اثبات رابطه قرآن و علوم پزشکی براساس تجربیات میدانی
کد خبر: 4052426
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
علیرضا کاوند توضیح داد:

اثبات رابطه قرآن و علوم پزشکی براساس تجربیات میدانی

رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران با بیان اینکه در میان مسئولان وزارت بهداشت باور به ارتباط وثیق دانش پزشکی و معارف علمی مندرج در کتاب‌های مقدس آسمانی به ویژه قرآن وجود دارد، از برنامه این دانشگاه برای امضای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت خبر داد.

علیرضا کاوند

علیرضا کاوند، رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره انستیتوی «معارف قرآن و پزشکی» گفت: دانشکده علوم قرآنی تهران وابسته به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به زودی انستیتویی را با عنوان «قرآن و پزشکی» با همکاری وزارت بهداشت و معاونت پژوهشی وزارت علوم تاسیس می‌کند لذا از همه اندیشمندان و صاحبنظران در عرصه میان رشتگی قرآن و پزشکی دعوت به عمل می‌آید تا تجریبات و دانش خود را برای پیشبرد برنامه‌های این انستیتو در اختیار دانشکده علوم قرانی تهران قرار دهند. 

پیوند وثیق دانش پزشکی و قرآن

وی با اعلام اینکه به زودی نشستی علمی با عنوان قرآن و پزشکی در این دانشکده برگزار خواهد شد و مباحث و گفت‌وگوهایی از سوی پژوهشگران و اندیشمندان این عرصه ارائه خواهد شد، افزود: در جلسه مشترکی که با مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد از برنامه  دانشکده علوم قرآنی تهران برای راه‌اندازی «انستیتوی معارف قرآن و پزشکی» سخن به میان آوردیم. در این جلسه آقای فتح اللهی، با بیان اهمیت حرکت علمی نوین دانشکده علوم قرآنی تهران در راستای دانش‌های میان رشته‌ای، حرکت بر مبنای رویکردهای جدید را از رسالت‌ها و اهداف وزارت علوم برای حمایت از فعالیت‌ها و برنامه‌های جدید دانشگاه‌ها عنوان کرد.
 
کاوند با بیان اینکه در میان مسئولان وزارت بهداشت باور به ارتباط وثیق دانش پزشکی و معارف علمی مندرج در کتاب‌های مقدس آسمانی به ویژه قرآن وجود دارد، از برنامه خود برای امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت در این راستا خبر داد و گفت: از دیرباز به ویژه در 100 سال اخیر، توجه به اثبات معارف قرآنی از منظر دانش پزشکی و سایر دانش‌های بشری مرتبط با این حوزه، از دغدغه‌های دانشمندان و اندیشوران اسلام‌پژوه و قرآن‌پژوه بوده است. افرادی که در این زمینه به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند، چه اینکه هدفشان اثبات حقانیت معارف قرآن از حیث پزشکی و زیست‌شناختی بوده و چه هدفی صرفا علمی داشته‌اند، در خلال مطالعات و تحقیقات خود، به نتایجی دست یافتند که می‌توانست به کشف حقایق و معارف بیشتری از این کتاب وحیانی منجر شود. 

اثبات رابطه قرآن و علوم پزشکی بر اساس تجربیات میدانی 

رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران بیان کرد: به عنوان نمونه اعضاى یك گروه پژوهشی پزشکی در ژاپن، در خصوص ماده «متالوتیونئین» که نوعى پروتئین است که در مغز انسان و حیوان تولید مى‌شود به دو محصول انجیر و زیتون رسیدند كه خداوند در قرآن به آنها قسم یاد کرده است. این ماده براى انسان بسیار مهم بوده و باعث كاهش كلسترول خون می‌شود و در نتیجه موجب تقویت قلب و نیز از حیث روانشناختی، موجب اعتماد به نفس در انسان است. داشتن این پروتئین در بدن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. بنابراین تحقیق، در ترکیب حاصل از پروتئین موجود در انجیر و زیتون، ماده‌ای تولید می‌شود که  به پیری دیررس کمک می‌کند. چنانکه خداوند سبحان در آیات ابتدایی سوره تین در قرآن کریم می‌فرماید: «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ وَطُورِ سِينِينَ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ؛ سوگند به انجير و زيتون و طور سينا و اين شهر امن و امان كه براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم»
 
وی ادامه داد: دکتر طه ابراهیم خلیفه، ساکن عربستان، که نتایج تحقیقات خود را برای گروه ژاپنی فرستاد، گفته است که زیتون به صورت صریح و تلویحی، 7 بار و انجیر یکبار در قرآن آمده، آن گروه ژاپنی توانستند با ترکیب درصدی 1 به 7 این دو میوه، مسئله تاثیرگذاری زیتون و انجیر را بر سلامتی انسان به اثبات برسانند که این خود اعجاز قرآن کریم را نشان می دهد که بیش از 14 قرن قبل، چنین مسئله‌ای را بیان کرده است. رئیس تیم پژوهشی ژاپنی پس از اطمینان از اینکه بیش از 1427 سال پیش در قرآن کریم، این مسئله ذکر شده است، تشرف خود را به دین اسلام اعلام کرد و تیم تحقیقاتی، امتیاز ثبت اختراع خود را به پروفسور دکتر طه ابراهیم خلیفه تحویل دادند. امید داریم که این انستیتوی تحقیقاتی در دانشکده علوم قرآنی تهران بتواند به رشد دانش پزشکی اسلامی- قرآنی کمک کند.
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha