انجمن علمای مسلمان الجزایر: فرانسه عامل مصیبت ماست
کد خبر: 4004449
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
در واکنش به اظهارات ماکرون مطرح شد؛

انجمن علمای مسلمان الجزایر: فرانسه عامل مصیبت ماست

رئیس انجمن علمای مسلمان الجزایر در واکنش به اظهارات ماکرون در توجیه استعمار فرانسه، این کشور را عامل مصیبت‌های الجزایر توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، عبدالرزاق قسوم با انتشار مقاله‌ای در روزنامه البصائر متعلق به انجمن علمای مسلمان الجزایر، این مطالب را بیان کرد. انجمن یاد شده، بزرگ‌ترین نهاد علمای مسلمان در کشور الجزایر است.

این مقاله در واقع پاسخی به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بود که ادعا می‌کرد الجزایر پیش از استعمار فرانسه نیز مستعمره بوده است. وی در این اظهارات به حضور خلافت عثمانی در این کشور اشاره داشت.

قسوم در این مقاله تأکید می‌کند که عثمانی‌هایی که به الجزایر آمدند، نه به عنوان اشغالگران استعمارگر، بلکه به دعوت الجزایری‌ها برای مقابله با تجاوز صلیبیان اسپانیا به الجزایر آمدند. وی افزوده است که عثمانی‌ها مردم این کشور را قتل عام نکردند و آن را ویران نساختند و ثروت‌های آن را غارت نکردند، بلکه منشأ خیر فراوان برای الجزایر نیز بودند. علاوه بر این تصریح کرده است که عثمانی‌ها زبان خود را به ما تحمیل نکردند و امروز در ما کسی نیست که به زبان آن‌ها سخن بگوید و با دین و مذهب ما نیز دشمنی نداشتند، پیش از ورود آن‌ها به الجزایر مردم ما بر مذهب مالکی بودند و بعد از آن نیز بر همان مذهب باقی ماندند. وی از سویی دیگر استعمار فرانسه را منشأ فاجعه و ریشه مصیبت و مشکلات الجزایر توصیف کرد و خواهان لغو توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری با شرکت‌های فرانسوی شد.

چند روز پیش، رئیس‌جمهور فرانسه مقامات الجزایر را به کینه نسبت به فرانسه متهم کرد و وجود ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه در الجزایر (1830-1962) را انکار کرد. وی همچنین تصریح کرد که الجزایر پیش از استعمار فرانسه نیز مستعمره بوده است.

ریاست جمهوری الجزایر در 2 اکتبر با اعلام احضار سفیر الجزایر در پاریس برای رایزنی، به این اظهارات واکنش نشان داد که به گفته او توهین‌آمیز و توهینی غیرقابل قبول به یاد و خاطره بیش از 5 میلیون مبارز مقاومت الجزایر بود که در مبارزه با استعمار فرانسه به شهادت رسیدند.

الجزایر همچنین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه که در چارچوب عملیات بارخان در منطقه ساحل آفریقا فعالیت می‌کردند، بست.

روز یکشنبه، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، در پیامی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت که بازگشت سفیر به پاریس منوط به احترام کامل به الجزایر، نهادها و تاریخ این کشور است.

انتهای پیام
captcha