اعلام اسامی هیئت‌مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی در رسانه‌ها
کد خبر: 3912424
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱

اعلام اسامی هیئت‌مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی در رسانه‌ها

«اعلام اسامی هیئت‌مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی» یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، چهارم مردادماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور طی امروز شنبه، چهارم مردادماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، «اعلام اسامی هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی»، یکی از مهمترین اخبار قرآنی این صفحات است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، چهارم مردادماه و تا ساعت 13 تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها سه خبر از این اخبار با عناوین «اسامی هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام شد»، «انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی برگزار شد/ صالحی: ادغام اتحادیه‌ها، نقطه عطفی در حرکت مؤسسات قرآنی است» و «نرم‌افزار ترجمۀ تفسیر «شُبّر» منتشر شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و هفت خبر دیگر این صفحه نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.

یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «اسامی هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اعلام شد» دارد، مربوط به برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مجمع عمومی و انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات با حضور نمایندگان مؤسسات و نظارت مرکز رسیدگی به امور مؤسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته جمعه سوم مردادماه برگزار و ساعتی پیش، اسامی هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اعلام شد.

بر این اساس، حسن محمدی‌علویجه با 307 رأی، سیدمحسن موسوی‌بلده با 301 رأی، مرتضی طلایی با 264 رأی، سیدعلی‌محمد سرسرابی با 249 رأی، امیرحجت مرادی با 239 رأی، جواد سعیدی با 238 رأی، محمدحسین اسلامی‌جهرمی با 210 رأی، حسین خاکساری‌هرندی با 203 رأی، مهدی مقامی با 203 رأی، رحیم قربانی‌بریس با 198 رأی، علیرضا شاهسونی با 198 رأی، میثم طاهرآبادی با 183 رأی، نهضت حورزاده‌هشتجین با 183 رأی، لاله افتخاری با 181 رأی، پیمان سلیمی با 177 رأی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند».

فارس

اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همچون روزهای گذشته، با خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات قرآن کریم آغاز شده که خبر امروز مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 431 کلام‌الله مجید با صدای مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «الغدیر در ایران کمتر از جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت»، «برگزاری سومین یادمان علامه طباطبایی باموضوع اندیشه‌های فقهی و حقوقی علامه»، «هیئت مدیره جدید اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی معرفی شدند»، «رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی بسیار مطلوب است» و «مسئول اعمال و رفتار انسان کیست؟/ پاسخ قرآن کریم» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که در حوزه‌های مختلف معارفی و قرآنی قرار دارند.

«برگزاری سومین یادمان علامه طباطبایی با موضوع اندیشه‌های فقهی و حقوقی علامه»، عنوان یکی از اخبار معارفی این صفحه را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «سومین یادمان مرحوم علامه طباطبایی مفسر کبیر قرآن با موضوع اندیشه‌های فقهی و حقوقی علامه به همت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را با محور‌های آیات‌الاحکام/ نظام فقهی، فلسفه حقوق، مبانی حقوق اسلامی و حقوق غربی، رابطه متقابل فقه و حقوق، مطالعه تطبیقی مبانی فقهی و حقوقی علامه طباطبایی با آرای سایر اندیشمندان، تبیین آرای فقهی و حقوقی علامه طباطبایی و موضوعات دیگر مرتبط با موضوع اصلی همایش به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین چکیده‌های تفصیلی باید ۵۰۰ -۱۰۰۰ کلمه یا مقالات حداکثر ۸۰۰۰ کلمه باشد.

علاقه‌مندان تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ می‌توانند مقالات خود را به آدرس الکترونیکی دبیرخانه همایش به نشانی yadman3@atu.aci.ir ارسال کنند».

مهر

تعداد چهار خبر با عناوین «اسامی هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اعلام شد»، «نامه به رییس برنامه و بودجه جهت تسریع در روند بیمه فعالان قرآنی»، «منتخبین، متوجه مرکزیت و ثقل اتحادیه واحد قرآنی باشند» و «هدف تفکر قرآنی رسیدن به مرتبه ایمان به هدفمندی خلقت و حکمت خداست» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منعکس شده که هر چهار خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «نامه به رییس برنامه و بودجه جهت تسریع در روند بیمه فعالان قرآنی» دارد، مربوط به نامه‌نگاری با رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت تسریع در روند بیمه فعالان قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به بیمه فعالان قرآنی گفت: بیمه فعالان قرآنی رشد قابل توجهی داشته است اما محدودیت‌ها مالی نیز در این دو سال وجود داشته است.

وی با بیان اینکه بیمه فعالان قرآنی رشد قابل توجهی داشته، اما هنوز نتوانسته فراگیر باشد، افزود: در دو سه سال مقداری که در حوزه بیمه فعالان قرآنی تمام تلاشمان را کردیم که بودجه مناسب آن را دریافت کنیم. به ویژه در جلسه‌ای که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم صحبت شد و نامه‌ای زدم به طور جدی در چند سال رشد جدی داشته است اما هنوز فراگیر نشده است.

صالحی با تأکید بر اینکه اخیراً نیز نامه در همین خصوص به رئیس سازمان برنامه و بودجه زده است گفت: اخیراً نامه‌ای نیز به دکتر نوبخت نوشته‌ایم و امیدواریم با همه منابع محدودی که وجود دارد توفیق در جذب اعتبارات بیشتر برای بیمه فعالان قرآنی را داشته باشیم».

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این ساعت هنوز هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که در این صفحه منتشر شده خبری قرآنی با عنوان «تشکیل اتحادیه کشوری موسسات قرآنی؛ نماد مردمی‌بودن قرآن است» می‌باشد که مربوط به روز گذشته است.

ایسنا

تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، خبری با عنوان «مساعدت سازمان اوقاف به ۲۵ هزار هیئت مذهبی با برپایی ۳۰۰ نمایشگاه شمیم حسینی» است که این خبر نیز در حوزه عترت قرار دارد و خبر تخصصی قرآنی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «عاقبت توجه به خواهش‌های نفسانی در کلام رسول خدا‌(ص)» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز در حوزه معارفی عترت قرار داشته و خبری تخصصی در حوزه قرآن کریم نیست.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر با عنوان «آيا میان علمای اماميه «تعليق» نگاری مرسوم بوده؟» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که علیرغم اینکه این خبر در حوزه تخصصی قرآنی جای ندارد، اما یادداشتی خواندنی و قابل تأمل از حسن انصاری، عضو هيات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «تعليق نگاری سنتی است که به ويژه در ميان اهل سنت برای قرن‌ها تداول داشته. با اين وصف در ميان شيعه هم اين سنت در بغداد عصر شريف مرتضی معمول بوده (در اين مورد نک: کتاب کلام امامی در تحول، مجلد اول: بخش شريف مرتضی به زبان انگليسی که زیر چاپ است.)

در ری و عراق عجم در سده ششم سنت «تعليق نگاری» در ميان اماميه از شهرتی برخوردار بوده که از اسامی آنها از طريق فهرست منتجب الدين اطلاع داريم (نيز نک: آقابزرگ، الذريعة، 4/ 222 تا 223). گاهی اين «تعليق»ها بر اساس کتاب‌های پيشينيان بوده: يعنی متنی مانند تذکره ابن متويه را مبنای تدريس قرار می‌دادند و بر اساس آن «تعليق» فراهم می‌آمد. حاصل آن مجالس درس را شاگردان تنظيم می‌کردند و در نهايت تعليق بر کاغذ می‌آمد. نمونه‌اش تعليق التذکره از الشيخ مهذب الدين أبو إبراهيم أحمد بن محمد الوهركيسی بود که منتجب الدين از آن ياد کرده (منظور از تذکره بايد تذکره ابن متويه باشد؛ نه آنطور که آقابزرگ گفته و آن را تذکره شيخ مفيد در اصول فقه دانسته، نک: الذريعة، 4/ 222.)»

میزان

تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منعکس شده، خبری با عنوان «حکم جدا کردن سر حیوان پیش از جان دادن در هنگام ذبح» است که این خبر نیز خبری فقهی و در مورد احکام بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارد.

کیهان

روزنامه کیهان نیز طی یادداشتی در صفحه معارف شماره امروز خود به موضوع «لقمه حرام و آثار آن» به قلم علیرضا شکریان پرداخته که مطلبی تأثیرگذار و خواندنی است و در بخشی از آن می‌خوانیم: «در فقه اسلامی از کسب‌های حرامی سخن به میان آمده است که تأثیر بدی بر روند اقتصاد خانواده و تغذیه آنان و همچنین نفس و روان استفاده کنندگان می‌گذارد. اصطلاح مکاسب محرمه در فقه اسلامی به معنای روش‌های کسب و کار و درآمد حرام و ممنوع از دیدگاه اسلام است. این بدان معناست که روش درآمدی در اسلام می‌بایست بر اساس موازین و معیارهای خاص باشد که اگر تحقق نیابد در حقیقت کسب حرام تلقی می‌شود. به عنوان نمونه خداوند در آیه ۲۹ سوره نساء می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌آید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید (مگر آنکه داد و ستدی با رضایت دو طرف، از شما انجام گرفته باشد) و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است.از این آیه به دست می‌آید که هرگونه تصرفی از جمله تصرف در اموال دیگران جز به رضایت دو سویه که از راه تجارت به دست می‌آید جایز نیست. به نظر می‌رسد که قرآن می‌خواهد بگوید که این گونه تصرفات باطل در حقیقت نوعی خودکشی است؛ زیرا انسان با تصرفات باطل و حرام، نفس الهی خود را می‌کشد و آن را دفن می‌کند».

انتهای پیام
captcha