وبینار «وحدت اسلامی در پرتو قرآن و عترت» برگزار شد
کد خبر: 4071598
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱

وبینار «وحدت اسلامی در پرتو قرآن و عترت» برگزار شد

معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در حج وبینار «وحدت اسلامی در سایه قرآن و عترت» را با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران از کشورهای مختلف اسلامی برگزار کرد.

به گزارش ایکنا، وبینار «وحدت اسلامی در سایه قرآن و عترت»، عصر امروز یکشنبه 26 تیرماه به همت معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در حج برگزار شد.

در این وبینار که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، دکتر مصطفی عباسی مقدم استاد دانشگاه و مجری وبینار در سخنانی پیرامون موضوع وبینار گفت: آموزه‌هایی که ما از ائمه علیهم‌السلام دریافت کرده‌ایم، همه بر وحدت و اتحاد بین مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات تاکید دارد. اختلافاتی که باعث چند دستگی امت اسلامی می‌شود. این یک اصل اسلامی و قرآنی است و در آیات متعددی به موضوع وحدت و ضرورت آن پرداخته شده است.

وی افزود: باور ما براین است که وحدت باید با استناد به قرآن و عترت پیامبر (ص) باشد. موضوعی که در حدیث ثقلین که از سوی بسیاری از اهل حدیث روایت شده نیز آمده است. در این حدیث تاکید شده است که پیامبر دو چیز بین ما برجای گذاشته است؛ قرآن و عترت. قرآن همچون یک منشور و قانون اساسی است و عترت هم الگو و مدلی است که باید براساس آن عمل کرد.

دکتر عباسی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ثقلین میراث پیامبر (ص) است، افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد تاکید ثقلین است، وحدت اسلامی است که در این وبینار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وحدت در نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

آیت‌الله محمد هادی یوسفی غروی استاد حوزه علمیه در سخنانی پیرامون موضوع وبینار گفت: پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام در سخنان خود بر همبستگی و همگرایی بین مسلمانان تاکید کرده‌اند و هیچگاه گروهی از مسلمانان را بر گروهی دیگر برتر ندانسته‌اند و هیچ گروهی را کنار نزده‌اند. بنابراین وقتی که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) اینگونه عملکردی داشته‌اند، ما نمی‌توانیم متفاوت با آنها عمل کنیم و درواقع با فرمانبرداری ما از ایشان است که به خداوند نیز نزدیک‌تر می‌شویم.

وی در بخش دیگری با اشاره به ظلم و ستمی که در طول هفت دهه گذشته از سوی صهیونیستها نسبت به مسلمانان فلسطینی روا داشته شده، بر ضرورت همبستگی با فلسطینیان تاکید کرد و افزود: مسلمانان فلسطینی نشان داده‌اند که حاضر به پذیرش ظلم نیستند که البته چنین امری در اسلام هم مردود است و مسلمانان باید شجاع باشد و این شجاعت را با هر آنچه که برایش امکان دارد بروز دهد.

استکبار و صهیونیسم؛ عاملان تفرقه

جحت الاسلام دکتر رمضانی در سخنانی با تاکید بر اینکه تمسک جستن مسلمانان به قرآن و عترت پیامبر باعث می شود تا هیچگاه از مسیر درست خارج و گمراه نشوند، گفت: تسمک به ثقلین و نتایجی که درپی دارد، جدای از تحقق وحدت بین امت اسلامی نیست. سخنان اهل بیت و معصومین علیهم السلام نیز ترجمان این موضوع است.

وی افزود: ممکن است مسلمانان درباره مرجعیت سیاسی اهل بیت علیهم السلام اختلافاتی داشته باشند، اما براساس آنچه که در کتاب‌های مذاهب مختلف نیز آمده است، کوچک‌ترین تردیدی درباره مرجعیت دینی و علمی و ایمانی و معنوی اهل بیت علیه السلام وجود ندارد و یکی از موضوعاتی که مورد تاکید اهلت بیت علیهم السلام بوده، موضوع وحدت بین مسلمانان است. ائمه علیهم السلام نقش برجسته‌ای در ایجاد هماهنگی بین مسلمانان داشته‌اند و مانع از تفرقه و پراکندگی آنها شده‌اند. حضرت فاطمه (س) در این خصوص می‌فرمایند: طاعَتَنا نِظاماً لِلملةِ وَ اِمامَتَنا اَماناًلِلفُرقَة؛ خداوند اطاعت و پیروى ما (اهل بیت) را سبب برقرارى نظم (اجتماعى) براى امّت (اسلامى) و امامت و رهبرى ما را (عامل وحدت) در امان ماندن از تفرقه قرار داده است.

دکتر رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جنگ‌ها و فتنه‌هایی که امروز شاهد آن هستیم مستکبران و صهیونیست‌ها عامل ایجاد آن هستند، متاسفانه در بین مسلمانان کسانی نیز وجود دارند که آنها را همراهی می‌کنند. تروریسم و جریان تکفیر را استکبار بنیان نهاده و تمام امکانات مادی، سیاسی، تبلیغاتی و عملیاتی خود را برای کمک به آن به کار گرفته است و جوانانی از جوامع اسلامی را هم سمت این گروه ها سوق داده است. این مسائل باعث تفرقه و اختلاف بین مسلمانان است و در کنار آن جهل و نادانی نیز باعث شده است تا زمینه مناسبی برای محقق شدن پروژه‌های استکباری مهیا و فراهم شود.

حج؛ نماد وحدت

حجت الاسلام میرزایی، کارشناس مسائل اسلامی، با تاکید بر ارتباط بین موضوع وحدت با توحید گفت: نمی‌توانیم موضوع وحدت را از مساله توحید جدا کنیم و آنچه که در این خصوص جلب توجه می‌کند، ارتباط این دو موضوع در مساله حج است. ضمن اینکه وحدت از مقتضیات توحید است؛ چرا که ما نمی‌توانیم به اصل توحید باور داشته باشیم ولی در عین حال گرفتار تفرقه و چند دستگی باشیم.

وی تاکید کرد در موسم حج هیچ کدام از گروه‌های مسلمانان نمی‌توانند مباحثی را مطرح کنند که هدف آن برتری دادن یک گروه نسبت به گروهی دیگر است. برای اینکه تمام کسانی که در اینجا جمع شده اند تا مناسک حج را به جای آورند، در راستای وحدت به این سرزمین آمده‌اند. ضمن اینکه ظاهر و  پوشش تمام شرکت کنندگان در این مراسم نیز به گونه‌ای است که نشان دهنده عدم تفاوت بین آنها می‌باشد. در حالی که برخی از آنها ممکن است سرمایه داران بزرگی باشند و یا از مسئولان عالی رتبه کشورها باشند و آنچه که این افراد را در اینجا کنار هم جمع می‌کند، تنها وجه انسانی آنها است و می‌توانیم بگوییم حج موسمی است تا افراد از آنچه که خود را برتر از دیگران می دانند جدا شوند.

دست وحدت جمهوری اسلامی ایران به سوی دولت و ملت ها دراز است

شیخ سعد بن حموده از تونس با بیان اینکه وحدت یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در قرآن است و پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام هم تاکید ویژه‌ای روی آن داشته‌اند گفت: وحدت اساس قدرت است؛ چرا که منازعه با یکدیگر و اختلاف داشتن، باعث شکست و ناکامی است. بین برده و صاحب برده، بین سیاه و سفید و بین فقیر و غنی هیچ تفاوتی نیست و همه در برابر خداوند یکسان هستند و خداوند خالق همگان است. با توجه به این موضوع، پس این همه اختلاف و پراکندگی برای چیست؟ خداوند متعال هم درباره وحدت در قرآن می‌فرماید: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلى شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت وحدت مسلمانان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و با بیان اینکه ایران کشوری است که دست وحدت خود را به سمت همگان دراز کرده است و تمام دولت‌ها و ملت‌ها را به وحدت و همبستگی فرا می‌خواند، گفت: با وحدت است که ما به عزت و قدرت می‌رسیم و موفق خواهیم شد. ما با دنبال کردن سیره اهل بیت(ع) و راهی که جمهوری اسلامی می‌رود می توانیم به وحدت برسیم.

دکتر عماد الحمرونی اندیشمند تونسی با تاکید بر نقش حج در وحدت بین مسلمانان گفت: یکی از بزرگ‌ترین مهم‌ترین نشانه‌های وحدت بین مسلمانان حج است. چرا که مردمی از سراسر دنیا به این مکان می‌آیند و مناسک واحدی به صورت همزمان را انجام می‌دهند. درحالی مذاهب و زبان‌های متفاوتی دارند و از گروه های مختلفی هستند. حج مظهر قدرت مسلمانان و اسلام است و در انجام این مناسک است که می‌توانیم وحدت بین امت اسلامی را تقویت کنیم. امری که جزو خواسته‌هایی است هم خداوند در قرآن بر آن تاکید کرده است و هم در احادیث پیامبر از آن سخن گفته شده است. ضمن اینکه در دین اسلام، عبادت‌هایی که همچون نماز (نمازهای یومیه، نماز جمعه، نماز عید) که به صورت جمعی برگزار می شود اهمیت بیشتری دارد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعیین مبانی عملی برای وحدت بین مسلمانان تاکید کرد و گفت: ما باید به علمای اسلام احترام گذاشته و آنها را الگوی صالحی برای خود تلقی کنیم. الگوهایی که مردم را به تقوا دعوت می کنند. ما در این شرایط سختی که اکنون در آن قرار داریم، باید با هم متحد باشیم و با یکدیگر همکاری کنیم. چرا که خداوند هم ما را به همکاری دعوت کرده است (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ). به ویژه اینکه دشمنان هم درحال نیرنگ علیه ما هستند و مکر و نیرنگ آنها در ایجاد اختلاف و دو دستگی نمود پیدا می کند.

ضرورت توجه به دیپلماسی حج

دکتر مسعود فکری، استاد دانشگاه تهران، در سخنانی با موضوع دیپلماسی حج و نقش آن در ایجاد وحدت بین امت اسلامی و ارائه نگاهی به آینده، گفت: نقش نخبگان و شخصیت‌های دانشگاهی برای حرکت در مسیر این دیپلماسی مهم است و آنها می‌توانند در جهت حذف موانعی که در این راه وجود دارد گام برداشته و اهداف عالیه امت اسلامی را محقق کنند.

وی تاکید کرد: متفکران و صاحب نظران نقشی پیشرو در حرکت دادن جامعه دارند و می‌توانند آن را به جایگاه ارزشمندی که دارد برسانند. براین اساس لازم است قبل از هر چیزی در این دیپلماسی بین اصحاب رای و اندیشه تبادل نظر صورت گیرد و درباره بایدها و نبایدها و آنچه که در راستای اهداف امت اسلامی و نیز آنچه که در نقطه مقابل امت اسلامی وجود دارد گفت‌وگو شود.

این استاد دانشگاه افزود: گام بعدی استفاده از تجاربی است که در کشورهای مختلف وجود دارد و می تواند ما را از مرحله فکر و اندیشه به مرحله عمل و اجرا وارد کند. طبیعی است که در این مرحله موانع و مشکلات اقتصادی، مالی و فرهنگی پیش روی ما وجود دارد که باید از آن عبور کنیم. ضمن اینکه ما با تهدیدهای سیاسی نیز روبرو هستیم که هر روز با نامی جدید و متفاوت مطرح می‌شود. همچنانکه در بررسی مشکلات جوامع اسلامی لازم است به عدم توجه به مسائل فرقه‌ای و دامن نزدن به آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha