آثاری برای زیارت متعالی تولید می‌کنیم
کد خبر: 4013236
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
احد فرامرز قراملکی:

آثاری برای زیارت متعالی تولید می‌کنیم

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که ما در تولید علم و انتشار آثار به آن توجه داریم، زیارت متعالی است، گفت: با تشکیل اتاق فکر به دنبال تحلیل زیارت متعالی و تبیین تفاوت آن با زیارت متعارف هستیم.

احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 23 آبان ماه در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد؛ با اشاره به شعار منتخب امسال در هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «تسهیل، تصحیح و تعمیق مواجهه مردم با کتاب» اظهار کرد: امید است بتوانیم با تحقق شعار امسال، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بیش از گذشته ترویج و تبلیغ کنیم.

وی ادامه داد: مواجهاتی که با کتاب داریم به دو صورت سطحی و عمیق است، لذا سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اهتمام دارد، مواجهه با کتاب و مطالعه آن را تسهیل کرده و تعمیق بخشی در این راستا ایجاد کند.

قراملکی با اشاره به مطالعات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص جایگاه نشر در آستان قدس رضوی گفت: این مطالعات با محوریت بررسی چرخه نشر و آسیب‌شناسی در کشور آغاز شده که نتایج این مطالعات به زودی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حوزه کتاب، تدوین و انتشار آثار موجود است. کتاب ارزشمندی چون «المعجم» که تاکنون 42 جلد آن به چاپ رسیده از جمله اقدامات این بنیاد است و ضرورت دارد انتشار سایر آثار شاخص ادامه یابد.

وی با بیان اینکه امروز تولید دانش در جهان دو سرنوشت را دنبال می‌کند، ابراز کرد: اولین مبحث تولید دانش مرتبط با دانشی است که صد در صد آکادمیک بوده و به زبان تخصصی برای افراد خاص است و دیگری دانشی است که عمومی‌سازی شده و مخاطبان زیادی را در برمی‌گیرد.

قراملکی عنوان کرد: در توان ما است که عمومی‌سازی دانش را با حفظ اصالت و استحکام علمی انجام دهیم که این نیز با عوام‌گرایی تفاوت دارد چرا که در راستای عمومی‌سازی دانش به مبانی نظری و روش شناسی پایبند هستیم.

وی افزود: بنیاد در سطح عمومی‌سازی با دانشگاه علوم اسلامی رضوی دارای یک سری تفاوت‌ها است چرا که رسالت دانشگاه علوم اسلامی رضوی تولید آثار آکادمیک و کار بنیاد پژوهش‌ها، عمومی‌سازی دانش همراه با پایبندی به جنبه‌های علمی است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: برای عمومی‌سازی دانش نیز اتاق فکرهایی با محوریت بررسی چالش‌های فرهنگی برای عمومی سازی دانش در حال برگزاری است.

قراملکی در ادامه بیان کرد: یکی از مباحثی که ما در تولید علم و انتشار آثار به آن توجه داریم زیارت متعالی است، به همین منظور اتاق فکری تشکیل شده و به دنبال تحلیل زیارت متعالی و تبیین تفاوت آن با زیارت متعارف هستیم. در این اتاق فکر فرآیند تحقق زیارت و عوامل درونی و بیرونی آن را بررسی می‌کنیم و از آنجایی که زیارت متعالی وابسته به عوامل مختلفی است باید مبانی آن استخراج شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: کتاب «خادم تراز» با رویکرد روایی در خصوص زیارت متعالی در حال انتشار است و از جمله آثاری است که به رفتار و اخلاق یک خادم که به زیارت متعالی کمک خواهد کرد پرداخته است.

قراملکی اظهار کرد: ما به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی در راستای اهداف مجموعه آستان قدس رضوی گام بر می‌داریم اما تاکنون اثری تحلیلی تاریخی از میراث علم اخلاق در تمدن اسلامی به چاپ نرسیده و از این رو بنیاد پژوهش‌های اسلامی نخستین کار علمی با این محوریت را زیر نظر اساتید کتاب شناس تدوین کرده که در 5 جلد منتشر خواهد شد و نخستین جلد آن در حال طی کردن مراحل چاپ است.

وی در پایان عنوان کرد: از دیگر کتاب‌های در حال انتشار کتابی با عنوان «از مدح خوانی تا مدح پژوهی» است که به زودی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر خواهد شد ضمن اینکه بناست این اثر در نمایشگاه بین‌المللی بغداد رونمایی و معرفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha