستاخانه به ایران بزنند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی پیرامون عدم تعیین تکلیف قانون انتخابات مجلس، شفافیت منابع مالی کاندیداها و هزینه‌های نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب کردیم و در آن به کیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات کاندیداها توجه کردیم اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس کار خودش را انجام داد. استانی شدن در دوره‌های مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یک سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی، دبیر شورای نگهبان، در این ارتباط صحبت کردم و به ایشان یادآور شدم که مرکز پژوهش‌های مجلس به این نتیجه رسیده است.

لاریجانی ادامه داد: آقای دهقان که از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای کدخدایی و دهقان نیز دعوت کردیم و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حضور رئیس کمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروه‌های سیاسی نیز توجه شد.

وی یادآور شد: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است، در مجموع مجلس بعد از گذشت یک سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یک ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام کرد. نمایندگان در ادامه بررسی‌ها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نکردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم‌گیری های کلان کشور نقش دارد و باید داشته باشد، گفت: حتما رضایت مردم یک اصل است، بر همین اساس است که یارانه‌های غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاکید کرد: اما بعضی اوقات آنطور که در نظر گرفته شده، منعکس نمی‌شود. در این زمینه رسانه‌ها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه می‌کردند.

لاریجانی درباره رایزنی‌های انجام گرفته با شورای نگهبان در موضوع تأیید صلاحیت‌ گفت: رایزنی‌ها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانم‌ها و آقایانی روبرو می‌شدم که می‌گفتند توجه کافی نشده و رد شده‌اند که ما هم پیگیری می‌کردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه می‌نوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع می‌دادند و گاهی تماس‌هایی می‌گرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع مؤثر واقع می شد و در برخی مواقع نمی‌شد. در این دوره هم اگر احساس کنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح می‌کند که از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاکرات انتقادی با آنها داشتیم و تأکید می‌کنم که این اختلاف نظر وجود دارد.

وی با اشاره به رفتار غیر منصفانه اروپایی ها در برخی زمینه‌، تصریح کرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم کار آنها را نقد می‌کنیم، با این حال راه بسته نیست و امکان گفت وگو وجود دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص که مورد مشورت قرار گرفتن نماdندگان مجلس در موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانه‌ها جدا از سران قوا مطرح شد و هم 2 سال پیش و هم مهرماه مسال جلسه‌ای در این باره داشتیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها گزارشاتی ارائه کردند. از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند. در هر حال مجلس برای این روش بهینه‌سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است. مجلس سال 88 قانونگذاری کرده بود هرچند که اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد اما ما در قانون اختیار را به دولت داده‌ایم و دولت آن را اجرا کرد.

رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاح ساختاری در حوزه اقتصاد و بودجه و از یک طرف توجه به اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی به واسطه اعتراضات انجام گرفته پس از افزایش نرخ بنزین گفت: اصلاحات ساختاری همواره از این جنس نیست که به اعتراض مردم منجر شود. مثلاً الان صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل هستند و تدبیر آن باید در دولت و حکومت انجام شود و ربطی به مردم ندارد و مردم باید از مزایایی آن بهره‌مند شوند یا در ساختار بودجه می‌توان وضع بهتری به وجود آورد.

وی اظهار کرد: اما اصلاح ساختار سیاسی کشور بحث دیگری است. به اعتقاد من قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد که از آن استفاده نشده است. البته این قانون وحی منزل هم نیست و می‌توان در صورتی که برای بیهود وضعیت کشور نیاز به تغییر آن باشد این کار را کرد و ساز و کار آن هم در خود قانون اساسی پیش‌بینی شده است. اما آنچه الان مهم‌تر است اصلاح ساختار اقتصاد کشور است.‌

لاریجانی درباره ضرورت یک اقدام عملی برای به رسمیت شناخته شدن اعتراضات و پاسخگویی حاکمیت به اعتراضات گفت: درباره اجرای حق اعتراض یک الگویی در مجلس هست که معمولاً صنوف مختلف جلوی مجلس حضور می‌یابند و جای مشخصی هم وجود دارد و یکی از اعضای هیئت رئیسه یا مسئولان کمیسیون‌ها به جمع آن‌ها می‌روند و صحبت آن‌ها را می‌شنوند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند و تقریباً اکثر روزها این اعتراضات در اطراف مجلس برگزار می‌شود، لذا مشکلی از این جهت نیست. مشکل آنجاست که این اعتراضات به حرکت خشونت‌آمیز تبدیل می‌شود و اینجا دو دسته هستند؛ عده‌ای که معترضین هستند و عده‌ای که می‌خواهند از این اعتراض سوء استفاده کنند.

رئیس مجلس درباره کاهش زیاد بودجه نهادهای فرهنگی به واسطه شرایط جنگ اقتصادی گفت: این نقصی که بیان کردید درست است و با وجود محدودیت منابع در بودجه سال 99 باید به بخش‌های فرهنگی توجه بیشتری شود.

انتهای پیام
captcha