نگاهی دیگر به آئین پایانی مسابقات سراسری قرآن 1400
کد خبر: 4023230
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

نگاهی دیگر به آئین پایانی مسابقات سراسری قرآن 1400

مراسم اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن به طور زنده از شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش شد. پخش زنده مسابقات و مراسم پایانی اگرچه باعث دیده شدن بیشتر رقابت‌ها می‌شود اما در سال‌های اخیر با توجه به اینکه تمامی فرایند مسابقات بسته به شرایط پخش زنده تنظیم شده، همواره نقدهایی در مورد تبدیل شدن مسابقات به یک برنامه تلویزیونی وجود داشته است.

حاشیه نگاری ایکنا از مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شامگاه جمعه سوم دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد تا طی آن از برترین قاریان، حافظان، مرتلان، دعاخوانان، مؤذنین و گروه‌های تواشیح تجلیل شود.

مراسم با تلاوت امیرحسین رحمتی، نفر اول رشته قرائت تحقیق آغاز شد. او از استان گلستان به این مسابقات آمده‌ و در بین دو قطبی تهران و خراسان رضوی که هرساله در رشته قرائت تحقیق مسابقات حاکم بوده است، توانست رتبه نخست را از آن خود کند. در سال‌های گذشته افرادی همچون شهید منا حسن دانش از یزد، سیدعباس هاشمی از بوشهر، حامد ولیزاده و وحید وکیلی از آذربایجان غربی، قاسم مقدمی از خوزستان و... این شرایط دو قطبی را بر هم زدند.

با اینکه تهرانی‌ها در کسب رتبه اول رشته قرائت تحقیق ناکام بودند، اما چهار رتبه بعدی این رشته تماماً به نمایندگان استان تهران رسید.


بیشتر ببینید و بخوانید:


در بخشی از این مراسم گروه همخوانی و همسرایی حبل المتین از استان زنجان که گروه برتر این دوره از مسابقات بود به اجرای برنامه پرداختند. به طور معمول در مراسم اختتامیه مسابقاتی از این دست، علاوه بر نفر اول قرائت از نفر اول حفظ کل نیز خواسته می شود تا آیاتی چند را تلاوت کند، در اختتامیه چهل و چهارمین دوره اما به جای رتبه اول حفظ از گروه همخوانی خواسته شد تا برنامه اجرا کنند.

مهمان و سخنران ویژه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وی در زمان سخنرانی خود به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حتما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این مطالبه معظم‌له محقق شود. وی همچنین به‌ حضور خود در اختتامیه جشنواره تلاوت های مجلسی اشاره‌ و بر نگاه ویژه وزارت ارشاد و مجموعه دولت مردمی به فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.

نگاهی دیگر به آئین پایانی مسابقات سراسری قرآن 1400

وزیر ارشاد تا پیش از مراسم اختتامیه دو بار دیگر در جمع قرآنیان حضور یافته و آنجا نیز بر حمایت وزارت ارشاد و بدنه دولت از فعالیت های قرآنی تأکید کرده بود. وی اولین بار مهرماه به مجلس شورای اسلامی رفت تا دیداری با اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی داشته باشد. دومین حضور وزیر ارشاد در جمع قرآنیان نیز به مراسم اختتامیه جشنواره تلاوت‌های مجلسی بازمی‌گردد که اواخر آذرماه در قائمشهر مازندران برگزار شد.

مراسم اختتامیه به طور زنده از شبکه قرآن و رادیو قرآن به صورت زنده پخش شد. پخش زنده مسابقات و مراسم اختتامیه و افتتاحیه اگرچه باعث دیده شدن بیشتر مسابقات می شود اما در سال های اخیر با توجه به اینکه تمامی فرایند مسابقات بسته به شرایط پخش زنده تنظیم شده است، همواره نقدهایی در مورد تبدیل شدن آن به یک برنامه تلویزیونی وجود داشته و همین موضوع باعث آزار حاضران در سالن شده است. به عنوان مثال در مراسم اختتامیه به منظور هماهنگی بیشتر با پخش شبکه قرآن، قبل از شروع اختتامیه، سرود ملی به صورت آزمایشی پخش شد، با توجه به اینکه در این زمان سالن پر شده بود، حاضران به گمان آغاز مراسم ایستادند. دو دقیقه بعد این وضعیت مجدد تکرار شد.

نگاهی دیگر به آئین پایانی مسابقات سراسری قرآن 1400

در مراسم اختتامیه در مجموع از 63 نفر و سه گروه همسرایی و همخوانی قرآن کریم تجلیل شد، برخی از برگزیدگان به دلیل بازگشت به شهر خود در مراسم تجلیل حضور نداشتند. علاوه بر این از تعدادی برگزیدگان مسابقه کتابت نیز تجلیل شد، از بین برگزیدگان این بخش تنها دو نفر در سالن حضور داشتند. این مسابقه در حالی به صورت غیرحضوری برگزار شد که تا روز برگزاری نشست خبری مسابقات تقریباً هیچ اطلاعی در مورد آن منتشر نشده بود. در زمان تجلیل برخی از شرکت‌کنندگان همراه با فرزندان خود به روی جایگاه رفتند، از جمله این افراد محمدحسن موحدی بود که در زمان تجلیل دو فرزند خود را به همراه داشت.  

مجری مراسم اختتامیه مجید یراقبافان بود و اجرای وی در این مراسم هم تحسین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت. یراقبافان در این مراسم خاطره‌ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و «برادر» خطاب کردم ابومهدی المهندس از سوی وی برای حاضران در سالن و مخاطبان رسانه‌ای نقل کرد. در زمان آغاز مسابقات اعلام شده بود که مجری مراسم اختتامیه هادی صلحجو، دیگر مجری معارفی سیما خواهد بود.  

انتهای پیام
captcha