دو اثر مثبت حذف صفر از پول ملی / دولت مانع بازگشت مجدد صفرها شود
کد خبر: 3896875
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
رجایی‌باغسیایی بیان کرد:

دو اثر مثبت حذف صفر از پول ملی / دولت مانع بازگشت مجدد صفرها شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت و مجلس باید تلاش کنند حجم نقدینگی افزایش پیدا نکند و بانک‌های خصوصی هم از طریق بانک مرکزی کنترل شوند تا قوانین و مقررات را رعایت کنند و اضافه برداشت از بانک ‌مرکزی نداشته باشند. در این شرایط نقدینگی کنترل خواهد شد و می‌توان به بهبود وضعیت تولید امیدوار بود.

محمد رجایی باغسیایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه

به گزارش ایکنا، مجلس شورای اسلامی دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، با تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان موافقت کرد. بر این اساس، هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد قِران است. از سوی دیگر برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در این مورد در مجلس گفت: مطمئن هستیم که حذف صفر از پول ملی هیچ تأثیری در تورم ندارد، چراکه تورم در اینجا علت بوده نه معلول، در حالی که تغییر در این زمینه معلول است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تغییر واحد پول ملی و حذف چهار صفر اظهار کرد: چنین کاری با عنوان رفرم پولی شناخته می‌شود و در برخی از کشورها در زمان‌هایی که به خاطر تورم زیاد و کاهش شدید ارزش پول ملی، پول آنها بسیار بی‌ارزش می‌شود این اصلاحات را انجام می‌دهند. این عمل در وقع یک تغییر اعداد است و یک اقدام واقعی در اقتصاد انجام نمی‌شود.


بیشتر بخوانید:


آثار مثبت حذف چهار صفر از پول ملی

وی با اشاره به مزایای حذف صفر از پول ملی ادامه داد: اما معتقدم این تغییرات، دو اثر مفید دارد؛ یکی اینکه چون واحدهای پول کوچک‌تر می‌شود و و وقتی چهار صفر را بردارید طبیعتاً گوشتی که کیلویی صد هزار تومان است تبدیل به کیلویی 10 تومان می‌شود یا دلاری که 15 هزار تومان است تبدیل به 15 تومان می‌شود لذا این تغییرات، در تبادلات مالی مقداری تسهیل ایجاد می‌کند. همچنین در چاپ اسکناس هم صرفه‌جویی می‌شود.

برداشتن صفرها از پول ملی در مجموع اقدام مثبتی است به شرطی که در کنار آن سیاست‌هایی لحاظ شود که از این به بعد تورم‌های دو رقمی را نداشته باشیم بلکه تورم نهایتاً در حدود چهار تا پنج درصد تنظیم شود

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر در این شرایط از سکه هم می‌توان استفاده کرد. چون ضایعات سکه کمتر از اسکناس است لذا به نفع اقتصاد است. مزیت دیگر حذف چهار صفر از پول ملی، آثار روانی این قضیه است چراکه مردم احساس می‌کنند پول آنها دارای ارزش شده است. فرض کنید اگر دلار تبدیل به 15 تومان یا گوشت کیلویی 10 تومان شود اثرات مثبت روانی روی جامعه می‌گذارد و از آنجا که در کشور ما مسائل روانی، نقش بسیاری در افکار و عملکرد مردم دارد لذا این اقدام می‎تواند آثار واقعی هم از خود بر جای بگذارد.

دولت مانع بازگشت مجدد صفرها شود

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: مسئله مهم این است که بعد از این اتفاق، دولت باید تلاش کند جلوی تورم را بگیرد، چراکه حذف چهار صفر از پول ملی، به خودی خود مانع تورم نمی‌شود بلکه در برابر تورم خنثی است و آن را تشدید نمی‌کند یا کاهش نمی‌دهد لذا دولت باید به گونه‌ای عمل مکند که مجدداً صفرهای جدید بر این پول اضافه نشده و ارزش پول ملی کاهش نیابد.

رجایی‌باعسیایی یادآور شد: اگر مجدداً تعداد صفرها زیاد شود، آثار مثبت روانی به زودی از بین می‌رود و مشکلات اضافه ‌شدن صفرها بعد از چند سال دوباره پدید می‌آید. لذا دولت باید سیاست‌های پولی و مالی را به گونه‌ای عملیاتی کند که تورم مهار شود. یکی از اقدامات بسیار ضروری که باید انجام شود جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی است.

نقدینگی باید کنترل شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت کنترل نقدینگی توسط دولت، ادامه داد: الان در اقتصاد ما افزایش حجم نقدینگی بیشترین اثرات را بر تورم می‌گذارد. حل این معضل هم دست دولت است که با گذاشتن نرخ ذخیره قانونی بالاتر برای بانک‌ها و عدم افزایش پایه پولی یا پول پر قدرت باعث شود حجم پول افزایش پیدا نکند تا تورم ایجاد نشود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر واقعاً دولت موفق به این کار شود آرامش بسیار خوبی در اقتصاد و روان مردم ایجاد می‌شود. درست است که در چند سال اخیر فشار اقتصادی زیادی روی مردم بوده، اما اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی را در مقایسه با گذشته تحلیل کنیم در مجموع شرایط معیشتی و رفاهی مردم در شهرها و روستاها بعد از انقلاب بسیار بهتر شده و بسیار از مردم از برق، گاز، اتومبیل و... برخوردار هستند اما به خاطر این نوسانات، آرامش روانی مردم همیشه مخدوش است و رضایتمندی مردم کمتر شده است.

شرایط موفقیت سیاست حذف صفر از پول ملی

وی افزود: در گذشته مردم زندگی ساده و فقیرانه‌ای داشتند اما چون نوسانات زیاد نبود کمتر اذیت می‌شدند اما الان با وجود امکانات بیشتر اما به دلیل نوسانات دائمی قیمت، همه مردم چه آن‌ها که وضعیت مالی ضعیفی دارند و چه کسانی‌که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، ناراضی هستند. بنابراین برداشتن صفرها از پول ملی در مجموع اقدام مثبتی است؛ به شرطی که در کنار آن سیاست‌هایی لحاظ شود که از این به بعد تورم‌های دو رقمی را نداشته باشیم، بلکه تورم نهایتاً در حدود چهار تا پنج درصد تنظیم شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: این موضوع به میزان زیادی به آرامش روانی و وضعیت تولید کمک می‌کند چراکه در زمان تورم، واسطه‌گری و دلالی رونق پیدا می‌کند. در این شرایط مردم وارد بازار ملک، ارز و ... می‌شوند و انگیزه برای افزایش تولید کاهش پیدا می‌کند. لذا به نظرم اقدام دولت بسیار خوب است؛ به شرطی که هم دولت و هم مجلس به دقت تلاش کنند که حجم نقدینگی افزایش پیدا نکند و بانک‌های خصوصی هم از طریق بانک مرکزی کنترل شوند تا قوانین و مقررات را رعایت کنند و اضافه برداشت از بانک ‌مرکزی نداشته باشند. در این شرایط نقدینگی کنترل خواهد شد و می‌توان به بهبود وضعیت تولید امیدوار بود.

انتهای پیام
captcha