دانشجویان با خطوط اسلامی و کتیبه‌های قرآنی آشنا شدند
کد خبر: 4052205
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
در کارگاه آموزشی در نمایشگاه قرآن؛

دانشجویان با خطوط اسلامی و کتیبه‌های قرآنی آشنا شدند

کارگاه آشنایی با خطوط اسلامی ازجمله خط ثلث، ریحان، نسخ، محقق، رقاع و توقیع و شناخت خطوط کتیبه‌های قرآنی به همت غرفه جهاد دانشگاهی در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

دانشجویان با خطوط اسلامی و کتیبه‌های قرآنی آشنا شدند

به گزارش ایکنا، یکی از پرمخاطب‌ترین غرفه‌های بخش دانشگاهی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، غرفه جهاد دانشگاهی است که شب گذشته برنامه‌ای ویژه‌ را برای مخاطبان و علاقه‌‍مندان به خطوط اسلامی و قرآنی در عصر سومین روز از اردیبهشت برگزار کرد.

کارگاه آموزشی آشنایی با خطوط اسلامی و کتیبه‌های قرآنی با حضور حامد توسلی، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از هنرجویان رشته خوشنویسی که پیشتر در نمایشگاه‌های جهاددانشگاهی نیز صاحب رتبه شده بودند، برگزار شد.

در همین رابطه گفت‌وگویی را با توسلی، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه گرافیک، طراح حروف، خوشنویسی و استاد مدعو کارگاه آشنایی با خطوط اسلامی انجام دادیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه روز گذشته در غرفه جهاد دانشگاهی گفت: این کارگاه درباره شناخت خطوط اسلامی ازجمله خط ثلث، ریحان، نسخ، محقق، رقاع و توقیع بود که توضیحاتی در این‌باره به هنرجویان ارائه شد. همچنین درباره قواعد خط ثلث و کتیبه‌نگاری در مساجد برای هنرجویان صحبت شد و توضیحاتی پیرامون حروف و مفردات این خطوط برای حضاری که در جلسه بودند، داده شد.

توسلی افزود: طی این کارگاه تفاوت بین خطوط ثلث، ریحان و محقق از نظر شکل و اندازه، فرم، حروف و فرم جانمایی این حروف در کتیبه‎ها تشریح شد. همچنین درباره انواع کتیبه‌های قرآنی و مساجد در خط ثلث توضیحاتی ارائه شد و بعد از آن به کتابت بسم الله الرحمن الرحیم پرداختیم و در قالب خطوط مختلف این طرح به هنرجویان ارائه شد.

مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه گرافیک ادامه داد: در پایان این کارگاه هنرجویان از مطالب و محتوایی قرآنی که در اختیارشان قرار داده شده بود، رونویسی کردند و اشکالات آن‌ها نیز برطرف شد.

این استاد دانشگاه درباره استقبال علاقه‌مندان از این ورکشاپ هم گفت: این ورکشاپ بسیار پرشور برگزار شد، اما اگر اطلاع‎رسانی بیشتری هم صورت می‌گرفت قطعاً شاهد استقبال بیشتری می‌بودیم. البته به دلیل محدودیت فضا و شرایطی که داشتیم کار به شکل فراگیر‌تر ارائه نشد.

وی با بیان اینکه در طول زمان برگزاری نمایشگاه کارگاه‌های آموزش خطوط اسلامی و خط تحریری و همچنین تذهیب را با همکاری مؤسسه قرآنی حامی نور علوی برگزار می‌کنیم، گفت: همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی کارگا‌ه‌های دیگری را برگزار کردیم که این کارگاه‌ها بسیار پربار بود.

توسلی اظهار کرد: از مسئولان جهاد دانشگاهی که در این عرصه مخصوصا هنر علاقه‌مندانه کار را دنبال می‌کنند و از هنرمندان استقبال کرده و از آن‌ها دعوت به عمل می‌آورند، تشکر می‌کنم و امیدوارم دانشگاه‌های سراسر کشور این اقدامات را سر لوحه کار خودشان قرار دهند، چراکه چیزی که برای دانشجو جدا از مباحث علمی می‌ماند هنر است و قطعاً این عرصه به یادگیری و آرامش روح و روان و ارتباطات دانشجویی و خانوادگی کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha