قزوین؛ میزبان سی‌ویکمین مسابقات قرآن و عترت دانشجو معلمان
کد خبر: 4004330
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

قزوین؛ میزبان سی‌ویکمین مسابقات قرآن و عترت دانشجو معلمان

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: سی‌و‎‌یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور به میزبانی استان قزوین از ۲۰ الی ۲۷ مهرماه در ۱۰ رشته و ۴۳ زیر عنوان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

سی‌و‌یکمین جشنواره قرآن دانشجو معلمان در قزوین برگزار می‌شود

حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: سی‌ویکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور از  20 الی 27 مهرماه و همچنین اختتامیه جشنواره 28 مهرماه در قزوین برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره از مسابقات، دانشجویان در 10 بخش شامل بخش آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، نوآفرینی قرآنی و بخش رشته‌های گروهی و 43 زیر عنوان شرکت می‌کنند، بخش آوایی شامل قرائت قرآن کریم، ترتیل، حفظ قرآن کریم، 5 جز، 10 جز و حفظ کل، تواشیح، همخوانی قرآن کریم در بخش بانوان و آقایان و رشته اذان ویژه آقایان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: بخش معارفی نیز شامل ترجمه و تفسیر قرآن، احادیث اهل‌بیت، آشنایی با سیره معصومین، حفظ موضوعی قرآن کریم، پرسمان معارفی، احکام و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. بخش ادبی شامل شعر، داستان‌نویسی، داستان کوتاه، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، آیین سخنوری و قصه‌گویی با موضوع قرآن و عترت و بخش هنری شامل نقاشی، خوشنویسی، نستعلیق، عکاسی، طراحی پوستر، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه و خط تحریری است.

مشهدی یادآور شد: بخش پنجم نیز بخش پژوهشی است که دانشجویان باید در حوزه تلخیص کتاب، مقاله‌نویسی و نقد کتاب با موضوع قرآن شرکت کنند؛ همچنین بخش ششم رشته‌های فناوری شامل تولید نرم‌افزار و تولید اپلیکیشن قرآنی و کانال‌های مجازی قرآنی است؛ بخش هفتم رشته‌های نهج‌البلاغه نیز شامل معارف نهج‌البلاغه، مقاله‌نویسی با محوریت نهج‌البلاغه، حفظ فرازهای نهج‌البلاغه و بخش هشتم صحیفه سجادیه شامل معارف صحیفه سجادیه، مقاله‌نویسی با محوریت صحیفه سجادیه و دعاخوانی ویژه فرازهای صحیفه سجادیه است.

وی اظهار کرد: بخش نهم نوآفرینی قرآنی یا استارت‌آپ‌های قرآنی باهدف کارآفرینی قرآن است که شامل ایده پردازی نوآفرینی قرآنی است، همچنین بخش دهم جشنواره مختص هنرهای گروهی رشته نمایشی شامل نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه رادیویی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین بیان کرد: با توجه به شرایط خاص کرونایی، این دوره از مسابقات به‌صورت کاملاً مجازی برگزار می‌شود، 8 هزار نفر در مرحله استانی شرکت کردند که از این تعداد 1800 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند که در استان قزوین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، با توجه به شرایط کرونایی بخش تئاتر و سرود که نیاز به دورهم شدن داشت حذف شد و در بخش گروهی صرفاً نمایشنامه رادیویی و تواشیح راداریم. از استان قزوین نیز 34 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در جشنواره حضور دارند، برگزیدگان این جشنواره کشوری به جشنواره ملی و قرآن و عترت وزارت علوم راه پیدا می‌کنند و با دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به رقابت می‌پردازند.

مشهدی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فرهنگی، هنری و مذهبی استان قزوین و همچنین میزبانی خوب قزوین در مسابقات حضوری سال 96، میزبانی این دوره از مسابقات را به قزوین دادند درحالی‌که استان‌های دیگر نیز خواستار برگزاری این مسابقه بودند.

وی در پایان یادآور شد: همه آثار جشنواره در سایت https://cfu.ac.ir/fa/form_data/add/form_id=3513 بارگذاری می‌شود، برخی از رشته‌ها مانند حفظ نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود با توجه به اینکه داوران جشنواره از استان‌های مختلف کشور هستند بخشی از داوری‌ها به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد و داور پس از داوری فرم را برمی‌گرداند، بخشی از داوری نیز با حضور اساتید در دانشگاه فرهنگیان استان قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha