موضع عربستان در قبال لبنان خصمانه است / ما هیچ رابطه‌ای را با تحمیل نمی‌پذیریم
کد خبر: 4011411
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان:

موضع عربستان در قبال لبنان خصمانه است / ما هیچ رابطه‌ای را با تحمیل نمی‌پذیریم

شیخ نعیم قاسم در سخنانی، مشکلات ایجادشده برای لبنان از سوی عربستان سعودی با بهانه اظهارات جرج قرداحی را دلیلی بر موضع خصمانه این کشور علیه لبنان دانست و تصریح کرد این کشور با وجود تمایل به داشتن روابط متعارف با کشورهای دیگر، هیچ رابطه‌ای را بر مبنای زور یا تحمیل شرایط طرف مقابل نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان یعنی بیهوده دانستن جنگ یمن، پیش از آنکه وی وزیر شود، بیان شده بود و این موضوع تنها بیان عقاید اوست و او خطایی علیه عربستان یا لبنان انجام نداده است.

وی افزود: ما درک می‌کنیم که کشوری سفرای خود را از کشور دیگر فرا بخواند، برای مثل هنگامی که مشکلی نظامی، کشتار و قتل یا جنگی در این میان وجود داشته باشد، اما در این موضوع، لبنان کار خاصی را انجام نداده است. تنها فردی عقیده خود را درباره یک جنگ بیان کرده است. لبنان کشور آزادی است و حق هر کسی است که نظرش را در مورد مخالفت یا موافقت با جنگ بیان کند. این تعبیرات چیزی را تغییر نمی‌دهد، اما با اظهارات وزیر خارجه عربستان مشخص شد که مشکل حزب‌الله، حضور این گروه در لبنان و توانایی آن در لبنان است.

شیخ قاسم تصریح کرد که عربستان همه اقدامات را بدون دلیل موجه و برخلاف موازین دیپلماتیک و بدون احترام به وزارت امور خارجه، نخست‌وزیر و بدون اطلاع‌رسانی انجام داده است و سفیر لبنان در عربستان سعودی ناگهان از این کشور اخراج شد. همه این موارد را باید توهینی به روابط عربستان با لبنان تلقی کرد.

وی افزود: لبنان هیچ خطایی نکرده و مسئول هیچ کاری نیست و ازاین‌رو الزامی به عذرخواهی ندارد، بلکه این عربستان است که باید از مردم لبنان عذرخواهی کند، چرا که تعدی را نخست عربستان آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ما قصد داریم همیشه با عربستان و سایرین روابط متعارف داشته باشیم، اما باید در روابط عزت داشت و لذا هیچ رابطه‌ای که در آن زورگویی باشد را نمی‌پذیریم، بلکه رابطه دو کشور مستقل را می‌پذیریم. لبنان امروز قدرتمند، آزاد و مستقل است. این کشور سربلند است که رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها را از سرزمین خود بیرون راند.

شیخ قاسم خطاب به مقامات لبنان نیز گفت که در برابر مستکبرین خضوع نکنید، چرا که در این صورت خواسته آن‌ها بیشتر خواهد شد و تجربه دولت سعد حریری را نیز به عنوان شاهدی برای سخنان خود ذکر کرد.

وی همچنین ضمن محکومیت فتنه‌انگیزی حزب قوات در لبنان در ماجرای کشتار طیونه و همچنین سیاسی کردن پرونده انفجار بندر بیروت، بر پایبندی حزب‌الله به برگزاری انتخابات در موعد خود تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha