ترفندهای کلاهبرداری مجرمان سایبری در برنامه شاد
کد خبر: 4027273
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

ترفندهای کلاهبرداری مجرمان سایبری در برنامه شاد

کاوه منگلی، پژوهشگر فضای مجازی به کاربران شاد هشدار داد که کلاهبرداران سایبری با پیام‌هایی مانند پشتیبان شاد، به روز کردن برنامه، اینترنت رایگان و ... قصد کلاهبرداری از آنها را دارند.

مجرمان سایبری چگونه با برنامه شاد کلاهبردای می‌کنندکاوه منگلی، محقق و پژوهشگر فضای مجازی در یادداشتی کوتاه ضمن هشدار جدی به کاربران شبکه شاد نوشت: برنامه شاد با بیش از 18 میلیون کاربر یکی از بهترین مقاصد برای مجرمان سایبری است.

در یکی از ترفندها کلاهبردار به عنوان پشتیبان شاد به کاربران پیام می‌دهد که در حساب شما اتفاقات مشکوکی مشاهده شده است، جهت بررسی شماره خود را وارد کنید. سپس یک کد فعال‌سازی به آن شماره ارسال می‌شود و کلاهبردار اعمال مخرب دیگری را از قبیل حذف کانال آموزشی مدرسه و ایجاد اخلال در امور درسی دانش آموز انجام می‌دهد.

قربانی حتی ممکن است با درخواست پول نیز مواجه شود. اما در یکی از روش‌های جدیدتر، کلاهبردار پیامکی را غالباً در شبکه‌های اجتماعی با عنوان به روزرسانی برنامه‌ شاد به کاربر ارسال می‌کند و هشدار می‌دهد که در صورت عدم به روزرسانی، حساب وی مسدود می‌شود.

در صورت کلیک کاربر بر لینک مخرب داخل پیامک، نسخه جعلی برنامه شاد بر دستگاه قربانی نصب می‌شود و دسترسی‌های مخربی را در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد، مثل: دسترسی به دریافت‌ و ذخیره پیامک‌ها، دسترسی به مخاطبان و لیست شماره تلفن‌ها، مخفی‌سازی برنامه و بدین طریق راه برای انجام بقیه اعمال مجرمانه باز می‌شود.

نوع دیگری از کلاهبرداری هم وجود دارد که در آن پیامک‌هایی درباره تخفیف اینترنت یا دریافت اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان در فضای مجازی دست به دست می‌شود. تمامی این پیام‌ها کلاهبرداری‌های اینترنتی هستند و وعده‌دهندگان اینترنت ارزان به دنبال دسترسی به اطلاعات حساب بانکی شما هستند.

مراقب باشید اینترنت شاد رایگان است و نیازی به پرداخت هیچگونه وجهی نیست.

انتهای پیام
captcha