«مذهب امروز» زبان مشترک بین ادیان است/ اخلاق بخشی از دین است + صوت
کد خبر: 4003314
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
داور ایرانی جشنواره سینمایی ایتالیا:

«مذهب امروز» زبان مشترک بین ادیان است/ اخلاق بخشی از دین است + صوت

الهه نوبخت گفت: فستیوال سینمایی «مذهب امروز» ایتالیا درصدد رسیدن به زبانی مشترک بین ادیان است تا به واسطه آن زیستی مسالمت‌آمیز را در دنیا رواج دهد.

الهه نوبخت، داور جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون این رویداد گفت: این جشنواره درصدد است که به واسطه سینما زبانی مشترک برای ادیان بیابد. درضمن تلاش دارد انسان‌ها با هر دینی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا در سایه این امر، زیستی مسالمت‌آمیز در دنیا حاکم شود. با این توضیح هنر هفتم؛ زبانی مشترک برای ادیان مختلف در دنیای امروز است.

وی افزود: جدا از از فیلم‌هایی که در آنها به موضوعات دینی توجه شده است این فستیوال به آثاری که در آنها اخلاق نیز مد نظر قرار گرفته باشد هم نظر دارد، چون معتقد است موضوعات اخلاقی نیز جزئی از مفاهیم دینی است. یکی از زیبایی‌های این جشنواره نگاه ادیان مختلف به خداوند است، یعنی هر انسانی به طریقی خاص به خداوند توکل می‌کند و این توسل‌ها به هر شکل که باشد فطرت خداجویی مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داور جشنواره بین‌المللی فیفوگ سوئیس درباره بخش‌های مختلف جشنواره اظهار کرد: این رویداد سینمایی در سه بخش فیلم بلند، داستانی و مستند پذیرایی آثار رسیده است. این فستیوال که سالیانه برگزار می‌شود بیست‌و‌چهارمین دوره خود را هفته گذشته در شهر ترنتوی ایتالیا پشت سر گذاشت. در این رویداد حداقل 18 کشور صاحب‌نام سینما حضور دارند. درباره داوری هم باید بگویم امسال دومین یا سومین باری است که داوری از ایران در این فستیوال سینمایی حضور دارد.

نوبخت درباره کیفیت آثار این دوره چنین توضیح داد: کارهایی که در این جشنواره حضور داشتند عمدتاً آثار فرهنگی بودند که به لحاظ پروداکشن جز کارهای کم‌هزینه هستند، هرچند این اتفاق در جای خود طبیعی است، چون کارهای پرهزینه سینما در فستیوال‌هایی دینی یا هنری حضور پیدا نمی‌کنند، البته به لحاظ کیفی، کارها همگی خوب نبودند بلکه در میان تولیدات، آثار متوسط و کم‌کیفیت نیز حضور داشتند.

ضعف مادی آثار

داور جشنواره بین‌المللی فیلم منا در هلند ادامه داد: ضعف آثار ضعیف جشنواره به مفهوم آنها ربط پیدا نمی‌کرد، بلکه محدودیت‌های مالی سبب شده بود که کیفیت نیز دستخوش آسیب شود. جدا از این نقد یک ویژگی مشترک در بین تمامی آثار وجود داشت آنهم اینکه توجه به آموزه‌های دینی و اخلاقی در دنیایی که اسیر روزمرگی شده، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

تهیه‌کننده و پخش‌کننده بین‌المللی سینما تاکید کرد: مصطفی جناپ آیدین فیلمساز ترک و رئیس بخش بین‌الادیان این جشنواره سخن جالبی پیرامون این رویداد داشت. وی گفت خوشحال است در دوره‌ای که دنیا اسیر مدرنیته شده، چنین توجهی به موضوعات دینی در اولویت فیلمسازان قرار گرفته است، بنابراین ضروری است فستیوال‌هایی از این دست بیشتر برگزار شوند تا دغدغه‌های سینماگران این حوزه به شکل جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در جشنواره مذاهب امروز ایتالیا، نگاه به اسلام تا چه حد پررنگ بوده؟ بیان کرد: فیلم‌های اسلامی در جشنواره حضور جدی داشتند به ویژه که از کشورهایی  چون؛ نیجریه، سنگاپور، مالزی،؛ ترکیه، ایران و... آثاری بودند که در آنها نگاهی عمیق به موضوعات دینی شده بود.

کد

این تهیه‌کننده درباره فیلم «نان مقدس» همچنین توضیح داد: این فیلم که کارگردانی آن را رحیم ذبیحی بر عهده دارد توانست عنوان بهترین مستند جشنواره را به خود اختصاص دهد. در این کار به مردمی پرداخته می‌شود که دغدغه نان دارند و برای رسیدن به این خواسته نیز به خداوند توسل دارند هرچند راهی که آنها برای درآمد‌زایی انتخاب می‌کنند شاید چندان مطلوب نباشد اما آنها تلاش می‌کنند برای خانواده خود کسب درآمد کنند. این فیلم به صورت کاملاً تکنیکی و دقیق به موضوع مورد نظرش توجه دارد بدون اینکه بخواهد اضافه‌گویی داشته باشد.

وی یادآور شد: در «نان مقدس» نکته‌ای زیبا وجود دارد که به نظرم مخاطب خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد آنهم اینکه درد هم‌نوع و همسایه، درد خود شمرده می‌شود، البته ممکن است هم‌دردی نتواند از مشکلات بکاهد اما این رفتار (همدردی) اقدامی تاثیرگذار برای بهبود آلام است که باید در جامعه رواج یابد. در ضمن کارگردان «نان مقدس» فیلمی گزارشی نساخته است چون به واسطه 10 سال زندگی با آدم‌هایی آن منطقه توانسته درد و رنج شخصیت‌های فیلمش را به خوبی تصویر کند. این نگاه فیلمساز باعث شده حتی کسی که اقلیم مورد نظر فیلم را نمی‌شناسد بتواند نگاهی دقیق به موضوع داشته باشند.

نوبخت اعلام کرد: «نان مقدس» تنها فیلم ایرانی حاضر در جشنواره نبود، چون به واسطه غنای فیلم‌های ایرانی، کارهای دیگری نیز از کشورمان در این فستیوال حضور داشتند. برای مثال در بخش فیلم کوتاه «هرگز تنها نخواهم ماند» به کارگردانی یاسر طالبی توانسته بود عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. در این کار به زندگی زوجی سالمند پرداخته شده که اهدای عضو انجام داده‌‌اند. این کار به شکلی تاثیرگذار و با استعانت از باورهای اسلامی به بحث اهدای عضو نظر داشت. در این جشنواره دو جایزه از پنج جایزه به فیلم‌های ایرانی رسید.

قدرت سینمای ایران

این فیلمساز در پایان تاکید کرد: اختصاص دو جایزه به فیلم‌های ایرانی نشان از قدرت فیلمسازان ایرانی دارد که در جشنواره‌‌های خارجی همیشه موفق عمل می‌کنند. پس کافیست از فیلمسازان جوان حمایت به عمل آید تا در آینده شاهد آثار فاخری برای سینمای کشورمان باشیم.

انتهای پیام
captcha