پژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانواده در ایستگاه 21
کد خبر: 3933876
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹

پژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانواده در ایستگاه 21

بیست و یکمین شماره از پژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانواده به صاحب‌امتیازی جامعةالمصطفی‌العالمیه منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از پژوهشنامه اسلامی زنان‌ و‌ خانواده، مقالاتی با عناوین «تحلیل دیدگاه ابو زید و طاهر حداد در مورد تعدد زوجات»، «عوامل تضعیف‌کننده خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «اثربخشی آموزش بهزیستی زناشویی بر میزان بخشش زوجین»، «مطالعه اثربخشی‌محتوای دینی «سینمای‌دفاع مقدس»، بر روی «اعضای خانواده شهدای شهرتهران»(مطالعه موردی، فیلم مزرعه پدری، ساخته رسول ملاقلی‌پور)»، «بررسی نقش زنان در احیای تمدن اسلامی در حوزه فرهنگی-اجتماعی عصر بویه» و «حکمیت و نهاد داوری در حل تعارض بین زوجین مقایسه تطبیقی در فقه امامیه (با تأکید بر ادله مبتنی بر وحی) و حقوق موضوعه» منتشر شده است.

تحلیل دیدگاه ابوزید و طاهر حداد در مورد تعدد زوجات

در چکیده مقاله «تحلیل دیدگاه ابوزید و طاهر حداد در مورد تعدد زوجات» آمده است تعدد زوجات یکی از احکام اسلامی است که در آیات و روایات مطرح شده است. رویکرد جدید دین‌پژوهان در بررسی آیات و اعتقاد به نقش تدریج و تاریخ مندی متون در تعیین و تغییر برخی احکام، برخی نواندیشان همچون طاهر حداد و ابوزید را بر آن داشته که به بازنگری در برخی آیات احکام و نیز قوانین اسلامی با توجه به شرایط اجتماعی روز اقدام کرده و نظریات جدیدی در برخی احکام اسلامی همچون مسئله «تعدد زوجات» بیان دارند؛ اما این رویکرد قابل بررسی و نقد است. زیرا قائل بودن به تاریخ‌مندی متون و نسخ مکرر آیات احکام قرآن با تغییرات زمان، چیزی جز تحریف دین در پی نخواهد داشت. همچنین این دیدگاه با مفاد آیات 3 و 129 نساء منطبق نیست. زیرا آیه‌ 3 حکمی چند وجهی که شامل حداقل و حداکثر حکم است را بیان کرده و آیه‌ 129 نیز با وجودی که از عدم امکان عدالت قلبی سخن گفته؛ مطلبی دال بر تغییر و تبدیل حکم تعدد زوجات بیان نکرده و آن را نسخ نکرده است.

 عوامل تضعیف‌کننده خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری

نویسنده مقاله «عوامل تضعیف‌کننده خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری» در طلیعه نوشتار خود آورده است: خانواده به‌عنوان واحد بنیادی جامعه، در فرهنگ اسلامی دارای ارزش بسیاری است. دستورات اسلام درباره تشکیل خانواده و توجه به حقوق و تکالیف اعضای خانواده نشان از اهمیت آن دارد. در پژوهش پیش‌رو کوشیده شده به روش کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که عوامل تضعیف‌کننده خانواده از دیدگاه مقام معظم رهبری شامل چه مواردی است؟ این مقاله درصدد است با بررسی بیانات رهبر انقلاب به‌صورت تمام شماری در فاصله سال‌های 1368 تا 1398 به تدوین الگویی پیرامون عوامل تضعیف‌کننده خانواده از دیدگاه ایشان بپردازد که در کدگذاری باز، 238 مفهوم در قالب 26 مقوله شناسایی شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد چهار عامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فردی علل اصلی تضعیف خانواده و عدم شناخت زنان از معارف اسلامی و عدم تمکن زنان در خودسازی خود، به‌عنوان مقوله مداخله‌گر و نقص، فقدان قوانین و ضمانت اجرای مناسب آن در حوزه حقوق خانواده، عدم اجرای احکام اسلامی، فضای فرهنگی جامعه پیرامون مسائل زنان، امنیت اخلاقی و فکری جامعه و عدم تبیین نظر اسلام درباره حقوق خانواده مقوله زمینه این پژوهش شناخته می‌شوند.

انتهای پیام
captcha