سواد رسانه‌ای و سبد انتخاب بازی‌های رایانه‌ای + فیلم
کد خبر: 4028125
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

سواد رسانه‌ای و سبد انتخاب بازی‌های رایانه‌ای + فیلم

سواد رسانه‌ای نقش مهمی در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای کودکان توسط والدین دارد و می‌تواند در راستای کاهش تأثیرات آسیب‌زا بازی‌ها و افزایش تأثیرات مثبت آن بر مخاطب کودک گام بردارد.

انتخاب بازی‌های رایانه‌ای

به گزارش ایکنا، یکی از فعالیت‌های نظام اسرا، انتخاب بازی‌های رایانه‌ای برای فرزندان بر اساس نظام ESRA است. حتماً در بسیاری از بازی‌ها عبارت رده سنی را دیده‌اید.

این رده سنی بر اساس محتویات داخل بازی تعیین می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند بازی مناسب را انتخاب کنند. بر اساس نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال به پنج دسته ۳+، ۷+، ۱۲+، ۱۵+و ۱۸+ تقسیم می‌شوند.

حال که این تقسیم‌بندی انجام شد باید بدانیم که هر گروه سنی چه ویژگی‌هایی دارد. رده سنی ۳+ از جمله سنینی است که کودکان میل زیادی به تقلید رفتار بزرگسالان داشته و یکی از مهم‌ترین سنین در مرحله اجتماعی شدن است.

رده سنی ۷+ از جمله سنینی است که بچه‌های این رده و رده پیشین خود ویژگی‌هایی دارند که در برخی محدودیت‌ها مشترک هستند. رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سالگی سن بلوغ و تغییرات بیولوژیک است و بازی‌های رایانه‌ای با توجه به تغییرات خلق و خویی که در این سن رخ می‌دهد باید با دقت بیشتری انتخاب شود.
 
افرادی که در رده سنی ۱۵+ هستند از آنجا که مهارت‌های زبانی و شناختی بیشتری دارند می‌توانند آزادی بیشتری نسبت به رده‌های قبلی سنی در انجام بازی‌ها داشته باشند.

افراد بالای ۱۸ سال هم که به سن قانونی رسیده‌اند. در این سن شخصیت فرد شکل گرفته و چشم‌انداز زندگی فرد تقریباً مشخص شده است. در این سن محدودیت چندانی برای انجام بازی‌ها وجود ندارد. والدین با توجه داشتن به این علائم می‌توانند انتخاب بهتری برای سرگرمی فرزند خود داشته باشند.

در همین راستا مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
انتهای پیام
captcha