ائتلاف «عربی ـ صهیونیستی» استبدادپذیری مطلق است + فیلم
کد خبر: 3926287
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
رئیس انجمن حقوق بشر بحرین در گفت‌وگو با ایکنا:

ائتلاف «عربی ـ صهیونیستی» استبدادپذیری مطلق است + فیلم

«باقر درویش»، رئیس انجمن حقوق بشر بحرین، تأکید کرد: علنی شدن روابط رژیم‌های خائن عربی با رژیم صهیونیستی چیزی خطرناک‌تر از عادی‌سازی را هشدار می‌دهد. این ائتلاف به معنای تقویت روابط و پذیرش حاکمیت مطلق استبداد بر منافع ملت‌ها و اراده آنهاست.

به گزارش ایکنا، دو کشور عربی امارات متحده عربی و بحرین با حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا و روابط خود با این رژیم اشغالگر را به صورت علنی آغاز کرده‌اند، در حالی که اقدام بحرین و امارات برای برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی، محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی را به دنبال داشته است.

به همین منظور، خبرنگار ایکنا با «باقر درویش»، رئیس انجمن حقوق بشر بحرین، در خصوص موضوع «عادی‌سازی روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن بر جهان عرب به ویژه مسئله فلسطین» گفت‌وگو کرده که در ادامه آمده است.


بیشتر بخوانید: 


درویش با اشاره به ابعاد راهبردی خطرناک سازش عربی ـ صهیونیستی گفت: ما فقط از رویکرد ظاهری برخی رژیم‌های حاشیه خلیج فارس در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی صحبت نمی‌کنیم؛ آنچه اتفاق افتاده، ابعادی وسیع‌تر و فجیع‌تر از قضیه صرفاً عادی‌سازی روابط دارد.

او با ذکر اینکه رژیم‌های عربی به سمت تشکیل ائتلافی گسترده‌تر از قبل با رژیم صهیونیستی پیش رفته‌اند، گفت: روشن است که دولت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل دیگر روابط محرمانه با عرب‌ها را قبول نداشتند، زیرا این رژیم‌های عربی نظیر بحرین و امارات پیش از این روابط دیرینه‌ای با رژیم اشغالگر اسرائیل داشته‌اند و هماهنگی و ارتباط میان آنها مستمر بوده است. از همین رو علنی شدن آن درباره چیزی خطرناک‌تر از عادی‌سازی هشدار می‌دهد. لذا در آینده خبرهایی را خواهیم شنید که امنیت منطقه را بر هم می‌زند.

ائتلاف عربی ـ صهیونیستی به معنای استبدادپذیری مطلق است

درویش تأکید کرد: حضور صهیونیست‌ها در منطقه خلیج فارس بی‌تردید پیامدهایی خواهد داشت و موضوع ائتلاف موجود میان رژیم صهیونیستی و رژیم‌های سابق را گسترده‌تر خواهد کرد، از همین رو آنچه هم اینک جریان دارد، بازسازی این ائتلاف و تقویت آن با رژیم صهیونیستی است.

رسانه‌های عربی در خدمت هجمه صهیونیستی علیه فلسطین

او با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در حال استفاده همه جانبه از ابزارهای موجود نزد رژیم‌های حاشیه خلیج فارس برای تقویت حضور خود در منطقه است، گفت: برای مثال رسانه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیش‌تر تا این اندازه مورد استفاده اسرائیل برای تأثیرگذاری روی افکار عمومی نبوده است، اما از این به بعد شاهد خواهیم بود که برخی رسانه‌های عربی حوزه خلیج فارس تا چه اندازه به گروه‌های فلسطینی و آرمان‌های فلسطینی حمله خواهند کرد که از جمله این رسانه‌ها، شبکه العربیه سعودی و رسانه‌های حکومتی بحرین هستند. بنابراین موضوع ائتلاف عربی ـ صهیونیستی و انتقال آن از شکل پنهانی به صورت علنی به معنای تقویت روابط و پذیرش حاکمیت مطلق استبداد رژیم صهیونیستی بر منافع ملت‌ها و اراده آنهاست.

درویش درباره بُعد دینی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی و آنچه یک روزنامه عبری‌زبان درباره نیایش مشترک «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با نتانیاهو در مسجدالاقصی پیشنهاد داده بود، گفت: بی‌تردید رژیم‌های عربی به دنبال کسب مشروعیت دینی برای این اشتباه سیاسی خود هستند. در حال حاضر امارات می‌خواهد الگوی سیاسی کشوری اسلامی اما دوست صهیونیست‌ها و دولت آمریکا باشد؛ رویکردی که بازتاب آن را در برخی تنش‌های منطقه شاهد بودیم، چراکه برخی رژیم‌های حاشیه خلیج فارس به طور غیرمستقیم از گروه‌های تکفیری در منطقه حمایت می‌کردند.

ائتلاف عربی ـ صهیونیستی به معنای استبدادپذیری مطلق است

وی افزود: در موضوع بحرین هم چندین عالم دینی مسلمان و شیعه عادی‌سازی را رد کردند و موضع آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین در این خصوص کاملاً روشن بود؛ بنابراین در سطح داخلی دولت بحرین نمی‌تواند هیچ توجیه شرعی برای کار خود پیدا کند، زیرا علمای دین به اجماع با این قضیه مخالف بودند. مقامات بحرین در حالی از گفت‌وگوی میان ادیان صحبت می‌کنند که در همین کشورشان مساجد را تخریب کردند. نمازهای جمعه و جماعت را هدف گرفتند و علمای دینی را تحت تعقیب قرار دادند، بنابراین آنها فقط شعار می‌دهند.

درویش درباره مطرح شدن موضوع نیایش مشترک صهیونیست‌ها با عرب‌ها در مسجدالاقصی نیز گفت: موضوع خطرناکی که غیرمستقیم با عنوان «گفت‌وگوی ادیان» در توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی به آن اشاره می‌شود، چراغ سبز به صهیونیست‌ها برای تحمیل حاکمیت خود بر مسجدالاقصی است.

رئیس حقوق بشر بحرین درباره اینکه آیا عادی‌سازی می‌تواند به اجرای نقشه سعودی ـ آمریکایی ـ صهیونیستی درباره ایجاد خاورمیانه جدید منجر شود، گفت: بله درست است؛ این طرح در چارچوب همه طرح‌های قدیمی آمریکایی‌هاست و با طرح معامله قرن ترامپ هم مرتبط است. نتانیاهو هم که در سرزمین‌های اشغالی با مشکلات سیاسی، قضایی و قانونی روبروست و از طریق تقویت ائتلاف خود با رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس به دنبال فرار از بحران‌های داخلی خود است.

رژیم‌ها را ملت‌هایشان حفظ می‌کنند نه حامیان خارجی‌

وی تصریح کرد:‌ رژیم‌های عربی نیز خیال می‌کنند ائتلاف با صهیونیست‌ها منجر به حفظ امنیت آنها می‌شود، در حالی که حفظ هر نظام سیاسی مشخصی، در دوستی آن با ملت‌هایشان و فراهم کردن آزادی و حقوق مسلم آنها از جمله آزادی‌های سیاسی آنهاست؛ ملت‌هایی که رژیم‌هایشان با سرکوب جنبش‌های سیاسی و ایستادن در مقابل آن، آنها را نفی کردند. همچنین، سازشگران عرب هیچ‌گاه در وضعیت جنگ با صهیونیست‌ها نبوده‌اند که حالا سخن از صلح می‌گویند. آنها هیچ‌گاه یک تیر هم به سمت رژیم اشغالگر شلیک نکردند بلکه تیرها را به سمت فرزندان ملت خود شلیک و آنها را به دلایل سیاسی در زندان‌ها شکنجه کرده یا در خیابان‌ها به قتل می‌رسانند، بنابراین چنین توافقهایی امتیاز دادن‌‌های ذلت‌باری است. علاوه بر این، در داخل بحرین هیچ گروه سیاسی یا مدنی مستقلی نیست که رژیم آل خلیفه را در سازش با اشغالگران تأیید کند. ملت بحرین همه اشکال عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را رد و تحریم خواهد کرد.

رئیس حقوق بشر بحرین درباره ادعای رسانه‌های بحرین در خنثی‌سازی طرح تروریستی گروهی وابسته به ایران که در واکنش به محکومیت سازش از سوی تهران مطرح شده است، گفت: مقامات بحرین هر ماه خبر از شناسایی یک باند مرتبط با ایران می‌دهند؛ اما هیچ اعتمادی به تحقیقات امنیتی و رسمی بحرین نداریم. دستگاه امنیتی بحرین زیر شکنجه و تهدید اعتراف می‌گیرد. از همین روست که دولت بحرین از تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب مستقل برای رسیدگی به این قضایا شانه خالی می‌کند.

فعال حقوقی بحرین با تأکید بر اینکه آل خلیفه ادعاها درباره شناسایی گروه‌هایی مرتبط با ایران را برای منحرف کردن افکار عمومی عربی و بین‌المللی مطرح می‌کنند، اظهار کرد: این درست مثل استفاده از تعبیر «تروریست» برای معترضان بحرینی است چراکه شهروندان مظلوم خود را در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در خیابان‌ها تروریست خوانده و آنها را به اتهام انجام عملیات خرابکارانه و تروریستی بازداشت می‌کنند. از همین رو ما به نهاد قضایی و امنیتی بحرین اعتمادی نداریم. چنین اعلامیه‌هایی از سوی آنها مضحک و مسخره است. ملت بحرین بدون وابستگی به جایی به گزینه‌های مسالمت‌آمیز برای بیان اعتراضات خود متعهد است، اما دستگاه حاکمیت می‌خواهد در راستای سیاست‌های ایران‌ستیزانه رژیم صهیونیستی با این ادعاهای دروغین علیه ایران فضاسازی کند.

ملت‌های عربی با تحریم همه‌جانبه اسرائیل به مقابله با سازش بپردارند

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین با اشاره به اینکه رژیم آل خلیفه از نخستین دولت‌هایی بود که از جنایت فجیع و تروریستی شهادت «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون سازمان حشدالشعبی بسیج مردمی عراق به دست آمریکا حمایت کرد، گفت: چنین جنایتی در کارنامه سیاه این دولت‌ها، که کارشان تروریسم سیاسی و امنیتی است، باقی خواهد ماند.

درویش درباره احتمال پیوستن برخی دیگر از کشورهای عربی به قطار سازش با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: شاید در سطح رسمی برخی کشورها برخی دیگر را به سمت عادی‌سازی بکشانند، اما آنچه افکار عمومی جهان عرب درک می‌کند این است که صلح با صهیونیست‌ها نمی‌تواند آسایش، شکوفایی، ثبات و غیر از آن را برای آنها فراهم کند و بالعکس. این کشورها از هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی برای سرکوب بیشتر مخالفت‌های سیاسی استفاده می‌کنند.

او با تأکید بر مغایرت عادی‌سازی رسمی با عادی‌سازی روابط بین ملت‌ها، افزود: عادی‌سازی مردمی چه در سطح منطقه خلیج فارس و چه در سطح جهان عرب به دست نخواهد آمد، نظیر مصر که با وجود اینکه سال‌ها در سطح رسمی با اسرائیل دوست است، اما مردم مصر صهیونیست‌ها را دشمن می‌دانند و قبولشان ندارند. بنابراین ملت‌ها، صهیونیست‌ها را کماکان دشمن مسئله فلسطین و دشمن امت اسلام می‌دانند و به مسئله فلسطین تا پایان اشغالگری اسرائیل متعهد هستند.

درویش در پایان بر ضرورت بررسی راه‌های مقابله با سازش از سوی ملت‌های عربی و به خصوص حاشیه‌نشین‌های خلیج فارس تأکید کرد و گفت: از جمله این راه‌ها، تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی است. نخبگان و نهادهای جامعه مدنی و احزاب و گروه‌های سیاسی هم باید مسئله فلسطین را در دستور کار اصلی خود قرار دهند و با طرف‌های دوست در هر جایی هماهنگ باشند تا از حق ملت فلسطین دفاع کنند.

انتهای پیام
captcha