مرجعیت رسانه‌ای را در یک فرایند 15 ساله از دست داده‌ایم/ ضرورت حفظ همبستگی در رسانه‌ها
کد خبر: 4027965
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بیان کرد:

مرجعیت رسانه‌ای را در یک فرایند 15 ساله از دست داده‌ایم/ ضرورت حفظ همبستگی در رسانه‌ها

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما با کاهش یا از دست رفتن بخش‌های مهمی از اعتبار یا مرجعیت رسانه‌های داخل روبه‌رو هستیم، گفت: این مسئله در یک فرایند 10 تا 15 ساله به مرور رخ داده و عوامل مختلفی نیز آن را شکل داده‌اند.

مرجعیت رسانه‌ای را در یک فرایند 15 ساله از دست داده‌ایم/ ضرورت حفظ همبستگی در رسانه‌هابه گزارش ایکنا، به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بسیج رسانه نشستی با موضوع «رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های 1401» با حضور غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران رسانه‌های کشور در سازمان بسیج برگزارشد.

در ابتدای این نشست عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه، گفت: ما در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در سنگر فکر و اندیشه نباید بگذاریم مرزهای فکری جامعه ما جولانگاه جاعلان روایت‌ها شود.

وی ادامه داد: ما در عصر جنگ روایت‌ها به سر می‌بریم و دشمن با ابزار پیشرفته و متنوع رسانه‌ای به جنگ روایت‌ها می‌پردازد تا به جبهه انقلاب ضربه بزند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان سلاح تبلیغات و سلاح ارتباطات رسانه‌ای است. لذا برای حفظ و انسجام این جبهه و اهتزار پرچم ارزش‌های دینی و انقلابی در مصاف با جنگ نرم استکبار جز تلاش جهادی شما مدیران رسانه‌ها برای خنثی‌سازی اهداف جبهه شیاطین، اقدام دیگری متصور نیست.

چرا مرجعیت رسانه‌ای در اختیار رسانه‌های خارجی است

در ادامه این نشست از سوی مدیران رسانه‌ها مباحثی از قبیل لزوم مجهز شدن رسانه‌ها به تمامی ابزاری که در دنیا مورد استفاده است، لزوم در کنار هم قرار گرفتن رسانه‌ها در کنار داشتن سلیقه‌های متفاوت، انتقاد از عملکردی که موجب شده مرجعیت رسانه‌ای در اختیار رسانه‌های خارجی باشد، لزوم ایجاد امنیت روانی از سوی رسانه‌ها، لزوم بازگرداندن روزنامه نگاران خوب خانه نشین به رسانه‌ها , تاکید بر رفع کمبود کاغذ مطرح و تصریح شد: اینکه مرجعیت رسانه‌ای مردم در آنسوی مرزها باشد یک فاجعه برای امنیت ملی است.

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در این مراسم، گفت: در این نشست این نکته مطرح نشد که ما اینجا با چند ویژگی مهم ایرانی بودن، تعهد به اسلام سیاسی و کنشگری جمعی دور هم جمع شده‌ایم. اینکه اهالی رسانه چه نقشی در ارتقا یا کاهش امنیت ملی و سرمایه ملی دارند، شاید یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعاتی است که باید در این نشست در خصوص آن حرف بزنیم.

با کاهش یا از دست رفتن مرجعیت رسانه‌های داخلی روبه‌رو هستیم

وی ادامه داد: اشاره شد که ما با کاهش یا از دست رفتن بخش‌های مهمی از اعتبار یا مرجعیت رسانه‌های داخل روبه‌رو هستیم. این مسئله در یک فرایند 10 تا 15 ساله به مرور رخ داده و عوامل مختلفی نیز آن را شکل داده‌اند؛ از جمله تغییرات محیط، برجسته شدن نقش فضای مجازی، تغییر مصرف رسانه‌ای به خصوص طی دو سال اخیر با پدیده کرونا و مسائلی که برای رسانه‌های چاپی رخ داده است مثل مسئله توزیع که همه اینها دست به دست هم داده تا ما به یک چالش روبه‌رو باشیم.

مهدی‌پور اضافه کرد: اینکه این چالش را چگونه باید حل و فصل کنیم، یکی از مهم‌ترین دستور کارهای ماست. ما اکنون در جامعه، مجموعه‌ای از گسست‌ها را شاهد هستیم که تغییر نسل مهم‌ترین گسست موجود است که این تغییر نسل هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید.

وی، اهمیت بُعد ذهنی امنیت را یادآور شد و گفت: استحکام و همبستگی ما ضرورتی است که باید به هر نحو ممکن آن را حفظ کنیم. البته ممکن است در موضوع اینکه چطور مرجعیت رسانه‌ای را در کشور تأمین کنیم، اختلاف نظرهایی داشته باشیم. اما می‌توانیم مفهوم مرجعیت رسانه‌ای را محور تقویت سرمایه اجتماعی و امنیت ملی قرار دهیم و برای آن گفت‌وشنودهایی را انجام دهیم.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، پس از مباحث مطرح شده، گفت: به نظرم جفا به نظام است اگر این نکته را عرض نکنم. ما در شرایطی هستیم که بنا به عللی که آن علل، علل‌های ارزشی و وجودی ما است، با ما مبارزه می‌شود. در تمام متون سیاسی برای اینکه یک نظام تازه تأسیس شده را ارزیابی کنند، حداقل باید سه سال از آن بگذرد اما نظام ما از همان آغاز درگیر بوده‌ است.

وی ادامه داد: ما باید این شرایط را درک کنیم. اول اینکه ببینیم کجا هستیم. دیگر اینکه اگر اصول و مبانی را قبول داریم ـ که همه متفق‌القول هستند که قبول دارند ـ سلیقه‌ها را بر اساس آن اصول تنظیم کنیم. یعنی عقربه قطب‌نمای ما جایی را نشان ندهد و بعد حرکتمان در مسیر دیگری باشد ولو اینکه متوجه نباشیم.

شریعتمداری با بیان اینکه سلیقه‌های متفاوت باعث می‌شود افزایش بینش و بصیرت رخ دهد و نتیجه آن مبارک است. بعضی مواقع مرجع خبر ما رسانه‌های بیرون هستند که من این را قبول ندارم.

وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها هواپیمای ایرباس ایران را زدند، این گزارش پنتاگون است که ناخدای ناو به حرف دو ناو دیگر توجه نکرد و پالسی که فرستاده برای هواپیمای تجاری قابل دریافت نیست. در عین حال به ناخدای آن ناو مدال شجاعت دادند. در خصوص هواپیمای اوکراینی طبیعی است که چه کسی بیشتر از همه نگران است؛ خود نظام نگران است برای اینکه مشکلی است که بر دوش نظام افتاده، حال اگر صفحه اول، عکس اجساد را بیندازیم، آیا همخوانی با مردم است؟ باید از آلام آنها کم کنیم. بهتر است به این بخش‌ها هم نگاهی داشته باشیم.

تقدیر از حجت‌الاسلام دعایی و حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان توسط سردار سلیمانی بخش دیگری از این برنامه بود و در پایان نیز سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور طی سخنانی با تأکید بر اینکه بسیج خانه اصحاب رسانه است و آمادگی دارد نشست‌ها با اصحاب رسانه را ادامه دهد، گفت: ما این همه ظرفیت برای سازندگی کشور و یک ملت کنشگر، پرتلاش، نقش‌آفرین، ایثارگر داریم قطعاً با همه این مشکلاتی که داشته‌ایم و داریم می‌توانیم بر مسائل چیره شویم. اینجا نقش رسانه‌ها به عنوان نخبگان، دلسوزان و برجستگان این عرصه از ملت ایران مثل نگین انگشتر است و می‌تواند نقش پیش‌قراولی داشته باشد و مسیر را باز کند.

وی ضمن تأکید بر لزوم وجود اختلاف سلیقه، گفت: حضرت آقا در فرمایشاتشان اختلاف سلیقه را مفید می‌دانند. مگر می‌شود در جامعه‌ای که 85 میلیون نفر جمعیت دارد، اختلاف سلیقه نباشد؟ اما مهم این است که ما هدف مشترک داریم و برای تحقق هدف مشترکمان بایستی برنامه‌ریزی کنیم. اختلاف سلیقه تهدید نیست، بلکه فرصت است و باید از این فرصت حسن استفاده را بکنیم.

انتهای پیام
captcha