دولت چاره‌ای غیر از استقراض برای جبران کسری بودجه ندارد/ مظلومیت بخش عمران
کد خبر: 3863372
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
عضو کمیسیون عمران مجلس:

دولت چاره‌ای غیر از استقراض برای جبران کسری بودجه ندارد/ مظلومیت بخش عمران

گروه اقتصاد ــ علوی اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم این است که دولت به میزان زیادی بدهکار شبکه بانکی شده است اما به هر حال باید به شکلی این مشکلات را جبران کرده و بودجه را تأمین کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز یکشنبه هفته جاری، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردد؛ لایحه‌ای که بنا به گفته تیم اقتصادی دولت تلاش زیادی صورت گرفته که با توجه به تحریم‌های نفتی، وابستگی آن به نفت کاهش چشمگیری داشته باشد هرچند که استقراض، جایگزین این درآمدها شود. از سوی دیگر بودجه بخش‌های دینی و فرهنگی نیز کاهش چشمگیری داشته است و این مسئله نیز موجب انتقادات بسیاری در میان فعالان بخش دینی و قرآنی کشور شده است. 

برای بررسی بیشتر لایحه بودجه 99 با سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا به ایکنا گفت: به نظرم دولت ناگزیر است که با توجه وضعیت تحریم و مضایق بودجه‌ای و اعتباری، تغییراتی در لایحه بودجه کل کشور ایجاد کند؛ لذامی‌توان گفت که بودجه سال آینده به صورت انقباضی بسته شده است.

افزایش 15 درصد بودجه جاری

علوی ادامه داد: برای بودجه 99 نسبت به بودجه 98 مبلغ 40 هزار میلیارد تومان بیشتر در نظر گرفته‌اند، ضمن اینکه بودجه جاری را به میزان 15 درصد افزایش داده‌اند. البته شاید چاره‌ای غیر از این هم وجود نداشت اما مُسلَم است که تا حدودی از درآمدهای نفتی فاصله گرفته‌اند و 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش‌بینی کرده‌اند؛ البته اگر امکان تحقق آن وجود داشته باشد.

وی درباره بودجه بخش عمرانی یادآور شد: معتقدم با توجه به درآمدهایی که از طریق فروش بنزین و امثالهم حاصل می‌شود امکان تحقق این پیش‌بینی‌ها وجود دارد اما موضوع مهم درباره طرح‌های عمرانی است که حدود 73 هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است.

جبران درآمدهای نفتی از طریق استقراض

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت با اشاره به اینکه دولت معمولاً کسری بودجه را با استفاده از کاهش بودجه‌‌های بخش عمران کاهش می‌دهد، بیان کرد: در همین بخش عمرانی است که معمولاً ما با مشکلاتی در زمینه بودجه مواجه می‌شویم چراکه اگر بودجه‌ای که برای برای سال آینده پیش‌بینی شده است محقق نشود و دولت با کسری بودجه مواجه شود عمدتاً این کسری بودجه از طریق بودجه‌های عمرانی جبران می‌شود.

در دو سه سال اخیر معمولاً بیشتر از 35 تا 40 درصد نتوانسته‌ایم تخصیص بودجه بدهیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی شده است. از سوی دیگر در موارد زیادی شاهد هستیم که برای جایگزینی کسری بودجه از انتشار اوراق و بخشی هم از طریق استقراض جبران می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش استقراض دولت افزود: در دو سه سال اخیر معمولاً بیشتر از 35 تا 40 درصد نتوانسته‌ایم تخصیص بودجه بدهیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی شده است. از سوی دیگر در موارد زیادی شاهد هستیم که برای جایگزینی کسری بودجه از انتشار اوراق و بخشی هم از طریق استقراض جبران می‌شود.

بدهکاری دولت به شبکه بانکی

علوی با بیان اینکه دولت بدهی زیادی به نظام بانکی دارد گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم این است که دولت به میزان زیادی بدهکار شبکه بانکی شده است اما به هر حال باید به شکلی این مشکلات را جبران کرده و بودجه را تأمین کند و به همین دلیل است که یا اوراق منتشر کرده، یا اموال دولت را به فروش برساند و یک بخش دیگر این است که پایه مالیاتی را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: برای سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی در حدود 170 هزار میلیارد تومان است که به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است و این اقدام در راستای همان جبران کاهش درآمدهای نفتی است؛ این در حالی است که امسال میزان درآمدهای مالیاتی حدود 130 هزار میلیارد تومان بود که برای سال آینده 40 هزار میلیارد تومان به آن افزوده شده است.

مظلومیت بخش عمرانی کشور

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت با اشاره به مظلومیت بخش عمرانی کشور اظهار کرد: واقعیت این است که در چند سال اخیر شرایط به همین گونه بوده و هرجا ضرورت ایجاب کند دولت ناگزیر شده تا حدودی از بودجه عمرانی کاهش داده و به بودجه جاری اضافه کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: البته دولت چاره‌ای هم غیر از این نداشته است چراکه مسائلی همانند حقوق و دستمزدها حتماً باید پرداخت شود بنابراین برای جبران کسری بودجه در این زمینه هم بودجه‌های بخش عمرانی را کاهش داده‌اند.

 

انتهای پیام
captcha