اجماع مثبتی برای ساماندهی کنکور صورت گرفته است
کد خبر: 3966895
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اجماع مثبتی برای ساماندهی کنکور صورت گرفته است

جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه 1400/01/31 به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر عاملی در ابتدای این جلسه ضمن بیان خیر مقدم به خدمت اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: ماه رمضان ماه پر خیر و برکت و ماه پر فضیلتی است که دعا از سوی خداوند مورد پذیرش قرار می‌گیرد. امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عمل صالح و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت امید مردم را عطا کند، آن هم در شرایطی که همه طبل‌های دشمن برای ناامید کردن مردم به صدا درمی‌آید.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد. این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای محترم علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.
 
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش آموز سرمایه گذاری می‌کند، این سرمایه گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.
دکتر عاملی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تاثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانائی‌ها نیست.
دکتر عاملی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیده‌ایم.
 
دکتر عاملی ادامه داد: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود. در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این طرح هم اکنون در سطح دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طرح شده است.
 
وی گفت: برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و شورای عالی نمی تواند این قوانین را لغو کند. از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مسئله کنکور ورود کرده است. وظایف شورای عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای عالی به این مسئله ورود می‌کند نباید مجلس محترم در این حوزه ورود پیدا کند.
 
دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.
 
دکتر غلامی گفت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود بدهد. اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات توجه کنیم. دوم اینکه تکلیف دانشگاه‌ها باید مشخص شود که به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو چقدر استقلال داده شود. این طرح اقدام مهمی است و باید نظرات آموزش و پرورش در آن لحاظ و علاوه بر آن به دانشگاه‌ها که متقاضی جذب دانشجوی بهتر و اختیار بیشتر در جذب هستند توجه شود.
 
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه چرا باید به بحث سوابق تحصیلی اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع کنکور و مسائل اجتماعی قرار گرفته است. امروز که این مسئله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم. نظام تعلیم و تربیت یک اهدافی دارد و ۱۲ سال یک میلیون معلم و ۱۵ ونیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می‌کند، هدف این کار چیست؟ در این دوره شخصیت سازی انسان ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ ساله باقی نمی‌ماند.
 
وی گفت: باید سیاست گذاری سنجیده باشد و مسئله‌ای را حل کند. هنوز در یک آشفتگی از نظر تعریف مسئله هستیم. نظام تعلیم و تربیت اهدافی دارد که باید محقق شود و کنکور جوری در آن مداخله کرده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است و هدف ما این است که این دوره اهمیت پیدا کند. برای اهمیت پیدا کردن این دوره باید این موضوع اهمیت پیدا کند. بنا نیست در این طرح جدید هم همین آزمون‌ها گرفته شود بلکه باید به این اهداف رسیدگی کرد و آنها را محقق کرد. اگر این اهداف محقق نشود سرمایه ما در نظام تعلیم و تربیت هدر می‌رود. کسی که این ۱۲ سال را سپری می‌کند باید به اهدافی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده رسیده باشد و باید به آن وزن داده شود.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد و باید پیامدهای ناخواسته کنکور را مدیریت کنیم و لذا این طرح نمی‌تواند این مشکلات را حل کند ولی می‌تواند به عنوان گامی برای نزدیک شدن به هدف به کار برده شود.
 
به گفته این مقام مسئول، در طول ۱۲ سال آموزش و پرورش فقط در سال آخر سنجش انجام می‌شود و در کل دوره هیچ سنجشی در زمینه رسیدن به اهداف آموزش انجام نمی‌شود چون در جای دیگری سهم کنکور مقاصد آن سنجیده می‌شود.
 
دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع ساماندهی کنکور در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و به نظر می‌رسد که کار تا نیمه راه جلو رفته است و سران قوا از این موضوع حمایت کرده‌اند. 
 
وی افزود: در جمهوری اسلامی آموزش و پرورش نقش تعلیم و تربیت دارد و هدایت تحصیلی هم امری مهم است که آن را از کنکور جدا کرده ایم و تاثیر زیادی هم در کنکور دارد ولی آن را از طرح فعلی جدا کرده‌‌ایم.

دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: کنکور مسئله‌ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبهه علم تبدیل می‌کند و به دانش آموز مسائلی یاد می‌دهد که علم فیزیک را فرا نمی‌گیرند. در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می‌شود در خود شیوه برگزاری کنکور مشکلی وجود ندارد ولی این شیوه برگزاری آثار و پیامدهایی دارد که دانش آموز به جای آشنایی با روش‌های علمی با تکنیک هایی سحرگونه تست می‌زنند. فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اما برای اینکه از آسیب‌هایی که روش جدید مد نظر ما در امان بمانیم روش‌های یادگیری عمیق را در ابتدا به عنوان بسته سیاستی در نظر بگیریم تا سنجش و آموزش و پرورش در جهت حفظ نیت آموزش و پرورش و آموزش عالی حرکت کنند.
 
دکتر طهرانچی ادامه داد: در این طرح می‌خواهیم این پیام را برسانیم که این ۱۲ سال مهم است و حاکمیت دارد. ملاک معدل هم می‌شود به دلیل فشردگی و نزدیکی معدل ها از ۱۰۰ بشود.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح بعد از جمع بندی نهایی باید به صحن شورای عالی برسد. بعد از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته هم اکنون هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می‌شود. علاوه بر این برای اعمال تاثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصدمشخص شود تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم.
 
دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس به بحث کنکور ورود کرده‌ایم و بعد از آن متوجه شدیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این موضوع ورود کرده است. برای وود به این بحث باید ابتدا به دو نکته دقت کنیم ابتدا اینکه برنامه ۵ ساله ششم دو مصوبه دارد که یکی اعلام کرده تا پایان برنامه ۳۰ درصد آموزش عالی باید مهارتی شود و برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شده که ۵۰ درصد آموزش باید مهارتی شود.
 
دکتر منادی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ۱۷ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و سایرین به دنبال مهارت و شغل می‌روند. متوسط آموزش مهارتی در کشور هم اکنون ۳۴ درصد و آموزش عالی فقط ۱۴ درصد آموزش‌ها را مهارتی کرده است.
 
وی توضیح داد: بعد از انقلاب ۱۰ میلیون دانش آموخته داشتیم که ۶ میلیون آن برای دانشگاه آزاد است. در کشور و در طول سال‌ها قوانین زیادی داشته‌ایم که نواقصی دارند. با طرح فعلی شورای عالی موافق هستیم اما نباید با عجله این طرح را به صحن شورای عالی برسانیم. سیاست‌های شورای عالی به حدی مهم است که اگر مجلس قانونی خلاف آن بگذارد شورای نگهبان آنها را رد می‌کند.
 
دکتر منادی ادامه داد: در این طرح نباید قانون مجلس را نادیده گرفت و دوما رویه کنکور باید عوض شود و سوما ۶۰ درصد سوابق تحصیلی است و پیشنهاد ما این است که این بسته نهایی و به کمیسیون آموزش مجلس رفته و بحث و بررسی تخصصی قرار بگیرد و سپس درباره آن رای گیری شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ادامه داد: ایراد‌های جدی در بحث کنکور داریم و تغییر لازم است. تغییر هزینه‌هایی دارد بنابراین باید به دنبال تغییر با کمترین هزینه و بیشترین عایدی برویم.

وی گفت: در برگزاری کنکور استثنائی ترین کشور هستیم و این سیستم متمرکز فقط در کشور ما وجود دارد. باید از تجربیات دیگر کشورها هم استفاده کنیم. بحث اثر وضعیت فعلی بر نظام تعلیم و تربیت باید جدی گرفته شود. این شیوه بر تمام جریان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اثر می‌گذارد. نظامی را طراحی کرده‌ایم که علم نما است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: جهت گیری جریان اصلی و نخبه آموزش و پرورش از کلاس هفتم و ورود به سمپاد در حال وقوع است و باید اقدامی انجام داد.
 
حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: باید مزایای کنکور حفظ شود و بحث‌های ترمیمی در نظر گرفته شود و حتی بحث پذیرش دانشگاه‌ها باید محتاطانه در چند سال اول رخ دهد و کمترین عوارض با بیشترین آورده را داشته باشد.
 
دکتر عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۹۰ درصد از کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند بدون کنکور است و باید طرحی تهیه کنیم که حداقل ۷۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها اصلا در کنکور شرکت نکنند و اگر فقط ۱۰ درصد متقاضی رشته‌های پر طرفدار در کنکور شرکت کنند تب کنکور در کشور می‌خوابد. وقتی تمام داوطلبان (فارغ التحصیلان آموزش و پرورش) در کنکور شرکت کنند مشکلات ما حل شدنی نیست.
 
دکتر حسام الدین آشنا در ادامه گفت: ما درصددیم با این طرح مشکل رابطه آموزش و پرورش با آموزش عالی را حل کنیم. مسئله این است که تعدادی رشته محل با متقاضی بسیار بالایی داریم و برای حل این مسئله این طرح را ایجاد کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: با اجرای طرح ۶۰ +۴۰ یک امتحان تستی را به یک امتحان تستی _ تشریحی تبدیل می‌کنیم. ویژگی این طرح این است که باید سه سال تحصیل دانش آموز را بسنجد، استاندارد و اعتبار دارد و به جای تاثیر ۳۰ درصد مثبت معدل تاثیر ۶۰ درصد مطلق معدل اعمال می‌شود.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور توضیح داد: آموزش و پرورش به جز آموزش رشته‌های مختلف تحصیلی باید کسی را تحویل جامعه بدهند که توان اداره زندگی را داشته باشد.
 
دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه توضیح داد: سازمان سنجش به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داده است.
 
دکتر خدایی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و آن را در راستای سیاست‌های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست‌های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون‌ها، استقلال دانشگاه‌ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون‌ها است. این سیاست‌ها در راستای همان سیاست‌های ساماندهی کنکور است.
 
دکتر خدایی ادامه داد: در کنکور دو کلمه کلیدی "سنجش و پذیرش" را داریم. سنجش یعنی آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی است و استعداد تحصیلی تشخیص موفق بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام دنیا برای رشته‌های پر متقاضی برگزار می‌شود. پذیرش هم به معنی اختصاص دادن صندلی است. با این دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش مولفه‌های پذیرش دانشجو یعنی: استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جدا بودن سنجش از پذیرش و منطبق بودن شهریه و تقاضا است.
 
معاون وزیر علوم افزود: در وضعیت موجود این دو مولفه را داریم و آزمونی گرفته می‌شود که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می‌کند و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش نیاز به نیروی متخصص در برهه‌هایی از زمان در برخی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و...، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه‌ای و تغییر ترکیب بوده است.
 
رئیس سازمان سنجش درباره تفاوت‌های جذب دانشجو در ایران با سایر کشورها افزود: تنها کشوری هستیم که در آن همه می‌خواهند وارد آموزش عالی شوند و کشوری با آموزش جزیره‌ای (انجام آموزش به صورت تکه تکه در چند وزارتخانه) هستیم، کشوری هستیم که با استفاده از سیستم سنجش و پذیرش نیرو استخدام می‌کنیم و تنها کشوری هستیم که سیستم متمرکز داریم.
 
وی گفت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. از جمله نقاط قوت آن شفاف، پاسخگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و از جمله نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه‌ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تاثیر گذاری بر برنامه‌های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضا متناقض در این حوزه، عدم توجه به نیازها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای موسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.
 
دکتر خدایی توضیح داد: در سال ۴۷ تا ۵۷ آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه ای و آزاد بیشتر نداشتیم ولی به مرور ۱۹ سهمیه در کنکور ایجاد شد.
 
دکتر خدایی گفت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب شد. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب شد که به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام کرد از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام شد هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.
 
به گفته ی این مقام مسئول، سال ۹۲ مجلس این قانون را به دلیل عملیاتی نشدن عوض کرد و اعلام کرد که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال شود. در کنکور سال گذشته یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر داوطلب داشت.
 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش بر اساس سه مولفه انجام می‌شود. به این صورت که آزمون اختصاصی را سازمان سنجش برگزار کند، هوش و استعداد تحصیلی را سازمان سنجش برگزار و امتحانات نهایی را آموزش وپرورش برگزار کند. همچنین گفته شده سهم کنکور ۴۰ درصد و تاثیر سوابق تحصیلی ۶۰ درصد باشد و برای آزمون هوش و استعداد سهمی در نظر گرفته نشده ولی حق وتو به آزمون هوش در مقابل نتایج دو آزمون دیگر داده شده است. به این صورت که داوطلب اگر در آزمون استعداد حداقل نمره را کسب نکند حتی اگر در دو آزمون دیگر نمره مناسب را کسب کند، قبول نمی‌شود.
 
معاون وزیر علوم توضیح داد: در این طرح به دانشگاه‌ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره تعیین کند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته‌های کم متقاضی با استفاده از سوابق تحصیلی از جمله این سیاست‌ها است. هم اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند.
 
دکتر خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرایی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این مسیر که مصوب دستگاه‌های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال‌های قبل موفق به قبولی نشده اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می‌خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.
 
رئیس سازمان سنجش افزود: از سال ۸۴ امتحان نهایی برگزار می‌شود ولی ما هنوز ۳۰ درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استان‌ها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد کنیم.
 
دکتر خدایی گفت: نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند اعمال شود.
 
در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پذیرش وزارت آموزش وپرورش گفت: در اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد بحث تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار مطرح شده است اما باید بگوئیم که این اشکال وجود دارد اما خیلی پر رنگ نیست که به خاطر آن بخواهیم این طرح را کنار بگذاریم.
 
ساکی توضیح داد: برای حل مسئله نابرابری می‌توان ضریب دهی را بر اساس درجه محرومیت اعمال کرد. هم اکنون در آموزش و پرورش بر اساس طرح پایش کیفیت استان‌ها رتبه بندی می‌شوند، کمیت و کیفیت معلم، کمیت و کیفیت فضا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ... را رتبه بندی می‌کنیم و یک ضریب محرومیت تعریف می‌شود تا بعدا با اعمال آن نقیصه عدم عدالت تعدیل شود.
 
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: تعدادی پشت کنکوری داریم که با طرح تاثیر ۶۰ درصدی معدل فارغ التحصیل نشده‌اند و باید برای آنها فکری بشود. در شرایط فعلی داوطلب به سوابق تحصیلی بهایی نمی‌دهد. همیشه در آموزش و پرورش سعی می‌شود ضریب دشواری امتحانات نهایی یکسان باشد. از سال ۹۵ بحث سوابق تحصیلی جدی شده و به صورت سیستمی موجود است. 
 
ساکی ادامه داد: ما به دنبال تغییر نظام تستی به تشریحی نیستیم بلکه به دنبال تغییر نظام سنجش و رسیدن به اهداف ۱۲ ساله آموزش و پرورش هستیم.
 
وی گفت: سوابق تحصیلی کاملا قابل اعتبار است. قواعد نمره گذاری، شیوه تصحیح و ... همه مشخص شده است.
 
ساکی در ادامه گفت: نظرسنجی بر اساس نظر رئیس جمهور از مدیران، مسئولان، دانش آموزان، داوطلبان، معلمین و کارکنان در سامانه شاد صورت گرفته است که برخی نتایج آن بدین شرح است: در پاسخ به این سوال که "کنکور فعلی معیار مطلوب برای سنجش داوطلبان است؟ ۱۳ درصد خیلی موافق و ۱۷ درصد موافق، ۹ درصد نظری نداشته اند، ۲۹ درصد مخالف، ۳۲ درصد خیلی مخالف بودند. در پاسخ به سوال "امتحانات نهایی در مقایسه با کنکور اضطراب کمتری دارد؟" ۲۱ درصد خیلی موافق، ۴۲ درصد موافق، ۸ درصد بدون نظر، ۱۵ درصد مخالف، ۱۴ درصد خیلی موافق بودند.
 
در پاسخ به سوال مهم دیگر که "بهتر است هر فردی معدل پایینی دارد از ورود به کنکور منع شود؟" ۱۲ درصد خیلی موافق، ۱۳ درصد موافق، ۶ درصد نظری نداشتند، ۳۴ درصد مخالف و ۳۴ درصد خیلی مخالف بودند. برای سوال ترکیب کنکور و امتحان نهایی سنجش بهتری به دست می‌دهد؟" ۲۸ درصد خیلی موافق و ۴۱ درصد موافق بودند. در این نظر سنجی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.
 
دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اعلام کردند که مسئولان آموزش و پرورش برای کنکور تدبیری بیاندیشند که این جمله نشان دهنده اهمیت از بین بردن آسیب‌های موجود است.
 
دکتر سوزنچی گفت: از نظر اجرایی اقداماتی باید انجام شود که قابل اجرا است. بحث محرومیت و عدالت با اجرای طرح ساماندهی کنکور مورد اهمیت است که در کنکور با تراز شدن رتبه‌ها این مشکل تفاوت معدل‌ها حل می‌شود. در این طرح پیش بینی شده که بحث امتحانات نهایی سنجش و پذیرش باید در ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شود.
 
وی اظهار کرد: اگر عزم اجرای این سیاست را داشته باشیم می‌توانیم با سیاست‌هایی طرح ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون قابلیت اجرا دارد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع بندی جلسه گفت: یک کمیته سه نهاده تشکیل مرکب از سازمان سنجش و رئیس آن، ستاد نقشه جامع علمی کشور و مسئولان آموزش و پرورش در آن حضور داشته باشند تا ابهامات موجود در این طرح برطرف شود ولی سیاست‌‍های کلانی که روی آن جمع بندی شده حفظ شوند و تغییری در آنها داده نشود و ابهاماتی که وجود دارد نیز برطرف شود.
انتهای پیام
captcha