روایت همبستگی با فلسطین و مقاومت در کتاب وزیر امور دینی تونس
کد خبر: 4011058
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

روایت همبستگی با فلسطین و مقاومت در کتاب وزیر امور دینی تونس

کتاب «القدس في وجدان التونسي وضمير المسلم: قدس در وجدان مردم تونس و نهاد انسان مسلمان» از تألیفات جدید ابراهیم الشائبی، وزیر امور دینی تونس و از نویسندگان این کشور است و گامی رو به جلو در تألیفات الشائبی به شمار می‌رود که به آزادسازی فلسطین و بازگرداندن آن به امت اسلامی پرداخته است.

روایت همبستگی با فلسطین و مقاومت در کتاب نویسنده تونسیبه گزارش ایکنا؛ بدری المدانی، نویسنده، پژوهشگر و کارشناس علوم اسلامی در تونس در روزنامه «المغرب» به واکاوی کتاب «القدس في وجدان التونسي وضمير المسلم: قدس در وجدان مردم تونس و نهاد انسان مسلمان» تألیف ابراهیم الشائبی پرداخته و این گونه روایت کرده است: کتاب جدید ایشان با عنوان «قدس در وجدان مردم تونس و نهاد انسان مسلمان» به رشته تحریر درآمد تا ناقوسی را به صدا درآورد که هرگز ساکت نخواهد شد و احساساتی را به غلیان وا دارد که هرگز آرام نخواهد گرفت و پرچم‌هایی را به اهتزاز درآورد که خم نخواهد شد.

این کتاب گامی رو به جلو در تألیفات دکتر الشائبی به شمار می‌رود که اخیراً با تصویری از گنبد مسجدالاقصی و چفیه‌ای که نماد فلسطین است و به آزاد سازی این کشور و بازگرداندن آن به دامان امت اسلامی نظر می‌افکند، منتشر شد. در قسمت بالای جلد نیز پرچم دو کشور فلسطین و تونس به گونه‌ای به یکدیگر چسبیده‌اند که امکان جداشدن وجود ندارد و با یکدیگر و در آغوش هم به اهتزاز در می‌آیند.

این کتاب در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسید که در صفحات ابتدایی آن، متونی ماندگار از قرآن و سنت مطهر رسول خدا و سخنانی از برخی راست قامتان فلسطینی منعکس شده است.

روایت همبستگی با فلسطین و مقاومت در کتاب وزیر امور دینی تونسابراهیم الشائبی، وزیر امور دینی تونس و نویسنده کتاب

این کتاب سرشار از صداقت، پر از امید، آمیخته‌ای از عزت و کرامت و مملو از وحدت و احساسات جوشانی است که به وسیله دکتر الشائبی به روشنی و زلالی آب منتقل می‌شود تا قدس را از نزدیک ببینیم و بر خاک آن سجده کنیم و رایحه خوش آن را ببوییم.

در مقدمه این کتاب به دو سؤال پاسخ داده شده است: سؤال نخست: چرا این کتاب؟ و سؤال دوم: چرا حالا؟ در این رابطه باید گفت که مجموعه‌ای از انگیزه‌های دور و نزدیک به یکدیگر رسیدند تا این کتاب آمیخته‌ای از ابعاد درونی، تاریخی، دینی، ملی و قومی باشد و می‌توان گفت که مسئله فلسطین از کودکی قلب مؤلف کتاب را تحت تأثیر قرار داده و باعث شد که دکتر الشائبی چندین سال برای نگارش این کتاب تلاش کند و بالاخره آن را به سرانجام برساند.

روایت همبستگی با فلسطین و مقاومت در کتاب نویسنده تونسیبدری المدانی، نگارنده مطلب و تحلیلگر کتاب وزیر امور دینی تونس

این کتاب سه فصل دارد؛ فصل نخست «فلسطین در وجدان مردم تونس» نام دارد؛ تونس همان فلسطین و فلسطین همان تونس است، مبارزات و دلاوری‌های بزرگ و از خودگذشتگی‌ها در رابطه با فلسطین در مشخص است و تاریخ مشترک و کمک‌های صادقانه تونسی‌ها در تمام نبردهای فلسطینیان اعم از جنگ ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ گواه این مدعاست. همه مردم تونس اعم از نخبگان، پزشکان، شیوخ، اتحادیه‌ها، دانشجویان، دانش آموزان، رسانه‌ها و مساجد در کنار فلسطین عزیز ایستادگی کردند و حتی خاک تونس، فلسطینیان را در آغوش خود جای داد و با خونشان آبیاری شد. با وجود تهدیدات و خطراتی که تونس را تهدید می‌کند، اما آغوش ما همواره فلسطینیان را در خود جای داده و هنوز برای برادران خود گشاده است.

پس از آن نوبت به بخش دوم این فصل با موضوع «تقبیح تجاوزهای آشکار و ترورهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در خاک تونس» می‌رسد که با یک نگاه تاریخی جامع پیروزی‌ها و همبستگی‌های ما را به تصویر می‌کشد و از شکست و نیرنگ ظالمانه دشمن پرده برمی‌دارد.

فصل دوم کتاب نیز «قدس در ضمیر مسلمانان» نامگذاری شده است. در این بخش قدس به عنوان محل رسالت‌های آسمانی و گوشه‌ای از گوشه‌های بهشت، مجمع فضایل و برکات و سرزمین مبارک و قبله انبیا و درگاه معراج است و همه این موارد را در یک خوانش تازه از متون موجود ارائه می‌کند، «قدس؛ محل نزول رسالت‌های آسمانی» و «مجمع فضایل و برکات»، «قدس؛ نخستین قبله» و «قدس؛ درگاه آسمان، پایان اسراء و آغاز معراج» از بخش‌های مختلف این فصل است.

عنوان فصل سوم نیز «عملیات استشهادی؛ تروریسم یا جهاد؟، خودکشی یا شهادت؟» نامیده شده است، اینها پرسش‌های حساسی است و به فتواهای صریح و به دور از نگاه‌های ایدئولوژیک تنگ‌نظرانه و به دور از تجارت فتوا که امروز برخی مبلغان فتنه و قتل از آن روزی می‌خورند، نیاز دارد. همانطور که در فصل نخست این کتاب آمده، فتوا درباره مسائل فلسطین شکلی از اشکال مقاومت است که لرزه بر بدن اشغالگران می‌اندازد و ضمیر انقلابی آن و قلب مدافعان حقوق ملت فلسطین را تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha