شرط اثربخشی اعتبارات فرهنگی چابکی و برنامه‌محوری دستگاه‌هاست + فیلم
کد خبر: 4098022
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
قاضی‌زاده هاشمی:

شرط اثربخشی اعتبارات فرهنگی چابکی و برنامه‌محوری دستگاه‌هاست + فیلم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اعتبارات بخش فرهنگی صرف پرداخت حقوق و دستمزد، شغل و قرارداد نشود، گفت: این اعتبارات باید برای برنامه‌ها هزینه شود و ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی چابک و با برنامه باشند.

احسان قاضی زاده هاشمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس و فریمان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،‌ در مراسم سالروز تاسیس(شمسی) این خبرگزاری که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت، حسن مسلمی نایینی؛ رئیس جهاددانشگاهی، جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حسن بیادی و احمد مسجدجامعی از پیشکسوتان فرهنگی و قرآنی، عزیززاده؛ قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قبادی؛ رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی وزارت نیرو، محمدحسین حسنی؛ مدیرعامل ایکنا و جمعی از فعالان قرآنی و خبرنگاران و کارکنان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، گفت: در کشور ما در حوزه‌های مختلف مقداری فضای دوگانه شکل می‌گیرد و ان‌شاءالله این دوگانه‌ها به نفع کارآمدی دستگاه‌های فرهنگی باشد.

فرهنگ، اثربخشی آنی ندارد

وی افزود: حوزه فرهنگ اثربخشی آنی ندارد و خیلی تابع فیزیک نیست و همانند کارهای عمرانی نیست که بگوییم بنایی را تأسیس کرده‌ایم، لذا بناهای فرهنگی؛ ذهنی، اندیشه‌ای و معرفتی هستند و آثار عینی خود را بعد از 10 یا 20 سال نشان می‌دهند.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی به مباحث متعدد تئوریک و نظری در حوزه مفاهیم اشاره کرد و گفت: باید اثبات شود که این مفاهیم چقدر اثربخش و کارآمد است و چقدر این کارآمدی در بین آحاد جامعه مخصوصاً جوانان مشاهده می‌شود. در حوزه قرآنی به همین صورت است. یکی از نکات ما این است که در کشورمان حوزه قرآنی متولیان متعددی را پیدا کرده و لذا چنین حوزه‌ای نیازمند نوعی سازماندهی بوده تا هرکسی موضوع را به سمت خود نکشاند و همه برای رضای حضرت حق کار کنند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم مقداری هواهای نفسانی را کنار بگذاریم و برای جامعه دینی و برای کل مردم کار کنیم، اثربخش و اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای کل متولیان امر قرآن در کشور اعتبارات متنوع در دستگاه‌های متنوع در نظر گرفته شده است، گفت: دستگاه‌های متنوعی برای فعالیت‌های قرآنی، دینی و مذهبی و سایر موضوعات فرهنگی وجود دارند که مدام ارزیابی می‌شوند.

اثربخشی و کارآمدی؛ شرط تخصیص اعتبار

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نزدیک شدن به فصل بودجه تأکید کرد: همیشه بودجه‌نویسان و اقتصاددانان در رابطه با اثربخشی و کارآمدی بحث می‌کنند، اما ما قائل هستیم که تخصیص‌ها باید مناسب باشد. حدوداً طی دو سال گذشته تلاش شده میزان اعتبارات مصوب را ارتقا دهیم ولی امسال متأسفانه دوباره در تخصیص‌ها مشکلاتی ایجاد شده و به همین منظور با آقایان سازمان برنامه و بودجه جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در یکی، دو هفته آینده دوباره جلسه خواهیم داشت تا ان‌شاءالله بتوانیم سهم بیشتری از تخصیص اعتبارات بگیریم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: باید تلاش کرد دستگاه‌هایی با کارنامه روشن، مشخص و سرآمد داشته باشیم. در اینجا تأکید می‌کنیم اعتبارات بخش فرهنگی صرف پرداخت حقوق و دستمزد، شغل و قرارداد نشود بلکه این اعتبارات باید برای برنامه‌ها هزینه شود و دستگاه‌های فرهنگی باید چابک و با برنامه باشند.

وی با بیان اینکه برنامه ما مردم است، گفت: یعنی اهدافمان تقویت گروه‌ها و حوزه‌های مردمی است تا ان‌شاءالله کارآمدی آن در دل جامعه اثرگذار باشد.

شرط اثربخشی اعتبارات فرهنگی چابکی و برنامه‌محوری دستگاه‌هاست + فیلم

بنابر این گزارش در پایان مراسم کارت خبرنگار افتخاری ایکنا از سوی جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha