به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، صبح امروز در نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان اظهار کرد: ما در هیچ زمانی نمیتوانیم بگوییم وضعیت حوزههای علمیه شیعه مثل امروز خوب بوده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: علی رغم آن که شیعه در دوران آخوند خراسانی نسبت به وضعیتهای دیگری بهتر بوده و تحت فشار سیاسی نبوده است و وضعیت حوزههای علمیه یک وضعیت متوسطی بوده، اما در عین حال اصلا شرایط و امکانات طلاب با امروز قابل قیاس نیست.
وی افزود: حال اگر بر این وضعیت معیشتی و امکاناتی سخت طلاب و حوزههای علمیه در گذشته، فشار سیاسی اهل تسنن و حکومتها را بر حوزههای علمیه اضافه کنیم، وضعیت بسیار اسفبار بوده است.
آیتالله علیدوست با تاکید بر اینکه البته این تشریح و تاکید بر وضعیت خوب حوزههای علمیه از منظر امکاناتی و سختافزاری نسبت به همه دورانهای گذشته، به معنی آگاه نبودن از کمبودها و نقصها در این عرصه نیست، خاطر نشان کرد: البته به نظر میرسد که امروز فشار اجتماعی بیشتر از فشار اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد میشود که امید داریم برطرف شود.
وی عنوان کرد: حوزههای علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سختافزاری، از منظر علمی و نرمافزاری و برنامهریزی آموزشی، اصلا قابل قیاس با دوران های گذشته حوزه های علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارشهایی که واصل شده است، وضعیت خوبی را نشان نمیدهد و بیش از این خوب نبودن، بد نمابودن حوزههای علمیه در حال گسترش است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: ظرفیتهای حوزه علمیه هم که البته باید دیده شود، متاسفانه دیده نمیشود، یعنی وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزه های علمیه را دارند، دچار یک حجاب معاصرتی می شوند.
وی ادامه داد: کمیّت و کیفیت پژوهشهای حوزه های علمیه با ۴۰ سال گذشته اصلا قابل قیاس نیست، متاسفانه این میزان زیاد پژوهشهای خوب نه در رسانه ملی، نه در رسانههای جمعی و نه در جامعه بیان نمیشود و یک بدنمایی نسبت به حوزههای علمیه صورت می گیرد.
آیت الله علیدوست با بیان اینکه سفیدنمایی حوزه های علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه خوب و مطلوب است و مشکلی نیست هم اشتباه است ولی سیاهنمایی و بدنمایی به مراتب بدتر است، گفت: دغدغههای بزرگان و مراجع حوزوی دراین زمینه قابل اهمیت است و باید همه آنچه که در حوزههای علمیه از منظر تولیدات رخ میدهد، در جامعه دیده شود.
وی ابراز کرد: برای ایده آل شدن و وضعیت مطلوب حوزههای علمیه نیازمند سه ضلع هستیم، ضلع اول طلبه، ضلع دوم استاد و ضلع سوم مدیریت است، ظرفیتی که ما در حوزه علمیه اصفهان میبینیم کمتر در شهرهای دیگر شاهدیم، اصفهان از گذشته تاکنون شهر ظرفیت ها است و همیشه دارای طلاب با قابلیت های فوق العادهای است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: اساتید و مدیریت باید مراقب آن باشد که باعث بی انگیزگی طلاب جوان نشوند؛ امروز در حوزه علمیه شاید با فرار مغزها روبرو نباشیم، ولی باید به شدت نسبت به امر فرسایش مغزها و ظرفیت ها حساس باشیم.
وی تاکید کرد: استاد در این عرصه بسیار موثر است، عمدتا استوانههای قوی شاگردان قوی تربیت میکنند، ضلع سوم اهمیت برنامهریزی و مدیریت است، اگر برنامهریزی اصالت پیدا کند ما دچار آمارگرایی میشویم که این آمارگرایی باعث مرگ یک سازمان میشود.
آیتالله علیدوست اظهار کرد: بر اساس روایتی که در ابتدای بحث خود تاکید کردم، وظیفه استاد در برابر جهالت شاگردان بسیار حائز اهمیت است و به هیچ وجه در عرصه جهالت شاگردان وظیفه استاد قابل اغماض نیست.
وی در ادامه اشارهای به مباحث اخلاقی کرد و گفت: به شما توصیه میکنم بر خواندن سوره توحید به صورت روزانه اهتمام ورزید، عجایبی در سوره توحید نهفته است، حداقل بر خواندن روزی صد بار سوره توحید همت نمایید که کمک میکند.
انتهای پیام