در قم به ازای هر ۳۵ شهروند یک طلبه داریم/ ۲۵ هزار طلبه مستأجر هستند
کد خبر: 4028750
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
معاون مرکز خدمات حوزه‌های‌علمیه کشور:

در قم به ازای هر ۳۵ شهروند یک طلبه داریم/ ۲۵ هزار طلبه مستأجر هستند

معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: در قم به ازای هر ۳۵ شهروند یک طلبه داریم و در برخی استان‌های مرزی به ازای هر ۴۷۰۰ شهروند یک طلبه حضور دارد و این عدم توازن یکی از مشکلات حوزه است.

سیدعلا رفیعی، معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلا رفیعی، معاون مسکن مرکز خدمات حوزه‌های‌علمیه کشور، ظهر امروز شنبه ۲۵‌ دی‌ماه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله مرکز خدمات در حوزه مسکن، افزود: مرکز خدمات از سال ۸۰ فعالیت‌های مسکن خود را با یک عملیات جهادی در منطقه پردیسان قم شروع کرد و ۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخت، در حالی‌که کمتر کسی تصور می‌کرد یک مجموعه حوزوی موفق به انجام این کار شود.

وی تصریح کرد: اگر آمار طلاب فاقد مسکن را از نظر جنسیت، ملیت، وضعیت اشتغال، تحصیل و خانوار بررسی و اولویت‌بندی کنیم حدود ۲۵ هزار طلبه مستأجر داریم که در اولویت اقدام قرار می‌گیرند.

رفیعی اظهار کرد: بیش از ۲ هزار واحد مسکونی نیز در استان‌های دیگر ساخته شده است و در مجموع مرکز خدمات از سال ۸۰ تاکنون بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی ایجاد کرده است و از سال ۹۴ نیز در زمینه مسکن حمایتی نیز اقداماتی صورت گرفته و حدود ۴ هزار واحد کمک حمایتی اعم از خودمالک، مسکن مهر و دیگر ظرفیت‌ها نیز ایجاد شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: استفاده از ظرفیت‌های مسکن روستایی از دیگر اقدامات مرکز خدمات بوده است و از سال ۹۵ تاکنون نیز با تمام مشکلاتی که وجود داشته برای بیش از ۵۰۰ طلبه اقداماتی صورت گرفته است تا در روستا‌ها مستقر شوند.

وی بیان کرد: طرح ساخت و ساز گروهی نیز از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات بوده و طلابی که در جهت ساخت مسکن به صورت گروهی اعلام آمادگی کرده‌اند، مورد حمایت مرکز خدمات قرار گرفته‌اند و در همین راستا حدود ۲ هزار نفر صاحب خانه شده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه به طور کلی در میان طلاب و روحانیون سراسر کشور بیش از ۶۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند، افزود: با توجه به نرخ ازدواج طلاب مجرد و ورودی‌های حوزه، هر ساله به تعداد این آمار افزوده می‌گردد و این درحالیست که در مجموع نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی توسط مرکز خدمات ایجاد شده است و ۲۰ هزار طلبه فاقد مسکن در طول این سال‌ها با وجود مشکلات فراوان توانستند خانه‌دار شوند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته در فرایند ساخت پروژه‌های مرکز خدمات، شاهد بی‌مهری‌ها و اعتراضاتی از سوی برخی از متقاضیان بودیم و همین امر مانعی در عزم جدی مسئولان در ساخت مسکن شد و از همین رو مدیران وقت مرکز خدمات تصمیم گرفتند که روند ساخت مسکن را با احتیاط بیشتری ادامه دهند.

وی بیان کرد: یک فرم خود اظهاری طراحی شده است که طلاب با مراجعه به سامانه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه وضعیت مسکن خود را در آن اظهار می‌دارند و وضعیت مسکن طلاب بر همین اساس تحلیل شده است.

معاون مسکن مرکز خدمات عدم توزیع متوازن طلاب را یکی از مشکلات حوزه عنوان کرد و گفت: در قم به ازای هر ۳۵ شهروند یک طلبه داریم و در برخی استان‌های مرزی به ازای هر ۴۷۰۰ شهروند یک طلبه حضور دارد و این عدم توازن یکی از مشکلات حوزه است؛ این موضوع باعث شده است مرکز خدمات در جهت ایجاد توازن، اقدام به ایجاد ظرفیت‌هایی در استان‌های دیگر در جهت بازگشت طلاب به وطن خود کرده است.

وی به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: در این طرح، قیمت تمام شده هر متر مربع بر پایه ۶ تا ۸ میلیون تومان و وام با سود ۱۸ درصد با اقساط حدود ۴ میلیون تومانی مبنای ساخت قرار گرفته است که با این شرایط کمتر طلبه‌ای می‌تواند در این طرح ثبت‌نام کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: با توجه به تقویت وام مسکن مرکز خدمات و پرداخت وام تا ۲۰۰ میلیون تومان و اقساط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است و شرط دریافت این وام توانایی طلبه در پرداخت اقساط وام است و این شرط در فرم خود اظهاری وجود دارد.

معاون مسکن مرکز خدمات، خانه‌دار شدن طلاب با وجود مشکلات معیشتی بسیاری که با آن روبرو هستند را از الطاف خدا دانست و تصریح کرد که حرکت در این مسیر بسیار سخت است و هر سال شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه با وزیر وقت مسکن و شهرسازی برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی نهضت مسکن ملی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم، گفت: شاید طلاب بخواهند مانند همه مردم در سامانه ثبت‌نام کنند، ولی مرکز خدمات تسهیلاتی را برای طلاب در این طرح در نظر گرفته است و از طرف دیگر موضوع اقلیم و سهمیه‌ها را مرکز مشخص می‌کند؛ یعنی خدمات مرکز برای مسکن مشمول طلاب در موطن آن‌ها است، لذا در شهر‌های قم، مشهد و اصفهان شرط بومی بودن و محل صدور شناسنامه متقاضی و پدر لحاظ شده است و در این شهر‌ها فقط برای متقاضیان بومی اقدام خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا از اعتبارات مسکن روستایی و شهری برای طلاب استفاده کنیم و برای ساخت مسکن در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و ۱۰۰ هزار نفر تفاهم‌نامه داریم و همچنین با سازمان ملی زمین و مسکن برای دریافت زمین نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است.

انتهای پیام
captcha