فرزندان‌ خود را تک بعدی تربیت نکنیم
کد خبر: 4108391
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
حجت‌الاسلام تراشیون:

فرزندان‌ خود را تک بعدی تربیت نکنیم

کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به اینکه تربیت موفق، تربیتی است که همه ابعاد تربیتی در آن دیده شود، گفت: خلأ جامعه امروز ما در تربیت تک بعدی فرزندان است؛ اما باید توجه کرد که زندگی تنها یک بعد نیست و این تربیت باید همه جانبه باشد یعنی فرزندی تربیت کرد که بندگی خدا را بکند، در زندگی اجتماعی و عمومی یک انسان کامل باشد و درون زندگی مشترک خود با همسرش آرامش را به او هدیه بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: در تربیت فرزند یکی از نکاتی که دائما به آن اشاره می‌کنیم همه جانبه بودن آن است، تربیت موفق تربیتی است که همه ابعاد تربیتی در آن دیده شود؛ زمانی که به زندگی حضرت زهرا(س) توجه می‌کنیم مدلی که در خانه پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پرورش پیدا کردند و تربیت یافتند، یک الگوی تربیتی در بستر خانواده برای ما است؛ هرچند معتقدیم معصومین تربیت‌یافتگان خدا هستند، اما مدل زمینی هم داشتند.

وی گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود گرامی حضرت زهرا(س) را برای پنج عرصه مهم آماده و تربیت کردند که خلأ جامعه ما نیز امروز دقیقا در این زمینه است؛ در دنیای امروز، مادر فرزند خود را تک بعدی تربیت می‌کند، به‌طور نمونه تنها در زمینه درس و تحصیلات تربیت می‌کند، اما باید توجه کرد که زندگی تنها یک بعد نیست و این تربیت باید همه جانبه باشد.

تراشیون ادامه داد: در شخصیت حضرت زهرا(س)، پنج ویژگی وجود دارد که فقط مختص بانوان نیست، زیرا حضرت زهرا(س) الگویی برای جهانیان است؛ اولین بٌعد شخصیتی حضرت زهرا(س) بنده خاص خدا بودن است، یعنی پیامبر اکرم(ص) ایشان را بنده تربیت کرد و پرورش داد. دوم ایشان زنی موفق در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بودند و مرجعیت داشتند، همان‌طور که حضرت زینب(س) این‌گونه بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سومین بعد شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: ایشان دختری موفق بودند و به مرحله‌ای رسیدند که پیامبر گرامی اسلام او را ام ابیها خطاب می‌کردند، یعنی دختری در حد مادر برای پدر که یکی دیگر از جنبه‌های پرورشی حضرت زهرا(س) است.

وی بیان کرد: حضرت زهرا(س) همچنین همسری بی‌نظیر و نیز مادری با کمالات بودند؛ لذا حضرت در این پنج جنبه تربیت شده بود، اما امروزه شاهد آن هستیم برخی از دختران ما متأسفانه به حدی از ذلالت رفتاری رسیده‌اند که در خیابان آغوش رایگان تقدیم همه می‌کنند، این از خوی حیوانی نیز پست‌تر و ابتدای رفتارهای سخیف و دون است.

کارشناس مسائل تربیتی تصریح کرد: تربیت براساس فطرت است، فطرت یعنی پاکی؛ پس تربیت براساس پاکی است، اما در سبک زندگی غربی به‌دنبال غریزه‌سازی هستند، در غرب انسان هر چه حیوانی‌تر زندگی کند، متمدن‌تر است؛ آن‌ها علم هم دارند، اما آن‌را به وسیله‌ای برای رسیدن به غرایزشان استفاده می‌کنند.

تراشیون گفت: دنیای امروز ما را سرگرم یک سری از کارها می‌کند که عمق ندارند، به جوانان مانند یک اقیانوس اطلاعات می‌دهند، اما اطلاعات آن‌ها عمق و تحلیل ندارد، به‌طور نمونه همین جوانانی که به تحریک شبکه‌های معاند به اغتشاش می‌پردازند، بعد از دستگیری تازه متوجه می‌شوند که برای هیچ و پوچ این اقدامات را انجام داده‌اند.

در تربیت فرزند باید دنبال یک الگوی همه جانبه باشیم

وی افزود: بنابراین در تربیت فرزند باید دنبال یک الگوی همه جانبه باشیم، یعنی فردی که بندگی خدا را بکند، در زندگی اجتماعی و عمومی یک انسان کامل باشد و درون زندگی مشترک خود با همسرش آرامش را به هم هدیه بدهند.

کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) به تعبیر خودشان مانند فردی بودند که دائم استخوان در گلو داشتند و بسیار تحت فشار و اذیت بودند، چون وقتی کسی درک بیشتری داشته باشد، بیشتر اذیت می‌شود، عقول کل عالم امکان هم اهل بیت(ع) هستند و بسیار در سختی بودند، اما حضرت امیر(ع) می‌فرمایند زمانی که وارد منزل می‌شدم و نگاهم به زهرای مرضیه می‌افتاد، آرامش می‌گرفتم و تمام سختی‌ها را فراموش می‌کردم؛ این ویژگی بسیار باارزشی است که حضرت زهرا(س) دارا بودند.

وی افزود: در حال حاضر، والدین در تربیت دختران‌شان به همه این جنبه‌ها توجه ندارند، جامعه ما در تربیت فرزند کم آورده است، آموزش و دوره تربیت فرزند باید از سن‌ قبل از ازدواج شروع شود، والدین نباید تنها به مدرسه و دانشگاه دل‌خوش باشند، چراکه این مکان‌ها تنها به بعد علمی فرزندان توجه می‌کنند. یک شخصیت همه جانبه باید این پنج شاخصه را داشته باشد. این موارد یک مدل زنانه بود که برای مدل مردانه آن باید گفت هر پسری باید به‌گونه‌ای تربیت شود که مردی موفق برای جامعه، پسری موفق برای خانواده، شوهری موفق برای همسر و پدری موفق برای فرزندانش باشد.

راهکارهای عملی برای ترییت چند بعدی فرزندان

کارشناس مسائل تربیتی در رابطه با راهکارهای عملی برای تربیت چند بعدی فرزندان گفت: اولین راهکار ارائه الگو است؛ باید فرزندانمان را با بنده‌های خوب خدا مرتبط کنیم، فرزندان تا انسان‌های خوب را نبینند خوب نمی‌شوند، اما مراقب باشیم که چهره‌سازی نکنیم، انسان‌ها ظرفیت چهره‌سازی ندارند، همان‌طور که ما در سلبریتی‌ها از گذشته تاکنون مشاهده می‌کنیم؛ لذا باید سراغ انسان‌های خوب با شاخصه‌های خوب برویم.

وی اظهار کرد: دومین راهکار، مسئله وقت‌گذاری برای تربیت است، امروزه ما خدمات غلط به فرزندان‌مان ارائه می‌کنیم، نگران نماز، روزه و اخلاق فرزندمان نیستیم، حق فرزند این است که تربیت شود، این نباشد که با دعا به دنبال تربیت فرزند باشیم چون دعا یکی از ارکان تربیت است؛ در خانه هر کس به شکلی برای تربیت فرزند وقت بگذارد و تقسیم کار انجام بگیرد، پس برای تربیت باید نقشه داشته باشیم.

تراشیون بیان کرد: یکی از راهکارهایی که در شخصیت‌پردازی مهم است کسب مهارت تربیتی است؛ به‌طور نمونه بدانیم برای اینکه فرزند پسرم، شوهر خوبی برای همسرش باشد از امروز چه کارهایی را باید انجام دهم، در روایت داریم یکی از ویژگی‌های مرد موفق که اگر هم ندارد باید کسب کند این است که گشاده دست باشد، پس مادر از کودکی باید شم اقتصادی را به فرزندش یاد بدهد و خرج کردن صحیح را به او نشان بدهد.

انتهای پیام
captcha