فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی دولت الکترونیک در ایام کرونا / خطابه و منبر هنوز گیرایی دارد
کد خبر: 3927607
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی / ۱۰

فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی دولت الکترونیک در ایام کرونا / خطابه و منبر هنوز گیرایی دارد

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به تأثیرات مثبت و منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: کرونا باعث شد که جلسات حضوری قرآن تعطیل و حتی مسابقات هم به‌صورت غیرحضوری و با ضبط تلاوت‌ها انجام شود که این امر خواه ناخواه مقدمات راه‌اندازی دولت الکترونیک را فراهم می‌کند.

فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی دولت الکترونیک در ایام کرونا / خطابه و منبر هنوز گیرایی داردعلی‌اكبر ملک‌شاهی، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن كریم، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تأثیرات مثبت و منفی شیوع كرونا بر فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: شیوع كرونا موجب شد بخشی از فعالیت‌های قرآنی تعطیل و یا مدت زمان برگزاری آن كمتر شود.

وی یكی از تأثیرات منفی كرونا را خلوت شدن جلسات قرآنی دانست و افزود: برای جلسات حضوری فرصتی فراهم نشده است و به‌نظر می‌رسد فرصت آموزش‌های مجازی بیشتر برای مؤسسات قرآنی فراهم شده باشد.


بيشتر بخوانيد:


ملک‌شاهی اظهار كرد: یكی از اتفاقاتی كه بعد از شیوع كرونا در كشور افتاد، بحث تغییر در شیوه برگزاری مسابقات قرآن به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی كشور بود. هم زمان مسابقات تغییر پیدا كرد و هم بخشی از مسابقات به‌صورت غیرحضوری برگزار شد و این خود می‌تواند فرصتی باشد تا بخشی از هزینه‌ها را در این‌گونه فعالیت‌ها كم كنیم.

وی ادامه داد: ممكن است در بخشی از جهات هزینه‌ها بیشتر شود، مثلاً هزینه ضبط آنلاین تلاوت‌ها و ارسال آن به داوران. البته این مسئله موجب شد كه خواه‌ ناخواه مقدمات راه‌اندازی دولت الكترونیک فراهم شود و به سرعت این كار در حال انجام است به‌طوری كه اكنون كارها را به شكل نرم‌افزاری انجام می‌دهیم و فناوری جدیدی را تجربه می‌كنیم كه به‌صورت ناخواسته بود، اما موجب شد تا افق‌هایی فراروی ما باز و شیوه‌های آموزش متفاوت شود.

ملک‌شاهی بیان كرد: اكنون برنامه‌های آموزشی در كشورمان چه در زمینه قرآن و یا علوم دیگر و همچنین مسابقات قرآن و غیره ناگزیر باید به‌ صورت غیرحضوری برگزار شود و این فرصت را ایجاد كرده است تا همگان با فناوری‌های روز آشنا شده و شیوه جدید آموزشی را تجربه كنند. گرچه این تهدید وجود دارد كه از آن حال و هوای حضوری و نفس به نفس قرآن خواندن و فضای معنوی كه شاگرد در حضور استاد می‌نشیند دور شویم. بخشی از آموزش‌ها مربوط به مفاهیم اخلاقی و مبانی قرآنی است و طبعاً به‌صورت حضوری تأثیر دیگری دارد، زیرا مخاطب با نفس استاد جان و انرژی مثبت می‌گیرد و این توازن را می‌توان در جلسات رو در رو پیدا كرد كه با هیچ چیز قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینكه بعد از گذشت 1400 سال از ظهور اسلام هنوز منبر رفتن كهنه نشده است و حتی كشورهای دیگر هم این خطابه‌ها و سخنرانی‌های حضوری را تجربه می‌كنند، افزود: اینكه یک خطیب و قاری قرآن رودرو بنشیند و آنچه كه در درونش می‌جوشد را به مخاطب منتقل كند، قطعاً تأثیرگذاری زیادی دارد و بعضاً حال و هوای انقلابی و دینی از این طریق منتقل می‌شود.

ملک‌شاهی با تأكید بر اینكه تلاوت قرآن به‌صورت حضوری نیز بسیار تأثیرگذار است، به ارائه مثالی در این رابطه پرداخت و افزود: به‌عنوان مثال قبل از پیروزی انقلاب سال‌ها به‌صورت غیرحضوری از تلاوت‌های ضبط شده قاریان مصری استفاده می‌كردیم و همیشه آرزو داشتیم كه بدانیم قاری مصری چگونه می‌نشیند و فضایی كه در آن تلاوت می‌كند چگونه است. بعد از پیروزی انقلاب كه به بركت آن فعالیت‌های قرآنی در كشورمان گسترش یافت، اولین قاری که وارد ایران شد، استاد مصطفی غلوش بود كه مجالس تلاوت آن با جمعیت چند هزار نفری برگزار شد و حتی مردمی كه قرآن را به شكل تخصصی دنبال نمی‌كردند بسیار از این مجالس استقبال كردند.

وی یادآور شد: در آن زمان هم از تلاوت‌های قاریان مصری مثل مصطفی اسماعیل، منشاوی، عبدالباسط و غیره به‌شكل غیرحضوری استفاده می‌كردیم و نسل ما چون فوق‌العاده تشنه آموزش این تلاوت‌ها بودند بسیار سریع آموزش‌ها را فراگرفتند؛ بنابراین نسل اول قرآن كشورمان بسیار پویا و قوی بودند چون عشق زائدالوصفی برای آموختن داشتند.

ملک‌شاهی ادامه داد:‌ وقتی قاریان مصری در ایران حضور پیدا كردند، فضا بسیار تغییر كرد، زیرا با آمدن شحات انور شیوه تلاوت كشور تحت تأثیر قرار گرفت، در صورتی كه قبل از آن فقط از نوارهای تلاوت‌ ایشان استفاده می‌كردیم، اما حضورش باعث شد كه بسیاری از موارد تحت تأثیر قرار گیرد.

وی در پایان بیان كرد: تاریخ عنوانی به نام قبل و بعد از كرونا پیدا می‌کند و تأثیرات شگرفی را تجربه خواهیم كرد همان‌طور كه اكنون هم تجربه می‌كنیم و این یک فرصت است که آیا این دوران نوآوری‌ها به همراه خواهد داشت و مفیدتر خواهد بود یا اینكه پسرفت خواهیم کرد؟

انتهای پیام
captcha