نگاهی نو به داستان‌های قرآن از زاویه تربیتی
کد خبر: 3939996
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
روی میز مطالعه/

نگاهی نو به داستان‌های قرآن از زاویه تربیتی

کتاب «اصول و روش‌های تربیتی در داستان‌های قرآن» نوشته حمید محمدقاسمی به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

نگاهی نو به داستان‌های قرآن از زاویه تربیتیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نویسنده کتاب «اصول و روش‌های تربیتی در داستان‌های قرآن» با نگاهی نو به داستان‌های قرآن از زاویه تربیتی نگریسته و از اصول و روش‌های تربیتی که با نهایت ظرافت در قالب این داستان‌ها تجلی پیدا کرده، پرده‌برداری کرده است.
 
این کتاب شامل دو فصل است. فصل اول با عنوان اصول تربیتی در داستان‌های قرآن شامل دو بخش اصول معرفتی و عقیدتی و اصول اخلاقی است. نویسنده در بخش نخست اصولی مانند خدامحوری، معادباوری، تعقل، تفکر و تدبر را مورد توجه قرار داده و در بخش دوم به کرامت و شرافت انسان، اعتدال، تسهیل و تیسیر، تدریج، زهد و جامع‌نگری پرداخته است.
 
فصل دوم با عنوان «روش‌های تربیتی در داستان‌های قرآنی» به هشت روش از جمله ایجاد محیط تربیتی مساعد، تامین صحیح نیاز‌ها، تکریم شخصیت، تحریک اندیشه و پرورش نیروی عقلانی، دعوت به ارزش‌های اخلاقی، عبرت‌آموزی، روش ابتلا و امتحان و تشویق و تنبیه را تبیین کرده است.
 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: داستان‌های قرآن بهترین و جذاب‌ترین روش در تربیت و هدایت انسان‌ها به شمار می‌روند و در پرتوی درس‌های تربیتی و عبرت‌های اخلاقی که در لابه‌لای داستان‌های زیبای آن جلوه‌گر شده است، هر کس به بهترین وجه طریق هدایت را باز می‌یابد.
 
در بخشی از این کتاب نیز آمده است: دقت و تأمل در داستان‌های قرآن گویای این حقیقت است که خداوند متعال در قالب این حکایت‌ها از هیچ نکته‌ای برای تربیت و پالایش روحی انسان‌ها فروگذار نکرده است. داستان‌های قرآن را باید یک مجموعه کامل تربیتی دانست که از هر جهت برای رشد و هدایت آدمی کافی است. جهت‌گیری تربیتی قرآن کریم بر این است که انسانی تربیت کند که در همه ابعاد و امور زندگی متعادل باشد و از مرز‌های اعتدال خارج نشود. قرآن اعتدال در رفتار را ارزش و افراط و زیاده‌روی را ضد ارزش معرفی کرده و کسانی را که از حد اعتدال پا فراتر نهاده‌اند، هواپرستان معرفی می‌کند.
 
«اصول و روش‌های تربیتی در داستان‌های قرآن» به قلم حمید محمدقاسمی به نگارش درآمده و دفتر نشر فرهنگ اسلامی جلد شومیز آن را به قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر کرده است.  
انتهای پیام
captcha