ناهمخوانی سخنان برخی مسئولان درباره مواجهه با کرونا / مراقب باشیم تولید زمین نخورد
کد خبر: 3883271
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
رجایی‌باغسیایی بیان کرد:

ناهمخوانی سخنان برخی مسئولان درباره مواجهه با کرونا / مراقب باشیم تولید زمین نخورد

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اخیراً مصاحبه‌هایی انجام می‌شود و مسئولان سخنانی می‌گویند که با هم همخوانی و سازگاری ندارد. این نشان می‌دهد که اطلاعات آن‌ها ناقص است یا قصد دارند مسائل را به شکل درست بیان نکنند و این به اعتماد مردم لطمه خواهد زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم مدیریت اقتصادی صحیح پس از شیوع کرونا گفت: کشور ما در بین کشورهای دنیا ویژه است. وقتی که مشکلی همانند شیوع ویروس کرونا پیش می‌آید، از داخل و خارج همه رسانه‌ها و فضای مجازی و امثالهم به جان مملکت می‌افتند تا شرایط را بدتر از آنچه هست نشان دهند و سبب استرس شوند.


  • بیشتر بخوانید:

فعال‌سازی زیرساخت‌های تجارت الکترونیک؛ لازمه مواجهه اقتصاد با شرایط بحرانی

سلامت پایه‌ای‌ترین حق بشری؛ حکومت اسلامی آن را در حد واجب شرعی بداند


سخنان برخی مسئولان با یکدیگر همخوانی ندارد

وی با بیان اینکه تبلیغات زیادی علیه کشورمان شکل گرفته، ادامه داد: اگر الان به فضای مجازی نگاه کنید انگار فقط در ایران کرونا وجود دارد. این وضعیت مقداری مدیریت را سخت‌تر می‌کند. از منظر اقتصاد سرمایه‌داری طبیعتاً وقتی عرضه و تقاضا تغییر می‌کند، قیمت‌ها نیز براساس آن تغییر می‌کنند. در مواقعی که بحران در کشوری به وجود می‌آید برای افرادی که درآمد اندکی دارند هم مشکل ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت ‎علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اقداماتی که در ایام باید انجام شود یادآور شد: در چنین شرایطی چند موضوع مهم است که مسئولان باید مورد توجه قرار دهند. اولین موضوع، برخورد صادقانه با قضیه و اطلاع‌رسانی درست به مردم است. اخیراً مصاحبه‌هایی انجام می‌شود و مسئولان سخنانی می‌گویند که گاه سخنان آنها با هم همخوانی و سازگاری ندارد. این نشان می‌دهد که اطلاعات آنها ناقص است یا قصد دارند مسائل را به شکل درست بیان نکنند و این به اعتماد مردم لطمه خواهد زد.

مسئولان با مردم صادق باشند

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: وقتی دنیا بسیج شده که به اعتماد مردم به مسئولان ما لطمه بزند، مسئولان باید به فکر اعتمادسازی باشند تا مردم حرف‌های آنها را بپذیرند و صادقانه با مردم برخورد کنند و لازمه صداقت هم این است که حرف‌های مسئولان با یکدیگر همخوانی داشته و هماهنگ باشد.

طبیعتاً کاسبانی که قسط بانکی یا بدهکاری دارند نیازمند حمایت هستند چراکه تولید آنها کاهش پیدا کرده و بازار مناسبی در ایام ندارند. خبر خوبی هم که اعلام شد سخنان رئیس کل بانک مرکزی بود که گفتند اگر اقساط افراد سه ماه عقب بیفتد اشکالی ندارد

رجایی‌باغسیایی با بیان اینکه در شرایط کنونی نیازمند وحدت و همدلی هستیم، اظهار کرد: اگر صداقت وجود داشته باشد، مردم به حرف مسئولان اعتماد می‌کنند و بخش زیادی از مشکلات کنونی حل می‎شود. الان مهم‌ترین مشکل بی‌اعتمادی است و سوءاستفاده برخی افراد هم مزید بر علت می‌شود. اگر همه در یک راستا حرکت کنند، طبیعتاً فرصتی هم به بدخواهان داده نمی‌شود تا بتوانند سوءاستفاده کنند.

مردم احساس مسئولیت کنند

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: موضوع دیگر این است که مردم خودشان را مسئول بدانند. اگر خود را مسئول بدانیم، به گونه‌ای عمل نمی‌کنیم که شرایط بدتر شود و به شکل بهتری هم بر اعمال دیگران نظارت خواهیم کرد. اگر مردم اطلاعاتی را پیدا یا مشاهده کردند که در جایی تخلفی صورت می‎گیرد، باید ابتدا امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند و سپس موضوع را به مسئولان گزارش دهند. در چنین شرایطی بسیاری از سوء استفاده‎ها صورت نمی‌گیرد. اکنون دولت و مردم باید همدل باشند و مسئولان صداقت داشته باشند تا هم جلوی سوء استفاده و هم هجمه تبلیغاتی علیه کشور گرفته شود.

عضو هیئت ‎علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید، یادآور شد: مسئله مهم دیگر در این ایام، حمایت از تولیدکنندگان است. طبیعتاً کاسبانی که قسط بانکی یا بدهکاری دارند نیازمند حمایت هستند، چراکه تولید آنها کاهش یافته است و بازار مناسبی ندارند. البته رئیس کل بانک مرکزی گفتند که اگر اقساط این افراد سه ماه عقب بیفتد اشکالی ندارد.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: بنابراین باید اقداماتی از این دست صورت گیرد تا تولید و بازار دچار مشکل نشود و تولیدکنندگان به زمین نخورند و وقتی بحران فروکش کرد، آن‌ها مجدداً تولید و فروش خود را داشته باشند و مردم به زندگی عادی بازگردند. در شرایط کنونی اقتصاد ما تحت تأثیر کروناست و اگر کنترل شود، طبیعتاً اقتصاد هم بهبود خواهد یافت. البته مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند تا دو سه هفته دیگر این ویروس شیوع بسیار کمتری خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha